Lidl sai ennätysmäärän kesätyöhakemuksia

Lidl kiinnostaa työnantajana vuosi vuodelta enemmän: Tänä keväänä Suomen kolmanneksi suurimman päivittäistavaraketjun Lidlin kesätyöpaikkoihin tuli yli 14 000 hakemusta enemmän kuin aikaisempina vuosina. Kesätyönsä aloittaa touko–kesäkuussa yli 650 uutta lidliläistä.

Lidl palkkaa joka vuosi satoja kesätyöntekijöitä toimipisteisiinsä ympäri Suomea. Kesätyöpaikat sijoittuvat pääsääntöisesti 141 myymälään sekä Janakkalan ja Laukaan jakelukeskuksiin. Yhtiö palkkaa myös peruskoululaisia ja lukiolaisia Kaupan liiton ja PAMin kahden viikon mittaiseen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelmaan.

Lidlin kesätyöpaikkoihin tuli tänä vuonna yhteensä noin 18 000 hakemusta ja Tutustu ja tienaa -ohjelmaan haki yli 4 000 nuorta. Lidlin henkilöstön kehittämispäällikkö Tuomas Vanteen mukaan hakijamäärä yli kaksinkertaistui edellisvuodesta.

”Viime vuonna kesätyöpaikkoihin tuli noin 8 000 hakemusta. Olen iloisesti yllättynyt siitä, että kiinnostus meitä kohtaan on näin räjähdysmäisessä kasvussa, sillä vaikkakin olemme olleet aktiivisesti mukana kohderyhmälle suunnatuilla messuilla, emme ole muuttaneet rekrytointiprosesseja sitten viime vuoden. Myös paikkoja oli auki tänä keväänä suurin piirtein saman verran kuin vuosi sitten”, Vanne kertoo.

Kesätyöpaikkoja Lidl tarjoaa tänä vuonna yli 650 ympäri Suomen. Kesätyösuhteet ovat tyypillisimmin 3–4 kuukauden mittaisia.  Kaupan liiton ja PAMin Tutustu ja tienaa -kampanjan työelämään tutustumiseen Lidl ottaa tarpeen mukaan. Tänä vuonna tutustujia tulee Vanteen arvion mukaan lähes 200.

Yksi 18 000 kesätyönhakijan joukosta valittu on Eero Rantanen, joka aloitti työnsä Turun Kärsämäen Lidlissä maanantaina 12. toukokuuta. Lastentarhanopettajaksi talvisin opiskeleva Rantanen kiittelee erityisesti Lidlin tapaa perehdyttää uusia työntekijöitä.

”Saimme erään toisen kesätyöntekijän kanssa oman kouluttajan, vakituisen työntekijän, joka on nyt kolme päivää viettänyt työpäivät kanssamme ja perehdyttänyt tehokkaasti kaikkeen, mitä tulemme kesän aikana tekemään. Meille on nimetty myös kummi. On mukavaa, kun tietää, että lähettyvillä on koko ajan joku, joka osaa vastata kaikkiin kysymyksiin. Siitä iso hatunnosto Lidlille”, Rantanen sanoo.

Toimitusjohtaja Lauri Sipponen näkee suosion kasvun takana Lidlin taloudellisen menestyksen lisäksi sen, että Lidl on tullut tutummaksi suomalaisille.

”Positiivinen kaiku Lidlistä heijastuu hakijamäärään. Meidät nähdään potentiaalisena työnantajana selkeämmin kuin ennen. Olemme vakaa työpaikka ja panostamme työntekijöihimme maksamalla alan keskiarvot ylittävää palkkaa, kouluttamalla työntekijöitämme ja luomalla heille urapolkuja jopa kansainväliselle uralle asti.”, Sipponen kertoo.

Kesätyöt Lidlissä 2014

• Lidl palkkaa yli 650 henkilöä kesäksi. Kesätyöntekijöitä työskentelee eripituisissa työsuhteissa, joista suurin osa sijoittuu huhti–syyskuun väliselle ajanjaksolle. Kesätyöt ovat tyypillisimmin 3–4 kuukauden mittaisia, mutta moni kesätyöntekijä jatkaa opintojen ohessa osa-aikaisena työntekijänä kesän jälkeenkin.
  • Suurin osa kesätyöntekijöistä työskentelee ympäri Suomea sijaitsevissa Lidl-myymälöissä. Lisäksi Lidl palkkasi kesätyöntekijöitä varasto- ja toimistotyöntekijöiksi Janakkalassa ja Laukaalla sijaitseviin jakelukeskuksiin. Myös Vantaan pääkonttorilla aloittaa muutama kesätyöntekijä.
  • Kesätöiden lisäksi peruskoululaiset ja lukiolaiset tutustuvat työelämään Lidlissä kahden viikon mittaisen Kaupan liiton ja PAMin Tutustu työelämään ja tienaa ‑kesäharjoitteluohjelman puitteissa.
  • Lidl panostaa työntekijöihinsä tarjoamalla alan keskiarvot ylittävää palkkaa, kouluttamalla työntekijöitään ja luomalla työntekijöilleen urapolkuja jopa kansainväliselle uralle asti.

Pilvi-Sisko Riikonen, viestintävastaava Lidl Suomi Ky, 09 234 56 400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 141 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää yli 4000 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.