Lapsettomuushoidon kärkitekniikka kantaa hedelmää Tampereella

Terveystalo-konserniin kuuluva Tampereen AVA-klinikka sai kuluvan vuoden maaliskuussa ensimmäisenä Suomessa käyttöönsä alkioiden seuranta- ja viljelykaapin, embryoskoopin. Elokuun loppuun mennessä laitteen avulla on saatettu alkuun jo yli 20 raskautta.

– Olemme vielä arviointivaiheessa, mutta olemme jo nyt nähneet ja oppineet merkittäviä uusia asioita hedelmöittymisestä ja alkion kehittymisestä. Pian näemme, miten paljon tämä uusi teknologia tulee auttamaan potilaitamme raskauksien saavuttamisessa, iloitsee AVA-klinikan laboratoriopäällikkö Pirkko Kulomaa.

Yleisimmin käytössä olevilla menetelmillä alkioiden kehitystä tarkastellaan säännöllisin väliajoin mikroskoopilla, mikä vaatii alkioiden siirtelyä tarkasteluun ja takaisin kypsytykseen. Uudella embryoskoopilla alkioita on pystytty seuraamaan tarkkaan kontrolloiduissa olosuhteissa viljelykaapin sisään rakennetun mikroskoopin avulla. Näin alkiot ovat saaneet kehittyä rauhassa tarkoin säädellyissä ja valvotuissa olosuhteissa ilman siirtelyä.

Terveystalon AVA-klinikka osallistuu myös kansainväliseen tutkimukseen, jossa tavoitteena on kehittää embryoskoopin avulla uusia ja tarkempia tapoja valita siirrettäviä alkioita hedelmöityshoidon onnistumiseksi. Lapsettomuuslääkäri ja Tampereen AVA-klinikan tutkimusjohtaja Candido Tomas arvioi, että tutkimuksen avulla voidaan saada uutta tietoa erilaisten lääkkeiden vaikutuksesta alkioiden laatuun.

– Tämä voi edelleen auttaa alkioiden valinnassa ja entistä parempien raskaustulosten saavuttamisessa. Toivomme että uusi menetelmä auttaa meitä parantamaan jo ennestään erinomaisia raskaustuloksiamme lapsettomuushoidoissa, Tomas sanoo.

Lapsettomuudesta kärsii noin 15 prosenttia hedelmällisessä iässä olevista pareista, ja tarve hedelmöityshoidoille on suuri. Nykyisin noin 80 prosenttia lapsettomuudesta on hoidettavissa. Suomalainen lapsettomuushoito on kansainvälisesti erittäin korkealla tasolla. Vuosittain Suomessa syntyy noin 2000 koeputkilasta.

Lisätiedot:
Pirkko Kulomaa, pirkko.kulomaa@avaclinic.com, puh. 040 480 2085
Candido Tomas, ctomas@avaclinic.com, puh. 040 554 5472
Liisa Häkkinen, vastaava lääkäri, liisa.hakkinen@avaclinic.com, puh. 040 530 3414

AVA-klinikka on 18 vuotta sitten Tampereella perustettu lapsettomuuden hoitoon ja tutkimukseen keskittynyt klinikkaryhmä. AVA-klinikan palveluihin kuuluvat lapsettomuustutkimukset, lapsettomuushoidot, raskauden seuranta ja psykologin palvelut. AVA-klinikka on osa Terveystalo-konsernia. www.avaclinic.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalossa työskentelee 2500 työntekijän lisäksi yli 2 000 itsenäistä ammatinharjoittajaa. www.terveystalo.com