Lufthansa aloittaa päivittäiset lennot Helsingistä Berliiniin

• Yhteydet Saksan pääkaupungista lisääntyvät valtavasti – yhteydet jopa 49 kohteeseen
  • Suomen matkustajamäärän kasvu yli 15 prosenttia vuonna 2011 – erityisesti lisää vaihtomatkustajia

Uuden Berlin-Brandenburgin Willy Brandt -lentokentän avaaminen kesäkuussa 2012 toimii lähtölaukauksena myös uudelle päivittäiselle yhteydelle Helsingin ja Berliinin välillä. Lufthansa yhdistää pääkaupungit nyt ensimmäistä kertaa välilaskuttomalla lennolla.

"Uuden Berlin-Brandenburgin Willy Brandt -lentokentän avaaminen ensi vuonna luo uudenlaisia kasvu- ja markkinamahdollisuuksia. Luotamme Berliiniin ja olemme päättäneet osallistua lentokentän kapasiteetin kasvattamiseen", sanoo Lufthansa Passenger Airlinesin toimitusjohtaja Carsten Spohr.

"Suomen lisääminen uuteen Berliinin-verkostoon kertoo myös siitä, että uskomme vahvasti Suomen markkinoihin. Vuosi 2011 on ollut erittäin menestyksekäs meille Suomessa. Matkustajamäärät Helsingistä lähtevillä ja sinne saapuvilla lennoilla kasvoivat yli 15 prosenttia. Erityisesti Yhdysvaltojen ja Etelä-Amerikan yhteydet, joilla käytettiin myös Airbus A380 -koneita, menestyivät hyvin", sanoo Harro Julius Petersen, Lufthansa Passenger Airlinesin Skandinavian, Suomen ja Baltian johtaja.

"Uuden markkinatutkimuksen perusteella arvioimme, että suomalaismatkustajissa, jotka matkustavat Berliiniin työ- tai lomamatkoille, on paljon potentiaalia", hän lisää.

"Uusi hinnoittelujärjestelmämme lisää Lufthansan Berliinin-lentojen houkuttelevuutta entisestään. Aiomme tarjota lentoja Helsingistä 49 euron hintaan. Uudet yksisuuntaisten lentojen hinnat kartuttavat pistetiliä Euroopan laajimmassa lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmassa Miles & Moressa ja sisältävät maksuttoman matkatavarakiintiön sekä erinomaisen tarjoilun koneessa. Kaikille lennoille myydään Business- ja Economy-luokan lippuja", Petersen selittää.

Lufthansan matkustajat voivat yhdistellä kaikkia uuden, kilpailukykyisen hinnoittelujärjestelmän mukaisia Euroopan reittien lentoja Lufthansa Groupin lentoyhtiöiden sekä Star Alliance -kumppanien lentojen kanssa.

Lentokoneet – 35 konetta Berliinin reiteille

Lufthansa Group panostaa Berliiniin käyttämällä uudenaikaisia Airbus-lentokoneita, lisäämällä lentojen määrää merkittävästi sekä luomalla satoja työpaikkoja ja tekemällä yli 60 miljoonan euron investoinnit kaupunkiin. Lufthansa Groupin ja sen kumppaniyhtiöiden osuus Berliinin lentokenttien 21 miljoonasta matkustajasta on tällä hetkellä neljännes. Voidakseen kasvattaa osuuttaan merkittävästi konserni ottaa käyttöön yhteensä 35 lentokonetta Berliinin reiteillä ensi vuoden kesästä lähtien. Näistä koneista 15 on Airbus A320 -koneita, ja kokonaisuudessaan Berliinin reiteillä tulee liikennöimään 23 Airbus-konetta (A321, A320 ja A319). Ne lisätään Lufthansan kumppanien Germanwingsin, SWISS:n, Austrian Airlinesin, Brussels Airlinesin ja bmin nykyisiin aikatauluihin.

