Lujaa luuta -kampanja tarjoaa ilmaisen luustomittauksen 10 000 suomalaiselle naiselle

Lahjana satavuotiaalle Suomelle Terveystalo, Bone Index ja Novelle Plus Kalsium kutsuvat 10 000 suomalaista naista ilmaiseen osteoporoosimittaukseen. Oman osteoporoosiriskin voi selvittää osoitteessa www.ilmainenluustotesti.fi, josta ohjataan tarpeen vaatiessa varaamaan aika luuntiheysmittaukseen Terveystaloon. Maailman suurimman osteoporoosin seulontahankkeen tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta osteoporoosista ja sen hoidosta sekä ennaltaehkäisystä. Kampanja on yritysten yhteinen Suomi 100 -hanke.

Osteoporoosi on luuston sairaus, jossa luun lujuuden heikentyminen altistaa murtumalle. Se on myös kansanterveydellinen haaste: Suomessa on arviolta 400 000 osteoporootikkoa, joista vain joka neljäs tietää sairaudestaan ja saa siihen hoitoa.

Luun tiheys kasvaa 20–30 ikävuoteen saakka ja säilyy lähes muuttumattomana 40 ikävuoteen saakka. Tämän jälkeen luun tiheys pienenee etenkin naisilla, joilla se kiihtyy vaihdevuosien aikana. Suomessa arvioidaan tapahtuvan vuosittain 30 000–40 000 luunmurtumaa, joissa luuston haurastuminen on osasyynä. Suuri osa murtumista voitaisiin estää varhaisella diagnoosilla ja hoidon aloittamisella.

– Murtumista aiheutuu muun muassa sairauspoissaolojen kautta merkittävät kustannukset työnantajille ja yhteiskunnalle. Lisäksi erityisesti vanhusväestöllä murtumat voivat heikentää merkittävästi elämänlaatua ja kotona asumisen mahdollisuuksia, kertoo kehittämisylilääkäri Päivi Metsäniemi Terveystalosta.

Luiden haurastuminen tapahtuu yleensä vähitellen ilman näkyviä merkkejä tai oireita. Aiemmin sairauden tunnistamista on vaikeuttanut se, että diagnostiikka on tapahtunut vain lääkärin lähetteen vaatineella, röntgensäteiden avulla tehtävällä luuntiheysmittauksella. Suomalainen innovaatio, Bindex-luuntiheysmittaus, mahdollistaa osteoporoosiriskin nopean kartoituksen hoitajan toimesta ilman säteilyä.

– Bindex on maailman ensimmäinen luotettava taskukokoinen laite osteoporoosin seulontaan ja diagnostiikkaan. Mittaus tehdään säären yläosasta eikä kestä kuin muutaman minuutin. Luotettavuutensa, nopeutensa ja helppoutensa ansiosta Bindex mahdollistaa riskiryhmien seulomisen, mikä tulee muuttamaan osteoporoosin diagnostiikkaa koko maailmassa. Suomi on muutoksen aloitteentekijä, ja tästä olemme todella ylpeitä, sanoo Bone Indexin toimitusjohtaja Ossi Riekkinen.

Syö ja liiku luusto vahvaksi

Osteoporoosia voidaan hoitaa elämäntapamuutoksilla: esimerkiksi lisäämällä liikuntaa, lopettamalla tupakointi ja syömällä monipuolisesti. Joskus myös lääkehoito on tarpeen luiden vahvistamiseksi. Liikunnalla ja ravitsemuksella on suuri merkitys myös osteoporoosin ennaltaehkäisyssä.

– Monipuolisella ruokavaliolla turvataan riittävä ravintoaineiden saanti. Erityisen tärkeitä luille ovat kalsium ja D-vitamiini, joita saa esimerkiksi maitotuotteista ja rasvaisesta kalasta. Parhaiten luustoa vahvistavat liikuntalajit puolestaan sisältävät hyppyjä, nopeita suunnanmuutoksia ja painovoimaa vastaan työskentelyä, kuten tanssi, voimistelu, pallopelit, lihaskuntoharjoittelu sekä yleisurheilun juoksu- ja hyppylajit, kertoo ravitsemusterapeutti Anette Palssa Terveystalosta.

