Liikunta unohtuu ruuhkavuosia eläviltä miehiltä

Suomalaismies huolehtii perheestään ja omaisuudestaan, mutta ei edelleenkään ymmärrä pitää itsestään riittävää huolta. Omaan terveyteen liittyvistä asioista hän ei juurikaan halua kertoa eikä hakeudu mielellään lääkäriin. Perheen perustamisen myötä miehen liikuntaharrastukset usein jäävät.

Suomalaisen miehen on edelleen vaikea kertoa omaan terveyteensä liittyvistä asioista. Käsitys miehistä, jotka vaikenevat vaivoistaan ja välttelevät pakollisiakin terveystarkastuksia, on edelleen valitettavan usein totta, kertoo Terveystalon yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen.

Äijämeininki näkyy vastaanotolla; kun mies tulee lääkäriin, niin nainen on yleensä lähettänyt hänet.

Usein naiset ovat jopa kiinnostuneempia ja paremmin perillä miestensä terveydentilasta tai huomaavat hälyttävät merkit aikaisemmin kuin miehet itse.

Arkirutiinien muuttuessa miehet usein unohtavat liikunnan harrastamisen. Suomalaisten fyysinen aktiivisuus ja kunto 2010 -katsauksen mukaan sekä nuorten naisten että nuorten miesten liikunta-aktiivisuus heikkenee 24-vuoden iän jälkeen, mutta miehillä aktiivisuuden lasku on jyrkempää.

Lapset ja nuoret pojat harrastavat melko aktiivisesti liikuntaa, mutta perheen perustamisen ja kotielämän myötä miesten liikunta unohtuu ja kiloja kertyy helposti lisää, tiivistää Halonen.

25–34-vuotiaat naiset, joilla saattaa olla monia muitakin kiireitä, kuten pienet lapset ja työ, liikkuvat jopa enemmän kuin ikäisensä miehet.

Tietysti poikkeuksiakin on, osa miehistä liikkuu ja huolehtii terveydestään hyvin. Kaiken kaikkiaan tupakointikin on suhteessa vähentynyt enemmän miehillä kuin naisilla, Halonen kuvailee.

Terveystarkastus on keski-ikäiselle miehelle tärkeä

Tutkimuksen mukaan huono kunto kertoo enemmän ennenaikaisen kuoleman ja keskeisten kansansairauksien vaarasta kuin perinteiset terveyden riskitekijät. Liikunnan lisäämisen ohella olisi tärkeää, että miehet myös kävisivät säännöllisesti terveystarkastuksissa, etenkin kun toistaiseksi Suomessa ei järjestetä yleisiä seulontoja miesten sairauksiin, esimerkiksi eturauhassyöpään.

Työikäiset miehet käyvät yleensä työterveystarkastuksissa. Näitä on kuitenkin harvoin, joten jos terveystarkastuksia tehtäisiin useammin erityisesti keski-iässä, tulevaisuuden riskitekijät selviäisivät helpommin. Näitä ovat esimerkiksi sukurasitteina olevat sairaudet ja metabolisen oireyhtymän riskit, kertoo Halonen.

Jaakko Halonen, ylilääkäri, Terveystalo, jaakko.halonen@terveystalo.com, puh. 044 722 2033

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2012 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com