Lentoverkosto – 49 kohdetta Euroopassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa

Lentokentän avaamisen jälkeen käyttöönotettava uusi verkosto käsittää 49 kohdetta Euroopassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa. Tämä merkitsee nykyisen verkoston kaksinkertaistamista. Lufthansa tarjoaa siten suoria lentoja 38 Euroopan ja Lähi-idän kohteeseen eli kohteita on jatkossa lähes viisi kertaa enemmän kuin nykyisin. Tärkeimmistä ja suosituimmista eurooppalaisista metropoleista on pian yhteys Berliiniin, usein aikaisten aamulentojen tai iltalentojen avulla. Uusia Lufthansan kohteita, joihin tähän mennessä ei ole ollut lentoyhteyttä Berliinistä, ovat muun muassa Valencia, Bologna ja Birmingham. Kesän 2012 aikataulun mukaan Berliinistä lähtee ja sinne saapuu yli tuhat konetta viikossa, mikä tarkoittaa 35 prosentin kasvua. Lufthansan aikataulu on suunniteltu vastaamaan Berlin-Brandenburgin kentältä lähtevien asiakkaiden tarpeisiin täydellisesti.

Lentokenttä – seitsemän siltaa ja kolme saarta

Uudesta Berlin-Brandenburgin lentokentästä tulee "oikotiekenttä" Lufthansan matkustajille. Lufthansa tarjoaa asiakkailleen kentällä niin sanotun saaren eli 12 lähtöselvitystiskin alueen päähallissa. Kiireisinä aikoina aluetta voidaan laajentaa jopa kymmenellä tiskillä. Matkustajat voivat myös tulostaa tarkastuskorttinsa jollakin 23 itsepalvelukoneesta. Lufthansan ja sen kumppanien lentokoneet telakoituvat aivan terminaalien viereen. Käytettävissä on yhteensä seitsemän matkustajasiltaa, ja kaksi yhdeksästä portista on varattu Schengen-alueen ulkopuolisille maille.

Yli 1 500 neliömetrin lounge-alue

Lufthansan Business/Senator Loungen pinta-ala on 1 585 neliömetriä ja VIP-alueen 150 neliömetriä, joten ne ovat huomattavasti suuremmat kuin nykyinen lounge-alue Tegelin lentokentällä. Ensimmäisen luokan matkustajien sekä Senator- ja HON Circle -jäsenten lähtöselvitysalue on nykyisiä suurempi ja mukavampi. Lisäksi premium-asiakkaat voivat nauttia yksityisyydestä mukavasti erillisessä 100 neliömetrin odotussalissa, jossa on neljä lähtöselvitystiskiä.

Miksi Berliini?

Yli 8,2 miljoonaa kävijää vuonna 2010 tekevät Berliinistä yhden Euroopan suosituimmista kohteista ja maailman kolmanneksi suurimman kokous- ja messukaupungin. Berliiniä voidaan kuvata superlatiivien kaupungiksi, josta löytyy aina uusia kokemuksia. Sen monipuolisuus, vastakohtaisuudet ja loputtomat mahdollisuudet houkuttelevat kävijöitä kaikkialta maailmasta. Kaupunki luo trendejä, oli kyse sitten nähtävyyksistä tai vaihtoehtokulttuurista, gallerioista tai gourmet-ravintoloista, musiikista tai muodista. Legendaarisen yöelämän, houkuttelevien ja epätavallisten ostosmahdollisuuksien sekä Itä- ja Länsi-Euroopan yhdistävän historian ansiosta kaupunki on suositumpi kuin koskaan, ja sen kävijämäärät kasvavat nopeammin kuin Pariisin, Lontoon ja jopa New Yorkin.

Voidakseen tarjota entistä enemmän houkuttelevia tarjouksia kansainvälisille vieraille Lufthansa tekee yhteistyötä useiden taide- ja kulttuurilaitosten sekä muoti- ja ravintola-alan kanssa. Berliini on yksi Euroopan dynaamisimmista talousalueista. Kaupunki tarjoaa yrityksille ja sijoittajille ihanteelliset olosuhteet, kuten huippumodernin tietoliikennerakenteen, suuren määrän päteviä työntekijöitä sekä korkeatasoisen tiede- ja tutkimusyhteisön.

Deutsche Lufthansa AG
Corporate Communications Europe