Meksikon 7 miljardin dollarin uraauurtava mobiiliverkon kehittämishanke on suuri mahdollisuus suomalaisyrityksille

Meksiko on käynnistämässä valtavan viestintäinfrastruktuurin uudistamishankkeen. Meksikoon rakennettava 4G-verkko kattaisi suurimman osan maan pinta-alasta. Kyseessä on arviolta 7 miljardin dollarin suuruinen investointi.

Meksikossa älylaitteiden ja niihin tarjottavan sisällön ja palveluiden käyttö kasvaa, eivätkä paikallisten operaattoreiden verkot ole pysyneet täysin kehityksessä mukana. Uusi 4G-verkko toteutetaan ensimmäisenä maailmassa nk. open-access network eli OAN-periaatteella, jossa verkon haltija ei itse tarjoa operaattoripalveluja, vaan verkosta myydään kapasiteettia virtuaaliverkko-operaattoreille (MVNO) tai perinteisille verkko-operaattoreille. Koska rakennettava verkko toteutetaan OAN-periaatteella, se mahdollistaa useiden uusien toimijoiden tulon Meksikon markkinoille.

- Meksikon tulevassa OAN-verkossa virtuaaliverkko-operaattorit voivat tarjota normaalin dataliikenteen ohessa muun muassa teollisen internetin (IoT) palveluja. Verkko mahdollistaa myös esimerkiksi koulutus- ja oppimispalveluiden tai terveyspalveluiden tarjoamisen Meksikon syrjäisemmille ja vähemmän kehittyneille alueille, kertoo Kimmo Aura, Connectivity from Finland -kasvuohjelman ohjelmajohtaja Finprosta. Connectivity from Finland on Finpron hallinnoima Team Finland -kasvuohjelma.

Suomesta on juuri nyt Finpron johdolla 9 yrityksen ryhmä Meksikossa tapaamassa paikallisia viestintäviranomaisia ja operaattoreita. Mukana olevat yritykset edustavat muun muassa ohjelmistotoimittajia sekä mobiilimaksamiseen, mobiilipalveluiden optimointiin ja mobiiliverkkojen hallintaan liittyviä palveluita.

- Suomalaisyrityksillä on nyt mahdollisuus tuoda erityisen vahvaa mobiiliosaamistaan aivan uudenlaiseen verkkoympäristöön. Finpro on saanut Connectivity from Finland -kasvuohjelman kautta innostettua mukaan alan tähtikaartia, Aura iloitsee.

Tällä hetkellä Meksikon markkinaa hallitsevat suurimpana toimijana paikallinen operaattori Telcel sekä Latinalaisessa Amerikassa vahvan jalansijan omaava Telefonica. Markkinoille on rantautunut myös yhdysvaltalainen operaattori AT&T, joka on jo tehnyt mittavia investointeja Meksikossa muun muassa yritysostojen ja omien palveluidensa kehittämisen muodossa.

- Finpro on pystynyt oman verkostonsa kautta järjestämään mukaan lähteville suomalaisyrityksille tapaamiset Meksikon alan tärkeimpien pelureiden kanssa, sekä julkiselta että yksityissektorilta, Aura jatkaa.

Kimmo Aura, kasvuohjelmajohtaja, Connectivity from Finland, Finpro, puh. 040 5048317, kimmo.aura(a)finpro.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 300 asiantuntijaa toimii 36 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 toimistossa Suomessa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen.

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finlandia, Food from Finlandia ja FinlandCarea. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi