Lux Expressin Helsinki – Pietari -reitillä jo yli 15 000 matkustajaa

Lux Express kuljetti Helsingin ja Pietarin välisellä reitillään kolmen kesäkuukauden aikana noin 15 300 matkustajaa. Reitti tuotti kesällä hyvän taloudellisen tuloksen ja ylitti sille asetetut ennusteet. Lux Express alkoi liikennöidä Helsingin ja Pietarin välisellä reitillä 2.6.2014 kolmella lähdöllä päivässä kummastakin kaupungista.

Vaikka nykyinen poliittinen ja taloudellinen tilanne on vaikuttanut Venäjän, Suomen ja Baltian maiden väliseen matkustukseen, yritys pitää 45 prosentin täyttöastetta uudella reitillä varsin hyvänä saavutuksena. Muut Pietariin suuntautuvat reitit kuten Tallinna-Pietari ja Riika-Pietari pysyivät entisellä tasollaan.

”Helsinki-Pietari -reitti ylitti sille asetetut odotukset ensimmäisen kolmen kuukauden aikana, ja matkustajamäärä oli lähes 20 prosenttia odotettua suurempi. Koska Suomi on meille uusi markkina-alue, olemme iloisia siitä, että kiinnostus on ylittänyt odotukset,” kertoo Lux Express Finland Oy:n toimitusjohtaja Rait Remmel.

Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivät bussit ovat erittäin hyvin varusteltuja: ne ovat uusia sekä tilavia ja niissä on lukuisia mukavuuksia. Bussimatkan aikana matkustajat voivat esimerkiksi käyttää ilmaista langatonta nettiyhteyttä tai katsella henkilökohtaisesta viihdelaitteesta elokuvia.

”Saamamme palautteen perusteella matkustajat ovat olleet tyytyväisiä Helsinki-Pietari -yhteyden järjestelyihin, mutta kehitämme palveluitamme tietysti koko ajan. Aloitimme esimerkiksi hiljattain yhteistyön Viking Linen kanssa, jotta voimme tarjota bussiyhteyksien lisäksi myös jatkoyhteyksiä muihin maihin,” kertoo Remmel.

Kansainvälisten reittien matkustajamäärät kasvussa

Kaiken kaikkiaan Lux Express Groupin matkustajamäärät olivat suuria kaikilla reiteillä. Kesällä 2013 yritys kuljetti noin 214  590 matkustajaa, kun taas vuonna 2014 vastaava määrä oli 473  010 matkus­tajaa. Suurin kasvu oli Viron kotimaisilta reiteiltä, joilla Lux Express alkoi liikennöidä syksyllä 2013, mutta myös kansainvälisten reittien matkustajamäärä kasvoi 17 %.

Lux Express Group avasi kesällä 2014 Suomen ja Pietarin välisen yhteyden lisäksi myös kaksi muuta uutta reittiä: Riikan-Moskovan välisen yhteyden tuotemerkillä Lux Express ja Vilna-Varsova-Praha -reitin tuotemerkillä Simple Express. Uudet reitit nostivat kansain­välisten reittien lähtöjen määrän 5530 lähdöstä 6650:an. Lux Express Groupin kansainvälisten reittien täyttöaste oli 63 % ja matkustajakilometrien tuotto noin 105 miljoonaa, mikä on noin 22 % viimevuotista korkeampi.

“Kesän jälkeen matkustajamäärät yleensä laskevat kansainvälisillä reiteillä, sillä kuumin matkustuskausi päättyy. Uskomme kuitenkin, että Helsinki-Pietari -yhteydellä tämä laskeva trendi saattaa olla pienempi kuin vaikkapa Baltian reiteillä. Esimerkiksi Jokerien liittyminen KHL-liigaan saattaa lisätä matkustajamääriä Suomen ja Venäjän välillä, kertoo Remmel.

Lyhyesti yrityksestä:

Lux Express Group on Baltian alueen suurin pikavuoroyhteyksiä tarjoava yritys. Se tarjoaa tiiviimmät kansainväliset yhteydet Baltian maiden ja Venäjän välillä sekä Puolaan, Saksaan ja Tšekin tasavaltaan. Lux Expressin bussipalvelut ovat nimeltään Lux Express, Lux Express Lounge, Lux Express Special ja Simple Express. Yhtiö Lux Express Estonia AS perustettiin vuonna 1993 nimellä MootorReisi AS. Sen jälkeen siitä on kehittynyt yksi Baltian alueen kansainvälisen bussiliikenteen johtavista toimijoista. Yrityksen päätoimistot sekä toimintakeskukset ja myyntiverkot sijaitsevat Tallinnassa, Vilnassa, Varsovassa ja Pietarissa. Yritys operoi noin 14:llä eri reitillä 65:lla uudenaikaisella turistibussillaan. Vuonna 2013 Lux Express Group kuljetti 718 900 matkustajaa.

Lisätietoja löytyy osoitteesta www.luxexpress.eu