Mestarivartija 2011 -kilpailu kokoaa alueen ammattilaiset mittaamaan taitojaan Helsinkiin

Vartiointialan toimijat kokoontuvat perjantaina 2.9. Mestarivartija 2011 -kilpailun Helsingin osakilpailuun. Kilpailun tarkoitus on tehdä vartioimisalaa tunnetummaksi sekä edesauttaa alan sisäistä yhteistyötä. Kilpailu jatkuu paikalliskisoista valtakunnalliseen finaaliin saakka.

”Vartiointiala teknistyy vauhdilla ja kasvu tulee tällä hetkellä erityisesti perinteisten vartiointipalvelujen ja teknisten palvelujen integroimisesta. Pääkaupunkiseudulla toimii alan kaikki suurimmat toimijat, joten kilpailukin on kovinta”, kertoo turvallisuuspalveluiden palvelupäällikkö Rauli Wessberg ISS Palveluista.

Turvallisuusala on kasvuala, ja se työllistää noin 15 000 työntekijää koko Suomessa.  Ala on kasvanut rivakasti koko 2000-luvun ja näin arvellaan tapahtuvan myös jatkossa.

”Toisin kuin ehkä luulisi, turvallisuusala ei ole suuri turvattomiksi koetuissa maissa. Turvallisuuspalveluita ostetaan enemmän maissa, joissa on korkea elintaso ja joissa on totuttu käyttämään palveluita. Esimerkiksi Ruotsissa ala on Suomea huomattavasti suurempi”, kertoo kilpailun ohjausryhmän puheenjohtaja Hannu Kankkunen ISS Palveluista.

Taidot ja tiedot puntarissa

Vartiointialaan liittyy vääriä käsityksiä ja kilpailussa halutaan tuoda vahvasti esiin, kuinka ammattimaista toimintaa vartiointi on. Kilpailu koostuu fyysisestä, kirjallisesta ja ammatillisesta osiosta, joilla testataan vartijan ammattiin yleisesti liittyviä tietoja, taitoja ja toimintakykyjä.

”Vartiointi on ennen kaikkea monipuolista ja joskus haastavaakin asiakaspalvelutyötä. Mestarivartija- kilpailussa testataan vartijan osaamista kattavasti. Asiakaspalvelun merkitys näkyy myös kilpailutehtävissä”, kertoo Kankkunen.

”Vakavien asioiden oppiminen ohella kisassa on mukana myös huumoria, joten pilkettä silmäkulmassa ei ole myöskään unohdettu”, hän jatkaa.

Mestarivartija 2011 -kilpailun suojelijana toimii Finnsecurity ry. ISS Palvelut on kisan pääsponsori.

www.mestarivartija.fi

Mestarivartija 2011 -kilpailu askel askeleelta

• Alueelliset osakilpailut järjestetään Tampereella, Turussa, Helsingissä ja Oulussa 2.9.2011. Yhteen alueelliseen kilpailuun osallistuu enintään viisikymmentä vartijaa.
  • Valtakunnalliseen alkukilpailuun kutsutaan kaksikymmentä aluekilpailuissa eniten pisteitä kerännyttä vartijaa. Valtakunnallinen alkukilpailu pidetään Helsingin Pitäjänmäellä 30.9.2011.
  • Kilpailu huipentuu valtakunnalliseen loppukilpailuun Finnsec-messuilla 13.–14.10.2011 Helsingin Messukeskuksessa.

Lisätietoja
Pääkaupunkiseudun palvelupäällikkö Rauli Wessberg, ISS Palvelut, 0205 155, raimo.wessberg@iss.fi
Kilpailun ohjausryhmän puheenjohtaja Hannu Kankkunen, hannu.kankkunen@iss.fi, 0205 155

Mestarivartijat 2011 -kilpailun tavoitteena on tehdä vartioimisalaa tunnetummaksi sekä edesauttaa alan sisäistä yhteistyötä niin käytännön kuin periaatteiden tasoilla. Kilpailun järjestäminen edistää vartijoiden ammattitaitoa, alan yleistä arvostusta sekä yhteistyötä läpi organisaatiorajojen. Kilpailun pääsponsorina toimii ISS Palvelut. Muut yhteistyökumppanit ovat Securitas, Turvatiimi, G4S, Oulun seudun ammattiopisto, Turun aikuiskoulutuskeskus, Tampereen aikuiskoulutuskeskus, Amiedu ja Merivoimat. Kilpailun suojelijana toimii Finnsecurity ry.