LandInChicago vauhdittaa suomalaisyritysten kasvua Yhdysvalloissa

LandInChicago on intensiivinen 12 viikon ohjelma, joka auttaa suomalaisyrityksiä laajentumaan Yhdysvaltain markkinoille Chicagon 1871-teknologiakeskittymän kautta. Elokuussa alkavaa ohjelmaa vetävät kokeneet sarjayrittäjät, jotka ovat auttaneet eurooppalaisia kasvuyrityksiä saavuttamaan 55 miljoonan dollarin liikevaihdon Yhdysvaltain markkinoilla kolmen viime vuoden aikana.

Finpron ja kokeneiden sarjayrittäjien suunnittelema LandInChicago-ohjelma tukee käytännönläheisesti suomalaisia kasvuyrityksiä Yhdysvaltain markkinoiden avaamisessa ja asiakashankinnassa. Ohjelman painopiste on toimivan asiakashankintamallin rakentamisessa hyödyntäen sen vetäjien aiempaa kokemusta ja oppeja muiden yritysten menestystarinoista.

- Olemme rakentaneet kuluneen neljän vuoden aikana 12-viikkoisen opetusohjelman, joka opastaa huolellisesti Yhdysvaltoihin pyrkiviä kasvuyrityksiä ja varmistaa, että ne tekevät oikeat asiat ja hyödyntävät oikeita resursseja kehittäessään paikallista asiakashankintastrategiaansa. Kasvuyritykset ja yrittäjät oppivat ohjelman aikana elintärkeää tietoa yhdysvaltalaisista asiakkaista ja asiakashankinnasta. Me ohjelman vetäjät toimimme heidän valmentajinaan, mentoreinaan ja kumppaneinaan, ja avaamme omia verkostojamme heille, sanoo ohjelman valmentajana toimiva Sampo Parkkinen.

Ohjelman kuluessa yritykset käyvät läpi yksityiskohtaisen prosessin, jossa määritetään niiden strategia, suunnitelma markkinoiden avaamiseksi ja liiketoimintamalli. Lisäksi yrityksiä tuetaan liiketoimintapiloteissa ja ensimmäisten kauppojen saavuttamisessa.

- Kiihdyttämöohjelmilla vauhditetaan suomalaisten kasvuyritysten kansainvälistymistä. Yrityskiihdyttämö pienentää uusille markkinoille siirtymisen riskiä ja nopeuttaa ensimmäisten kauppojen tekemistä. Lisäksi ohjelman kautta on mahdollista hakea rahoitusta liiketoiminnan kasvattamiseen kohdemarkkinoilla. Finpro on suunnitellut ohjelman toimintamallin yhdessä sen vetäjien kanssa, kertoo Marko Vänskä, Head of Industry, Growth Capital, Finpro.

- Viime vuosina Chicagon innovaatioekosysteemiin tiiviisti osallistuneina olemme nähneet kuinka paljon annettavaa sen teknologiahubilla 1871:llä on Yhdysvaltoihin pyrkiville suomalaisyrityksille. Chicagon teknologiakeskittymän lähellä toimivat lukuisat B2B-asiakkaat tekevät kaupungista loistavan saapumispaikan suomalaisyrityksille. Lisäksi sen sijainti on ihanteellinen Yhdysvaltain sisäistä matkustamista ajatellen ja kustannustaso on paljon Piilaaksoa maltillisempi. Chicago on vilkas ja eloisa teknologiakeskittymä ja se on suomalaisille yrityksille kulttuurisesti paljon helpommin lähestyttävä kuin kumpikaan rannikko. Olemme innoissamme mahdollisuudesta helpottaa suomalaisten kasvuyritysten siirtymistä Yhdysvaltain markkinoille yhdessä Finpron kanssa. Pystymme vihdoinkin tarjoamaan kasvuyrityksille resurssit, joita olisimme itse aikoinaan startup-yrittäjinä kaivanneet, Sampo Parkkinen toteaa.

Ohjelma on suunnattu B2B-yrityksille, joilla on jo kaupallinen tuote, joka soveltuu Yhdysvaltain markkinoille. Hakuaika ohjelmaan on auki, ja ensimmäinen kymmenen valitun yrityksen joukko aloittaa elokuussa 2016. Tutustu ohjelmaan.

Marko Vänskä, Head of Industry, Growth Capital, Finpro +358 294 695 856, marko.vanska@finpro.fi
Sampo Parkkinen, General Partner, LandInChicago, sampo@landinchicago.com
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi