Meri- ja offshore-teollisuuden kysyntä kasvaa Venäjällä

Venäläiset telakat lisäävät siviililaivanrakennusta ja kehittävät offshore-osaamistaan. Kasvu merkitsee lähes kaikille suomalaisille meriteknologiayrityksille erinomaisia vientimahdollisuuksia Venäjälle. Taustalla on Venäjän halu kasvattaa osuuttaan globaalissa laivanrakennuksessa, ja sen halu hyödyntää arktisia alueitaan sekä meriliikenteessä että kaasun- ja öljynporauksessa.

Venäjän teollisuus- ja kauppaministeriön tavoitteena on lisätä siviilialusten rakentamista viisinkertaisesti. Tavoitteet ovat kirjattu maan 2013–2030 laivanrakennusohjelmaan, ja ne avaavat mahdollisuuksia suomalaisille meriteollisuuden vientiyrityksille.

Venäjän valtion rahoittama laivanrakennusyhtiö OSK omistaa 80 prosenttia Venäjän telakoista. Venäjällä rakennettujen siviilialusten lukumäärä oli vuonna 2012 noin 70 kappaletta. Nyt tilauskannassa on 94 siviilialusta. Tulevaisuudessa ministeriön tavoitteena on vielä viisinkertaistaa tämä määrä, Finpron meri- ja offshoreteollisuuden johtava konsultti Ulla Lainio Pietarin vientikeskuksesta kertoo.

Meriteollisuusmarkkinat ovat kasvaneet lisäksi Venäjän arktisen alueen toiminnan kasvun myötä. Arktisen alueen merireiteille tarvitaan jäänmurtajia ja offshore-teknologian kysyntä kasvaa, kun öljynporauslauttoja tulee alueelle.

Suomalaisilla on erityistä osaamista arktisesta tekniikasta. Meillä on myös yrityksiä, jotka tarjoavat moduulirakenteita ja hyttejä arktisen alueen öljynporauslautoille asumiseen tai työskentelyyn ääriolosuhteisissa, Lainio jatkaa.

23     valikoitua telakkaa

OSK:n lisäksi Venäjällä on myös yksityisiä telakoita, jotka ovat investoineet tuotantokalustoonsa. Osalla niistä on hyvä siviilialusten tai offshore-rakenteiden tilauskanta.

Olemme käyneet läpi telakat, niin yksityiset kuin valtion omistamat, joilla rakennetaan uusia aluksia tai korjataan vanhoja. Valitsimme 23 telakkaa, joilla on tarve suomalaisyrityksien tuotteille ja palveluille. Yhtenä kriteerinä meillä oli, että nämä telakat rakentavat tai korjaavat siviili- tai offshore-aluksia, ja että he ovat tehneet yhteistyötä kansainvälisten toimijoiden kanssa aiemmin, Lainio kertoo.

Valikoiduista telakoista 10 sijaitsee Pietarissa, jossa on laivanrakennuksen keskittymä. Kolme neljäsosaa Venäjän laivanrakennusosaamisesta on siellä. Osa telakoista sijaitsee Volgan ja osa Kaspianmeren rannalla, jossa rakennetaan etupäässä offshore-rakenteita.

Venäjällä voi olla vaikea tietää, kuka on ostojen suhteen päättävässä asemassa telakalla. Siksi oikean kontaktin löytäminen on tärkeää kauppojen läpiviemiseksi. Tärkeintä on tietää, mille telakalle kymmenistä kannattaa tarjota osaamistaan, ja miten edetä tarjouksen kanssa. Edistämme yrityksiä yhdistämällä ne sopivimmille kohdetelakoille ja myyntikanavakumppaneille. Lokakuussa Pietarissa järjestetään ensi kertaa Offshore Marintec -messut, johon kaikenkokoiset suomalaisyritykset voivat osallistua ja käydä tutustumassa alan kysyntään Venäjällä, päättää Lainio.

Ulla Lainio, johtava konsultti, Finpro, puh. +358 40 3433357, ulla.lainio(a)finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. + 358 40 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla. Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland. www.finpro.fi