Mammografiaseulonnat auttavat löytämään rintasyövän ajoissa

Suomalaisnaisista noin joka kymmenes sairastuu elämänsä aikana rintasyöpään. Mammografiaseulonnoilla on suuri kansanterveydellinen merkitys, sillä mitä varhaisemmassa vaiheessa syöpä havaitaan, sitä parempi hoitoennuste on. Laadukkaan seulonnan ansiosta löydetään vuosittain noin 1 300 varhaisessa vaiheessa olevaa rintasyöpää, mikä on reilu neljäsosa Suomessa vuosittain todettavista uusista rintasyövistä.

Rintasyöpä on Suomessa naisten yleisin syöpä, ja uusia tapauksia havaitaan vuosittain lähes 5 000. Rintasyövän löytämistä mahdollisimman varhain tukee maamme laaja seulontajärjestelmä, joka on OECD-maiden kattavin.

– Naisilla rintasyöpäriski alkaa kasvaa vaihdevuosia lähestyttäessä. Iän tuoma riski tiedostetaan hyvin, minkä vuoksi kaikki 50–69-vuotiaat naiset kutsutaan mammografiaseulontoihin kahden vuoden välein, radiologian erikoislääkäri Kaija Heikkinen Terveystalo Turku Aninkaisesta kertoo.

Yhä useammat kunnat ostavat seulontapalvelun ulkopuoliselta palveluntarjoajalta, ja Terveystalossa tehdään noin 80 prosenttia Suomen lakisääteisistä mammografiatutkimuksista.

– Kaikkiaan Terveystalo kutsuu Suomessa kuvauksiin noin 280 000 naista vuodessa. Heistä lähes 90 prosenttia osallistuu tutkimuksiin, kertoo Terveystalon diagnostiikkapalveluiden johtaja Jari Karhu.

Digitaalitekniikalla parempi kuvanlaatu

Mammografia on rintojen röntgentutkimus, jossa molemmat rinnat kuvataan erikseen kahdesta suunnasta. Kaikki kuvat tutkii aina kaksi radiologia niin sanottuna sokkotulkintana, eli toistensa arvioita tietämättä. Näin parannetaan tutkimuksen luotettavuutta.

– Terveystalossa seulontakuvaukset tehdään digitaalisena, jolloin röntgenhoitaja voi heti tarkistaa, että kuvat onnistuivat. Uusi tekniikka on merkittävästi pienentänyt tutkimuksesta tulevaa sädeannosta sekä parantanut kuvanlaatua huomattavasti, Karhu kertoo.

Tarvittaessa asiakas saa kutsun lisätutkimuksiin, joissa otetaan tarpeen mukaan lisäkuvia, tehdään ultraäänitutkimus ja otetaan näytteitä. Sekä mammografiatutkimus että mahdolliset lisätutkimukset ovat kuntien joukkoseulontatutkimuksiin osallistuville maksuttomia.

Rintojen omatoiminen tutkiminen on tärkeää, sillä rintasyöpään voi sairastua myös alle 50-vuotiaana, jolloin ei vielä kuulu seulontaryhmään.

– Rinnat kannattaa tutkia säännöllisesti kerran kuussa kuukautisten jälkeen. Jos rintakudos on tiivis ja hankalasti tutkittavissa tai jos tietää omaavansa perinnöllisiä riskitekijöitä, tarvittavista mammografiatutkimuksista kannattaa neuvotella lääkärin kanssa jo ennen varsinaista seulontaikää, Heikkinen muistuttaa.

Suomessa hyviä kokemuksia seulonnoista

Suomen seulontajärjestelmä on kansainvälisestikin erittäin toimiva ja laadukas. Esimerkiksi 84 prosenttia 50–69-vuotiaista naisista osallistuu rintasyöpien seulontaan, kun OECD-maiden keskiarvo on 62 prosenttia. Kohdunkaulansyövän seulontaan osallistuvien 20–69-vuotiaiden kohdalla erot ovat pienempiä. Seulontojen myötä rintasyöpä- ja kohdunkaulansyöpäkuolleisuus on Suomessa OECD-maiden keskiarvoa matalampi.

Lakisääteisiä tutkimuksia ovat kohdunkaulan syövän ja rintasyöpäseulontojen lisäksi sikiön poikkeavuuksien havaitsemiseksi tehdyt seulonnat.

Suunnitteilla on myös mahasyövän seulontaohjelma, jota on kokeiltu joissakin kunnissa. Terveystalo mm. järjestää mahasyövän riskin seulontaprojektin yhteistyössä Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymän kanssa. Seulonnassa kartoitetaan riskiä sairastua mahasyöpään, ja sen odotettavissa olevat hyödyt elinajan odotteella mitattuna ovat suurimmat juuri keski-iän saavuttaneiden miesten ja naisten joukossa.

Jenni Rantanen, viestintäpäällikkö, Terveystalo, p. 030 63 31758, jenni.rantanen@terveystalo.com

Kaija Heikkinen, radiologian erikoislääkäri, Terveystalo Turku Aninkainen, p. 030 633 3339, kaija.heikkinen@terveystalo.com

Jari Karhu, diagnostiikkapalvelujen johtaja, Terveystalo, p. 030 633 1720, jari.karhu@terveystalo.com

Terveystalo mukana Roosa nauha -kampanjassa

Terveystalo on mukana Syöpäsäätiön vuosittaisessa Roosa nauha -kampanjassa. Lokakuussa Terveystalon verkkosivuilla voi osallistua Roosa nauha -terveysvisaan. Terveystalo tekee Syöpäsäätiölle lahjoituksen pelattujen pisteiden pohjalta.

Osallistu visaan osoitteessa www.terveystalo.com/roosanauha

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2011 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 118 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com