Luomumarkkinoiden kasvutrendi jatkuu Euroopassa – Suomi seuraa perässä

Euroopan luomumarkkinat kasvavat perinteisiä elintarvikemarkkinoita nopeammin, keskimäärin 10 prosenttia vuodessa. Myös Aasiassa ja Lähi-idässä luomun kysyntä nousee. Suomalaisyrityksillä on potentiaalia yhä suurempaan markkinaosuuteen puhtaiden ja turvallisten luomutuotteidensa ansiosta.

Tällä hetkellä Suomen luomuvienti on vuositasolla noin 10 miljoonaa euroa.

Luomuviennillämme on potentiaalia kasvaa huomattavasti nykyistä vientiämme suuremmaksi.

Suomen luomumarkkinat ovat muihin EU-maihin verrattuna heikommin kehittyneet, jonka johdosta yritystemme on haettava kasvua aktiivisesti ulkomailta. Pyrimme lisäämään luomusektorin vientiä tekevien yritysten ja nykyisten vientimaiden määrää, kertoo Food from Finlandin ohjelmajohtaja Esa Wrang Finprosta.

Suomalaisten valtteja vientimarkkinoilla ovat Wrangin mukaan elintarviketuotantomme puhtaus ja turvallisuus.

Harva maa maailmassa pystyy esimerkiksi siipikarjatuotteissaan lupamaan, että tuote on vapaa eläintaudeista, salmonellasta ja GMO:sta, ja vielä osoittamaan tuoteketjunsa jäljitettävyyden ja hygienian korkean tason.

Uutena innovaationa luomubroileri

Arto Jokisen luotsaama Luomu Invest Oy on Suomen ainoa luomubroilerituottaja. Jokisen mukaan he tähtäävät EU:n ulkopuolisille markkinoille Lähi-itään ja Aasiaan tavoitteenaan saada 20 prosenttia tuotannosta vientiin muutaman vuoden sisään.

Vahvuutemme tulevat kohdemarkkinoillamme parhaiten esiin: tuotteissamme ei ole antibiootteja tai salmonellaa. Pääkumppanimme ovat kauppaketjuja ja luomuun erikoistuneita yrityksiä. Viimeksi Saksan Biofach-messut toivat huomattavan määrään uusia kontakteja ja tarjouspyyntöjä.

Suomussalmelainen Kiantama vie Euroopan markkinoille marjoja erilaisissa muodoissa, kuten tiivisteenä, pakastettuna ja jauheena. Yritys oli ensimmäisten joukossa sertifioimassa marjatuotteensa 2000-luvun alussa, ja tällä hetkellä liikevaihdosta puolet tulee vientimarkkinoilta.

Luomu sinällään on ollut trendi monta vuotta, mutta koen pohjoisen marjojen olevan yhä vahvempi brändi kansainvälisillä markkinoilla. Viesti pohjoisen erinomaisesta kasvuympäristöstä marjoille, on mennyt läpi, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Vernu Vasunta.

Maailman isoimmilta luomumessuilta lisää bisnestä

Elintarvikealan Team Finland -vientiohjelma, Food from Finland kokosi kahdeksan suomalaista luomuyritystä Euroopan suurimmille Biofach-luomumessuille Saksaan. Viime vuonna ammattilaistapahtuma keräsi kävijöitä 135 maasta yhteensä noin 42 000.

Tavoitteenamme oli profiloida Suomea korkean tason elintarvike- ja luomuosaajana ja maksimoida yrityksille suuri määrä kaupallisia kontakteja. Kaikki mukana olleet yritykset työstävät parhaillaan kontaktejaan eteenpäin. Mukana olivat kaikki suurimmat luomuviejät, kuten Helsingin mylly, Pekan leipä, Fazer ja Kiantama, sekä Finnamyl, Finnish Cheese, Luomu Invest ja suomalaisia luomualan yrityksiä edustanut Pro Luomu ry, kertoo Wrang.

Biofach-messut osoittavat, miten luomutuotanto on kehittynyt valtavasti viimeisenä kymmenenä vuotena: lähes kaikkia elintarvikkeita on saatavana nykyään luomuna. Food from Finlandin myötä saimme enemmän näkyvyyttä kustannustehokkaasti muun muassa yhteisen ison osaston johdosta, Vasunta kertoo.

Suomen ruokalähettiläs Kim Palhus toimi keittiömestarina messuilla.

Tänä vuonna Suomi näkyi messuilla erittäin hyvin, koska meillä oli useampia yrityksiä mukana kuin aiemmin sekä näyttävä yhteinen messuosasto. Kokkasin messuilla ensimmäistä kertaa maistiaisia suomalaisyritysten raaka-aineista messuvieraille, ja ne saivat hyvän vastaanoton. Vieraat kokivat makumaailmamme yksinkertaiseksi, maistuvaksi ja erikoiseksi. Erityisesti marja- ja viljatuotteet kiinnostivat vieraita ja luomubroileri, Palhus kommentoi.

Kim Palhus, ravintolatoimen päällikkö ja ruokalähettiläs, NyNordiskMat, kim.palhus@tarinapata.fi, puh. 040 4848 123
Vernu Vasunta, toimitusjohtaja, Kiantama Oy, vernu.vasunta@kiantama.fi, puh. 0400 681 997
Arto Jokinen, toimitusjohtaja, L’ Uomu Nokka Oy, arto.jokinen@luomunokka.fi, puh. 040 58 11192
Esa Wrang, toimialajohtaja, elintarvikesektori, Export Finland, Finpro, esa.wrang@finpro.fi, puh. 0400 243 076