MB Rahastot myy Pandan Felix Abballe

MB Rahastojen ja johdon omistus Oy Panda Ab:sta siirtyy norjalaiselle Orkla-konserniin kuuluvalle Felix Abba Oy Ab:lle. Panda on kuulunut MB Rahastojen omistukseen vuodesta 2000. Tänä aikana yhtiö on kasvattanut markkina-asemaansa ja sen toiminnan kannattavuus on parantunut merkittävästi. Uuden elintarvikealaan erikoistuneen omistajan myötä yhtiö voi jatkaa toiminnan kehittämistä ja hakea kasvua kansainvälisiltä markkinoilta. Panda on saavuttanut Suomessa vakaan aseman makeismarkkinoilla, erityisesti lakritsituotteissa. Myös yhtiön vienti on voimistunut viime vuosina ja tällä hetkellä noin 30 prosenttia tuotteista menee vientiin. - Olemme olleet erittäin tyytyväisiä Pandan liiketoiminnan kehittymiseen. Yhtiön tulos on parantunut merkittävästi ja kaikki tavoitteet on ylitetty. Tällä hetkellä Panda on yrityksenä uudessa vaiheessa. Uskomme, että vahva pohjoismainen omistaja tuo liiketoiminnan kehittämiseen lisää resursseja ja mahdollisuuksia, toteaa partneri Hannu Puhakka MB Rahastoista. - Olemme keskittyneet yrityksen vahvuuksiin ja kehittäneet uutta makeismarkkinoille. Koko henkilökunnan panos toiminnan kehittämisessä on ollut ratkaisevassa asemassa. Nyt tehty ratkaisu takaa toiminnallemme vakaan pohjan kehittyä edelleen, kommentoi Panda Oy:n toimitusjohtaja Risto Jämsén. Pandan vuoden 2004 liikevaihto oli noin 52 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee noin 300 henkeä. Kaupan osapuolet ovat sopineet, ettei kauppasummaa julkisteta. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten käsittelyä. Lisätietoja: Partneri Hannu Puhakka MB Rahastot Puh. (09) 1310 1352 tai 050-511 3917 MB Rahastot Oy MB Rahastot on yksityinen suomalainen pääomasijoittaja, joka on erikoistunut mbo-järjestelyhin, yksityistämisiin, toimialajärjestelyihin ja kasvun rahoittamiseen. MB Rahastojen sijoittajina ovat merkittävimmät suomalaiset institutionaaliset sijoittajat. MB Rahastojen hallinnoitavat varat ovat 290 miljoonaa euroa, jotka ovat viidessä erillisessä rahastossa. MB Rahastot sijoittaa vakiintuneisiin liiketoimintoihin Pohjoismaissa. Sijoituskohteena ovat keskisuuret yritykset, joiden liikevaihto on yleensä n. 20-200 miljoonaa euroa. MB Rahastot sijoittaa markkina-asemaltaan vahvoihin ja kehittyviin yrityksiin, joilla on kasvupotentiaalia markkinoilla ja mahdollisuus edelleen kehittää asemaansa toimialalla tapahtuvien muutosten yhteydessä. Tavoitteena on arvonnousu kasvun ja tehokkuuden lisäyksen kautta. Yritysostoilla ja toimialajärjestelyillä on usein merkittävä osa strategian toteuttamisessa. MB Rahastot on vuodesta 1988 alkaen sijoittanut yhteensä 250 miljoonaa euroa 26 eri yritykseen. Sijoituksia on tehty sekä teollisuuteen että palvelusektoriin. Sijoituskohteita ovat muun muassa Medivire Oy, A-Katsastus Oy, Inspecta Oy ja Norpe Oy. MB Rahastoilla on pitkäaikainen kokemus ja laaja asiantuntemus pääomasijoitustoiminnasta, pääomamarkkinoista ja vaativien yritysjärjestelyjen toteuttamisesta. Yhtiön avainhenkilöt ovat olleet käynnistämässä pääomasijoitustoimintaa Suomessa 1980-luvulla. MB Rahastot on toiminut vuodesta 1988. Hallintoyhtiö on yrityksen avainhenkilöiden omistama. MB Rahastojen toimitusjohtaja on KTM Juhani Suomela. Lisätietoja: www.mbrahastot.fi Panda Oy Panda Oy on suomalainen suklaa- ja makeistehdas, joka on toiminut jo vuodesta 1920. Pääkonttori ja tuotantolaitokset sijaitsevat Jyväskylässä. Yhtiön keskeisimpiä tuotteita ovat erilaiset lakritsit, suklaakonvehdit, suklaalevyt ja -rakeet. Yrityksen liikevaihto vuonna 2004 oli 51.9 miljoonaa euroa ja se työllisti keskimäärin 315 henkilöä. Pandan tuotteista menee vientiin noin 30 prosenttia. Suurimmat vientialueet ovat Pohjoismaat, USA, Kanada, Englanti, Espanja, Saksa ja Puola. Päävientituotteisto koostuu Pandan lakritsista, Pohjois-Amerikan ja Englannin markkinoilla Pandan All Natural lakritsista, jonka myyntikanavana toimivat luontaistuotekaupat ja päivittäistavarakaupan luontaistuoteosastot. Oman valmistuksen lisäksi Panda maahantuo saksalaisen Storckin valmistamia tuotteita, joista tunnetuimmat ovat Werthers Original, Toffifee, Riesen ja Merci. Yrityksen myydyimmät ja tunnetuimmat tuotteet ovat Pandan Juhlapöydän Konvehdit - suklaarasioiden ykkösmerkki Suomessa - sekä Pandan Lakupala, Täytelaku ja LakuMix -pussit sekä Pepe -lakritsipatukat. Kolmen Suomen päivittäistavarakaupoissa viime vuonna myydyimmän makeistuotteen joukossa olivat Pandan Juhlapöydän Konvehdit ja LakuMix. Lisätietoja www.panda.fi.