Mikko Rantanen saa top 9 -varauksen – ei ensimmäinen eurooppalaispelaaja

NHL:n vuosittainen varaustilaisuus käynnistyy perjantain ja lauantain välisenä yönä Floridassa, kuumimpana suomalaisnimenään TPS:n Mikko Rantanen. Peliyhtiö Unibetin kertoimet povaavat Rantaselle varausta yhdeksän ensimmäisen pelaajan joukossa, mutta ei kuitenkaan ensimmäisenä eurooppalaispelaajana.

Mikko Rantanen on yleisesti arvioitu draft-veikkailuissa sijoille 6–13. Esimerkiksi suosittu kanadalainen uutissivusto TSN povaa TPS-kasvattia sijalle 10. Unibet uskoo kertoimella 1,80, että Rantanen menee yhdeksän ensimmäisen varauksen joukossa. Kerroin varausnumerolle 10 tai sitä suuremmalle on 1,90.

Rantanen on ollut asiantuntijoiden listauksessa pitkin vuotta eurooppalaispelaajien ykkösnimiä. Kertoimien perusteella näyttää todennäköiseltä, että Rantasta ei varata ensimmäisenä eurooppalaispelaajana. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että joko venäläispuolustaja Ivan Provorov tai tshekkihyökkääjä Pavel Zacha, tai molemmat, varattaisiin ennen TPS:n nuorta hyökkääjätähteä.

Unibet uskoo, että yhteensä suomalaispelaajia varataan draft-viikonloppuna vähintään 11 – vastaavasti ruotsalaisvarausten odotettu määrä on vähintään 27. Kertoimet povaavat myös selvällä erolla, että Rantasen lisäksi muita suomalaispelaajia ei varata vielä draftin ensimmäisellä kierroksella. Ruotsalaispelaajia olisi sen sijaan menossa kaksi. Rantasen ohella varaustilaisuuden kiinnostavimpia suomalaisnimiä ovat muun muassa Roope Hintz, Julius Nättinen ja Sebastian Aho.

Odotetun draft-vuoden kovimmat nimet ovat kanadalainen Connor McDavid, joka menee Edmontoniin, ja amerikkalainen Jack Eichel, joka on menossa Buffaloon.

Unibetin kertoimet
NHL draft 2015

Mikko Rantanen ensimmäinen varattu eurooppalaispelaaja
Kyllä 2,10
Ei 1,65

Mikko Rantasen varausnumero
Yli 9,5 1,90
Alle 9,5 1,80

Ensimmäisellä kierroksella varattujen suomalaispelaajien määrä
Yli 1,5 6,00
Alle 1,5 1,10

Suomalaisten varattujen pelaajien lukumäärä yhteensä
Yli 10,5 1,72
Alle 10,5 2,00

Ensimmäisellä kierroksella varattujen hyökkääjien lukumäärä
Yli 19,5 1,70
Alle 19,5 2,05

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka(at)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 21 kielellä. Tällä hetkellä Unibetilla on 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.