Metsäliitto-Yhtymä ulkoisti lisenssienhallinnan Enfo Disnetille

Metsäliitto Yhtymä ja Enfo Disnet ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Yhtymän Microsoft- ja Adobe-ohjelmistolisenssit hallitaan jatkossa Enfo Disnetin Haltia -lisenssihallintatyökalun avulla. Metsäliitto-Yhtymään kuuluvat Metsäliitto Osuuskunta, Finnforest, Metsä-Botnia, Metsä Tissue ja M-real. Yhtymä valitsi kilpailutuksen jälkeen Microsoft- ja Adobe-ohjelmistolisenssihankintojensa kumppaniksi Enfo Disnetin. - Microsoft-hankintasopimuksemme oli katkolla ja kilpailutimme neljä Microsoft-tuotteiden jälleenmyynnin, jakelun ja lisenssihallinnan yritystä. Sen perusteella valitsimme Enfo Disnetin kumppaniksemme seuraavaksi kolmeksi vuodeksi, sanoo Metsäliitto-Yhtymän toimittajahallinnan Microsoft-vastaava Mikko Vuoristo. - Adobe-puolella sopimus oli katkolla hieman myöhemmin. Kilpailutimme sopimuksen kolmen toimittajan kesken. Microsoft-sopimuksen myötä olimme nähneet, että Enfo Disnetin kokonaispalvelu toimii. He olivat asiassa proaktiivisia ja myös hinta oli kohdallaan, muistelee Riikka Vilenius Metsäliitto-Yhtymän Vendor Managementista. Konsultointi takaa asiakkaan edun Enfo Disnet vie Metsäliitto-Yhtymän lisenssihankinnat Haltiaan toimipaikkakohtaisesti. Enfo Disnet ei tarjoa asiakkailleen verkkokauppaa. Kun asiakkaat tarvitsevat lisenssejä, he tilaavat ne Enfo Disnetin lisenssiasiantuntijoilta. - Verkkokaupassa asiakas laitetaan itse tekemään tilaus, ja silloin myös vastuu jää asiakkaalle. Nyt meillä on aina asiantuntija konsultoimassa, kun hankimme lisenssejä, ja siten myös vastuu on palveluntuottajalla. Lisäksi Metsäliitto-Yhtymän rakenne asettaa lisenssikirjanpidolle kovat vaatimukset. Kirjanpidon on oltava luotettavaa ja raportteja on saatava nopeasti. Meidän ei kannata tehdä lisenssikirjanpitoa itse, Enfo Disnet tekee sen tehokkaammin, ja tarvitsemme joka tapauksessa jälleenmyyjän lisenssien hankkimiseen, Vuoristo kuvaa. - Haltiassa on yli 50 Metsäliittoon kuuluvaa, ympäri maailmaa sijaitsevaa toimipaikkaa. Sieltä löytyvät niin edellisten sopimusten lisenssit kuin uudetkin. Asiakkaalle jää vastuu siitä, että kaikki asennetut tuotteet ilmoitetaan meille. Me hoidamme sen jälkeen raportoinnin päämiehille sekä ylläpidämme lisenssitietoja, Enfo Disnetin asiantuntija Sanna Portaankorva sanoo. Lisenssit oma tieteenalansa Kerran kuussa Enfo Disnet lähettää Metsäliittoon tuoreimmat Microsoft- ja Adobe-lisenssihinnastot sekä tiedotteen alan uutisista. - Ennen kuin hinnasto lähetetään, se räätälöidään Metsäliitto-Yhtymän tarpeita vastaavaksi. Poistamme sieltä turhia kieliversioita, tuotteita ja hintatasoja - toisin sanoen käännämme hinnastot selkokielelle ja suodatamme pois asiakkaan kannalta turhan informaation, Portaankorva kertoo. - Lisenssiasiat ovat vuosien saatossa menneet todella monimutkaisiksi; mitä kuuluu mihinkin lisenssiin ja mitä mikäkin lyhenne tarkoittaa. Lisenssiasiat ovat kuin oma tieteenalansa, Vuoristo kuvaa. Metsäliitto-Yhtymän ja Enfo Disnetin nimetyt yhteyshenkilöt muodostavat ohjausryhmän, joka kokoontuu neljännesvuosittain. Ohjausryhmään kuuluu Metsäliitto-Yhtymän jokaisesta yrityksestä yksi ihminen, joka vastaa Microsoft- ja Adobe-tuotteiden palveluista. - Tapaamisissa käymme läpi ohjelmistosopimuksien sisällöt, uudet tuotteet ja hinnoittelut, palvelutason sekä toteutuneet ja tulevat hankinnat. Usein mukana on päämiesten edustaja tai joku meidän asiantuntijamme kertomassa asiakasta kiinnostavasta asiasta, Enfo Disnetin avainasiakaspäällikkö Marjut Vierula kertoo. Metsäliitto-Yhtymä on yksi Euroopan suurimmista metsäteollisuusyhtiöistä. Viime vuonna yhtymän liikevaihto oli noin 8,5 miljardia euroa ja sen palveluksessa oli noin 30 000 työntekijää. Lisätietoja: Sanna Portaankorva Asiantuntija, ohjelmistot ja lisenssit GSM 050 409 2853 sanna.portaankorva@enfodisnet.fi Vuonna 1992 perustettu Enfo Disnet Oy on informaatioteknologia-alan asiakaspalvelutalo. Enfo Disnet tarjoaa asiakkailleen liiketoimintaa tehostavia ja IT-infrastruktuurin kokonaishallintaan tähtääviä ratkaisuja. Asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöitävät ratkaisut koostuvat palveluista, laitteista ja ohjelmistoista. Enfo Disnetin liikevaihto vuonna 2004 oli 27,9 miljoonaa euroa. Enfo Disnet Oy on osa Enfo-konsernia. www.enfodisnet.fi