Maitotuotteiden lisäksi kalsiumia saa esimerkiksi kasviksista, kuten lehti- ja parsakaalista sekä pavuista, tai kalsiumilla rikastetuista juomista.

– Erilaiset ruokavaliot ovat yleistyneet ja juomatottumukset muuttuneet. Suomalaiset etsivät aiempaa enemmän vaihtoehtoja perinteisten kalsiumin lähteiden rinnalle. Novelle Plus Kalsium on uuden ajan ruokajuoma täydentämään kalsiumin saantia. Se on kaloriton ja tutkitusti tehokas kalsiumin lähde. Puolen litran pullossa on 40 prosenttia koko päivän kalsiumin tarpeesta, lasillisessa 20 prosenttia, sanoo tuotepäällikkö Heidi Päiväniemi Hartwallilta.

Tee riskitesti verkossa

Oman osteoporoosiriskin voi nyt selvittää tekemällä testin osoitteessa www.ilmainenluustotesti.fi. Tarpeen vaatiessa sivusto ohjaa varaamaan ajan ilmaiseen luuntiheysmittaukseen. Niitä tehdään Terveystalossa 30.6.2017 asti Haminassa, Heinolassa, Helsingissä (Herttoniemessä ja Kampissa), Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kotkassa, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Mikkelissä, Nokialla, Oulussa, Raumalla, Rovaniemellä, Salossa, Tampereella, Tampere Lielahdessa, Turussa sekä Vantaalla (Myyrmäessä).

Terveystalo
Päivi Metsäniemi, kehittämisylilääkäri, Terveystalo, p. 045 633 8858, paivi.metsaniemi@terveystalo.com
Anette Palssa, Terveystalo, p. 050 5475 194, anette.palssa@terveystalo.com
Jenni Rantanen, viestintäpäällikkö, Terveystalo, p. 050 386 4381, jenni.rantanen@terveystalo.com

Hartwall
Heidi Päiväniemi, tuotepäällikkö, p. 040 743 7850, heidi.paivaniemi@hartwall.fi
Hanna Leppäniemi, viestintäpäällikkö, p. 040 099 8133, hanna.leppaniemi@hartwall.fi

Bone Index
Ossi Riekkinen, toimitusjohtaja, p. 050 3632 797, ossi.riekkinen@boneindex.fi

Lujaa luuta -kampanja on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017. Kampanjasivusto löytyy osoitteesta www.ilmainenluustotesti.fi

Terveystalo

Terveystalo on verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja 170 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti yli 6 800 terveydenhuollon ammattilaista, ja on Suomalaisen Työn Liiton jäsen. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2015 oli yhteensä 75,7 miljoonaa euroa ja samana vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 68,6 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com

Hartwall

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.

Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä. Hartwall osa tanskalaista Royal Unibrew
-konsernia.
www.hartwall.fi

Novelle Plus -hyvinvointijuomaperhe

Novelle Plus puhuu hyvinvoinnin ja nautinnon puolesta. Vuonna 2009 lanseeratut Novelle Plus
-hyvinvointivedet on kehitetty Suomessa ja ne ovat kategoriansa ylivoimainen markkinajohtaja. Tuoteperheeseen kuuluu kuusi juomavaihtoehtoa.

Bone Index

Bone Index on yksi Euroopan parhaista uusista lääkintälaitevalmistajista (Healthtech Summit, 2015) ja yksi Pohjoismaiden lupaavimmista Life Science-alan kasvuyrityksistä (Nordic Star, 2014). Yhtiön tavoitteena on vähentää globaalisti vuosittain miljoona osteoporoottista murtumaa ja siten parantaa perheiden elämänlaatua. Yhtiön kehittämän Bindex-teknologian avulla osteoporoosin seulonta ja diagnostiikka siirtyvät suurimmaksi osaksi erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon. www.bindex.fi