Lapsen syöpätaistelussa perheen jaksaminen on kovilla

Joka vuosi noin 150 suomalaista lasta sairastuu syöpään. Tänään vietettävän kansainvälisen lasten syövän päivän ja helmikuun ajan kestävän #erätauko-kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta lapsen syöpähoitojen vaikutuksesta perheen jaksamiseen. Kampanjan toteuttaa Sylva ry yhteistyössä paikallisyhdistysten ja -kerhojen sekä Liigan kanssa.

Suomessa syöpään sairastuu joka vuosi noin 150 lasta, joista yksi neljästä menehtyy. Suomen syöpäsairaiden lasten ja nuorten hyväksi toimivan Sylva ry:n toiminnanjohtaja Marika Aron mukaan syöpähoidot ovat rankkoja ja vaikuttavat koko perheen arkeen.

– Esimerkiksi leukemian, lasten yleisimmän syövän, hoidot kestävät keskimäärin kaksi vuotta. Se on pitkä aika taistella hengenvaarallista sairautta vastaan. Hoitojen pitkittyessä myös vanhempien ja sisarusten voimat voivat loppua. Silloin koko perhe tarvitsee tukea ja hengähdystaukoja, Aro sanoo.

Sylvan toiminnalla tuetaan syöpään sairastuneiden lasten perheiden jaksamista.

– Kun lapsi tai nuori sairastuu syöpään, vanhemmat, lähiomaiset ja ystävät tarvitsevat käytännön tietoa sairaudesta, tukimuodoista ja kuntoutuksesta. Sylva auttaa ja tukee perheitä muun muassa tarjoamalla kursseja, virkistyslomia ja vertaistukea, Aro kertoo.

Kansainvälistä lasten syövän päivää vietetään Suomessa jo 7. kerran valtakunnallisesti Sylva ry:n sekä paikallisten lasten syöpäyhdistysten ja kerhojen järjestämänä. Päivän tarkoituksena on levittää tietoutta lasten ja nuorten syöpäsairauksista, hoidon tasosta ja haasteista, joita sairastuneen lapsen perhe kohtaa joka päivä.

Vertaistuki on perheille kullanarvoista

Jyväskyläläisten Marika ja Jarno Raition 8-vuotias poika Onni sairastaa harvinaista silmän verkkokalvon syöpää, retinoblastoomaa. Raitiot ovat osallistuneet Sylvan järjestämille perhekursseille ja lomille sekä retinoblastoomaperheiden tapaamiseen, jotka ovat tukeneet jaksamista sairauden kanssa.

– Tapaamisessa kohtasimme muita saman asian kokeneita perheitä. Toki tutuksi ovat tulleet muutkin syöpää sairastavien lasten perheet. Vertaistuki on ollut ihan kullanarvoista, Raitiot kertovat.

Raition perhe poseeraa Sylvan #erätauko-kampanjan kasvoina jääkiekkovarusteissa. Mukana on myös Onnin 5-vuotias pikkuveli Veeti.

– Toivomme, että kampanja saa ihmiset näkemään sen, kuinka kokonaisvaltaisesti lapsen syöpä vaikuttaa koko perheeseen. Läheisten on mahdollista tarjota perheelle erätaukoja pienillä arjen teoilla. Lahjoitusten avulla järjestöt voivat kuitenkin tarjota apua myös perheille, jotka eivät saa konkreettista apua muualta, Raitiot sanovat.

Kansainvälisen lasten syövän päivän päätapahtuma järjestetään Helsingin Narinkkatorilla 15.2. klo 14–18. Torille levitettävät lähes 200 tuolia edustavat niitä lapsia, jotka ovat edeltävän vuoden aikana sairastuneet tai menehtyneet syöpään. Vastaavia tapahtumia järjestetään myös monilla muilla paikkakunnilla ympäri Suomea.

Liigassa #erätauko-kampanja näkyy helmikuussa valikoitujen pelien yhteydessä. Sylva ry:n sekä paikallisten lasten syöpäyhdistysten ja -kerhojen työntekijät ja vapaaehtoiset ovat paikalla kertomassa lasten syövistä, niiden vaikutuksesta perheiden arkeen ja perheiden tarvitsemasta tuesta.

Lisätietoa kansainvälisestä lasten syövän päivästä, #erätauko-kampanjasta ja tapahtumista Sylva ry:n verkkosivuilla: www.sylva.fi/ajankohtaista

Marika Aro, toiminnanjohtaja, Sylva ry, p. 050 325 2570, marika.aro@sylva.fi

Mari Pöyhtäri, tiedottaja, p. 050 361 7977, mari.poyhtari@sylva.fi

Sylva ry on vuonna 1982 perustettu syöpää sairastavien lasten, nuorten ja heidän perheidensä valtakunnallinen yhdistys. Sylva järjestää muun muassa vertaistukea, tapaamisia, erilaisia kursseja ja tuettuja lomia, jotka auttavat selviytymään syövän aiheuttamasta elämänmuutoksesta. www.sylva.fi