Lastenlääkäri ja perhelääkäri tuovat helpotusta espoolaisperheiden arkeen

Leppävaaran Terveystalossa alkavat syyskuussa uudet perhepalvelut, joihin kuuluvat muun muassa lastenlääkäreiden sekä lapsiperheiden arkeen erikoistuneiden perhelääkäreiden vastaanotot. Terveystalon perhelääkärin vastaanotolla voivat käydä sekä lapset että vanhemmat. Lääketieteellisen erikoisosaamisen lisäksi perheen tunteva lääkäri voi auttaa arjen valinnoissa.

Lasten sitkeät allergiat, astma ja diabetes ovat esimerkkejä kroonisista sairauksista, joiden hoidossa on hyötyä siitä, että lääkäri tuntee perheen. Tutulta lääkäriltä on helppo hakea apua akuutteihin vaivoihin sekä tukea ja varmistusta erilaisissa lapsia koskevissa asioissa, sanoo lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri Irmeli Nupponen Leppävaaran Terveystalosta.

Perhepalveluita Leppävaarassa täydentävät muun muassa korvalääkärit, ravitsemusterapeutit ja fysioterapeutit. Lääkäriasemalla tehdään myös laboratorio- ja röntgentutkimukset.

Koko perheen taustat ja sairaudet tunteva perhelääkäri pystyy miettimään esimerkiksi lapsen terveyttä kokonaisuutena ja tarvittaessa ohjaamaan oikealle asiantuntijalle. Usein koko perhe pitää opettaa hoitamaan oireita yhdessä lapsen kanssa, Nupponen sanoo.

Syömisestä ongelmia?

Ruoka on vahvasti esillä perheiden arjessa. Pienillä lapsilla on ruoka-allergioita, isommilla yhä useammin ongelmia suhtautumisessa ruokaan, jopa syömishäiriöitä. Koska syömishäiriöistä puhutaan paljon myös julkisuudessa, vanhemmat ovat hyvin tietoisia niistä.

Esimerkiksi lasten ylipainosta puhutaan paljon ja joskus vanhemmat kokevat sen syyllistämisenä. Lasten ruokailuun liittyvät kysymykset ovat kuitenkin hyvin herkkiä, ja silloin on yleensä tarpeen hoitaa koko perhettä, sanoo ravitsemusterapeutti Anette Palssa Terveystalosta.

Vaikka lapsi olisi laihtunut, ei syömishäiriötä voi kevyin perustein epäillä.

Ruokaan liittyvien ongelmien ennaltaehkäisy on kuitenkin usein mahdollista. Syömisessäkään kaikki ongelmat eivät ole lääketieteellisiä. Usein tarvitaan vain uusia käytännön tapoja, kuten nirsojen lasten ruokavalion monipuolistamista.

Vanhempien on tärkeä tietää, että akuuttien perhelääkäripalveluiden lisäksi samasta osoitteesta saa tarvittaessa ammattiapua vaikkapa ravitsemukseen liittyvissä kysymyksissä.

Tänä päivänä kaikenlaista ravitsemukseen liittyvää tietoa on tarjolla enemmän kuin koskaan, mutta se ei takaa oikeiden asioiden omaksumista. Ravitsemusterapeutin tehtävänä on kiinnittää huomio oleellisiin asioihin ja toimia järjen äänenä informaatiotulvan keskellä, Palssa muistuttaa.

Terveystalo Leppävaara:
Osoite: Alberganesplanadi 1, 5. krs., 02600 Espoo
Aukioloajat: ma-pe 8-20 (LABORATORIO 8-18 ma-to, pe 8-16, RÖNTGEN: ma 9-20 ti-to 8-16 pe 8-15)

Irmeli Nupponen, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri, LT Terveystalo Leppävaara, 050 444 3635, irmeli.nupponen@terveystalo.com

Anette Palssa, laillistettu ravitsemusterapeutti, Terveystalo, 050 594 1762, anette.palssa@terveystalo.com
Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, 050 571 1887, anni.romu@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista.

Terveystalon verojalanjälki vuonna 2012 oli yhteensä 71,9 miljoonaa euroa ja viime vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com