Lemminkäinen näyttää suuntaa ICT-ratkaisujen ulkoistamisessa

Lemminkäinen rakensi yhtenäisen viestintäratkaisun ja ulkoisti sekä infrastruktuurin että tuen Elisalle. Perinteisesti Lemminkäinen on vastannut niin IT- kuin viestintäratkaisuistaan pääosin itse. Nyt tehtävillä uudistuksilla konserni valjastaa IT- ja viestintäratkaisut paremmin liiketoimintansa tueksi.

Rakennuskonserni Lemminkäinen uudisti strategiansa ja yhtenäistää toimintatapojaan osana uudistusta. Uudistuksiin liittyen Lemminkäinen hakee selkeyttä myös viestintäratkaisuiltaan. Siksi Lemminkäinen rakensi yhteistyössä Elisan kanssa Nokian älypuhelimista sekä Microsoftin uusista viestintäratkaisuista omiin tarpeisiinsa sopivan yhden yhtenäisen kokonaisuuden ja ulkoisti myös niihin tarvittavan IT-infrastruktuurin Elisalle.

- Haluamme keskittää resurssimme ja osaamisemme suoraan ydinosaamiseemme. Ensimmäistä kertaa markkinoilla on nyt ratkaisu, joka integroituu vahvasti ja helposti taustajärjestelmiimme ja on samalla helppokäyttöinen. Mielestämme oli järkevää ulkoistaa sekä puhelimet että käyttöönotettaviin uusiin viestintäratkaisuihin tarvittava konesalikapasiteetti ylläpitoineen ja käyttäjätukineen erikoisosaajalle, CIO Tapio Vähämäki Lemminkäiseltä toteaa.

Tyytyväisyyttä ja kustannustehokkuutta Lemminkäinen hakee investoimalla uusimpiin työkaluihin ja teknologioihin sen sijaan, että säästöjä haettaisiin työvälineitä karsimalla. Uudet älypuhelimet ja viestintäratkaisut parantavat yhteydenpitoa muun muassa rakennuskohteissa työskenteleviin henkilöihin. Lisäksi ne vähentävät matkustustarvetta kohteiden ja toimipisteiden välillä.

- Haluamme tuoda henkilöstöllemme parhaat työkalut. Se helpottaa yhteydenpitoa kohteissamme, tuo sujuvuutta työntekoon ja tehostaa toimintaamme. Toimisto sähköposteineen, kalentereineen sekä dokumenttien muokkaustyökaluineen saadaan kaikille mukaan sinne, missä niitä tarvitaan. Uudet ratkaisut mahdollistavat jatkossa lisäksi videoneuvottelut suoraan mobiililaitteelta tai työasemalta. Näin tieto saadaan paremmin kulkemaan reaaliajassa, konsernin johtoryhmässä henkilöstöasioista ja tietohallinnosta vastaava johtaja Tiina Mellas Lemminkäiseltä toteaa.

Elisa kantaa asiakkaan puolesta vastuun helmikuussa solmitun sopimuksen sisältämästä 3 000 älypuhelimen laitekannasta, Microsoftin Exchange 2010, Lync ja Sharepoint -ratkaisujen ylläpidosta ja käyttöpalvelusta.

- Lemminkäinen on oman alansa edelläkävijä, joka vapauttaa tietohallinnon resurssit perustekemisestä ja keskittyy sen sijaan kehittämään IT-ratkaisuja siten, että niistä saadaan liiketoiminnalle paras mahdollinen tuki. Nyt tehtävä muutos on hyvin konkreettinen ja näkyy suoraan koko henkilökunnalle, Elisan IT-liiketoiminnasta vastaava johtaja Satu Kiiskinen toteaa.

Lisätiedot:
Lemminkäinen, Tapio Vähämäki, CIO, 0407593213, etunimi.sukunimi@lemminkainen.com
Elisa, Satu Kiiskinen, johtaja, IT-liiketoiminta, Elisa Yritysasiakkaat, 0505063757, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Lemminkäinen on Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla toimiva rakennuskonserni. Toimimme talonrakentamisen, infrarakentamisen ja  talotekniikan asiantuntijana. Päämarkkina-alueemme on kotimaan lisäksi Itämeren ympäristö. Rakentamisen erikoisosaaminen on tuonut asiakkaita eri puolilta maailmaa. Lemminkäinen-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli 2,3 miljardia euroa. Kansainvälisen liiketoiminnan osuus oli runsas kolmannes yhtiön koko liikevaihdosta. Konsernin palveluksessa on noin 8 400 henkilöä, joista noin 31 % työskentelee ulkomailla.

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopean 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi