Millenniaalit vaihtoivat selfiet itsensä kehittämiseen

Hotels.comin teettämä maailmanlaajuinen Generation travel -tutkimus tunnistaa uudenlaisen matkailijatyypin – täältä tulee peloton itsensä kehittäjä!

• Hotels.comin® millenniaaleihin keskittyvä jokavuotinen Sukupolvi matkoilla -tutkimus selvitti nuorten aikuisten matkailutottumuksia ja paljasti samalla uuden matkailijaprofiilin, joka on kiinnostuneempi itsensä kehittämisestä kuin itsensä kuvaamisesta.
  • Uunituore raportti kertoo suomalaisista millenniaaleista jopa 83 prosentin olevan pelottomia itsensä kehittäjiä.
  • Yhdeksän kymmenestä vastaajasta on valmis maksamaan matkoista jopa 50 prosenttia enemmän, jos ne tarjoavat mahdollisuuden itsensä kehittämiseen
  • Kuluvana vuonna millenniaalit edistäisivät mieluummin mielenterveyttään (57 %), fyysistä kuntoaan (40 %) ja opettelisivat uusia taitoja (16 %) kuin rakastuisivat (13 %).
  • Vuonna 2020 millenniaalit kokeilevat metsäkylpyjä, lemmikkiterapiaa ja Onsen-terapiaa verenkierron vauhdittamiseen.
  • Etsiessään omaa tietään itsensä kehittäjät luopuvat alkoholista (55 %), sosiaalisesta mediasta (44 %) ja internetistä (23 %).
  • Japani, Yhdysvallat ja Thaimaa ovat suosikkikohteita uuden minän etsimiseen.

HELSINKI, 23.01.2020: Hotels.comin® hiljattain julkaistu Sukupolvi matkoilla -raportti on paljastanut uuden, vähemmän tunnetun matkailijaprofiilin. Peloton itsensä kehittäjä on nuori aikuinen, joka karttaa lomillaan aurinkoa, merta ja täysihoitoa kehittääkseen itsestään parempaa versiota. Itseään kehittävät matkailijat käsittävät jopa 83 % suomalaisista millenniaaleista. Itsensä kehittäjät sanovat matkustavansa ensisijaisesti huolehtiakseen henkisestä tai fyysisestä hyvinvoinnistaan, laajentaakseen maailmankuvaansa tai oppiakseen uusia taitoja.

Lähes yksi neljästä (23 %) pitää parempaan elämään tähtäävää matkaa vuoden pääasiallisena lomana, kun taas yksi kymmenestä (8 %) varaa itsensä kehittämiseen tarkoitetulle matkalle aikaa vuoden lopussa.

Omaan kehittymiseen ollaan valmiita panostamaan. Yksi kolmesta (34 %) maksaisi enemmän lomasta, joka edistää omaa henkistä ja fyysistä terveyttä, lähes yhdeksän kymmenestä (88 %) voisi maksaa matkasta jopa puolet (50 %) enemmän. Lisäksi jopa 55 prosenttia on valmiita jättämään alkoholin, sosiaalisen median (47 %), meikkaamisen ja itsensä puunaamisen (44 %) sekä internetin (23 %) saadakseen matkasta irti kaiken mahdollisen.

Itsensä kehittäjä tavoittelee hyvinvointia

Lähes kolmannelle itsensä kehittäjistä lomamatka kohti parempaa elämää liittyy oman mielenterveyden tukemiseen (34 %). Muille se on terveenä pysymisen (29 %), uuden oppimisen (23 %), inspiraation (22 %) ja paremman ihmisyyden lähde (22 %).

Vuonna 2020 yhä useampi pari­-kolmekymppinen matkailija vähät välittää rakkaudesta. Millenniaalit keskittyvät parantamaan mielenterveyttään (57 %), fyysistä kuntoaan (40 %) tai oppimaan uusia taitoja (16 %), ja vain kymmenes haluaa löytää rakkauden (13 %). Neljä kymmenestä (41 %) vastaajasta sanookin mieluummin kertovansa muille matkalla näkemistään uusista kulttuureista ja muista kokemuksista (45 %) kuin lomaromanssista (9 %).

Parisuhteessa elävät millenniaalit ottavat matkaseuraksi kuitenkin mieluiten oman rakkaan, sillä kehittymistä tavoittelevat matkaavat useimmin ulkomailla kumppanin (37 %) kuin ystävien (30 %) ja perheen (7 %) kanssa tai yksin (15 %). Jopa yksi viidestä (16 %) pohtii parisuhderetriittiä seuraavaksi matkakohteekseen!

Metsäkylpyjä ja eläinterapiaa – itsensä kehittäjän toivelista

Millenniaalien halu kokea uusia asioita tuo valtavirtaan yhä uudentyyppisiä lomia ja retriittejä. Vaikka perinteisemmät kielimatkat (42 %), valokuvaus- (41 %) ja kokkauskurssit (39 %) tulevat edelleen ykkösinä, haluavat itsensä kehittäjät tarttua myös epätavanomaisempiin tilaisuuksiin.

Nuoret matkailijat vievät palautumisensa uudelle tasolle ottaen vastaan veden parantavan voiman Onsen-terapiassa, johon sisältyy verenkiertoa ja aineenvaihduntaa parantavaa kellumista kuumissa lähteissä ja mineraalikylvyissä. Monet kokeilisivat mieluusti myös eläinterapiaa (35 %), yhteyden löytämistä luontoon metsäkylvyssä (18 %) sekä elimistön puhdistavaa retriittiä (18 %).

Ne, jotka ovat erityisen kiinnostuneita henkilökohtaisesta kehittymisestä haluaisivat kokeilla musiikkiterapiaa (17 %) ja seksuaalisuuteen keskittyviä retriittejä (14 %). Parempaa elämää tavoiteltaisiin mielellään myös elämänhallintaan panostavilla retriiteillä (32 %), nauruleireillä (15 %) sekä väri- (14 %) tai itkuterapiassa (32 %).

Lisäksi kaksi viidestä vastaajasta (40 %) voisi hoitaa mielenterveyttään lomailemalla luostarissa, shamaanin johtamalla tai muulla henkisellä retriitillä tai viettämällä yön kirkossa. Samalla urheilusta ja treenaamisesta kiinnostuneet (44 %) osallistuisivat mielellään surffausleireille, kokeilisivat ilmaisu- ja salonkitansseja tai lähtisivät selviytymislomalle.

Loma inspiroi elämänmuutoksiin

Pelottomien itsensä kehittäjien mukaan saadut hyödyt innostavat kokeilemaan epätavallisempiakin lomavaihtoehtoja. Jopa kolmannes (30 %) epätyypillisemmillä lomilla olleista vastaajista sanoo oppineensa viimein rentoutumaan, ja 25 prosenttia kertoo itseluottamuksensa ja itsetuntonsa kohentuneen.

Vaihtoehtoiset lomat inspiroivat positiiviseen muutokseen myös arjessa. Jopa yksi kymmenestä (13 %) kertoo myllänneensä päivittäiset rutiininsa uusiksi matkan jälkeen. Lähes puolet (49 %) kertoo tehneensä uramuutoksen tai perustaneensa oman yrityksen. Lisäksi 26 prosenttia aloitti uuden harrastuksen, 13 prosenttia muutti tyyliään ja neljännes (26 %) päästi irti myrkyllisestä pari- tai ystävyyssuhteesta.

”Hotels.comin maailmanlaajuinen selvitys paljasti uudentyyppisen lomailijan, joka tekee töitä tullakseen paremmaksi versioksi itsestään – tällainen omistautuminen on mahtavaa! Perinteinen hotelli ei enää riitä näille kokemuksennälkäisille nuorille. Onneksi me Hotels.comilla voimme tarjota monia uniikkeja ja innostavia majoitusmahdollisuuksia, jotka vievät loman aivan uudelle tasolle, kohti parempaa elämää!” kommentoi Hotels.comin globaalin brändin varapuheenjohtaja Josh Belkin.

SUOSITUIMMAT ITSENSÄ KEHITTÄMISEEN TÄHTÄÄVÄT LOMAT JA KOHTEET

Thaimaa 9%
Uusi-Seelanti 8%
Espanja 8%

Lisätietopyynnöt pyydetään osoittamaan Hotels.comin lehdistöpalveluun osoitteeseen nora.maki@bcw-global.com tai puhelimitse numeroon +358 (0)41 433 1078.

Lisätietoja toimittajille:

Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä 25.11.-9.12. välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista.

Tietoja Hotels.comista®
Hotels.com on palkitsevin tapa varata majoitus. Rakastamme matkustamista ja tiedämme, että niin rakastat sinäkin. Siksi olemme tehneet majoituksen varaamisen sivustollamme hyvin helpoksi. Hotels.com tarjoaa satoja tuhansia majoitusliikkeitä ympäri maailmaa 90 paikallissivustolla ja 41 kielellä. Etsitpä sitten luksusta Luxemburgista, puumajoja Perusta tai kylpylöitä Kreikasta, löydät ne kaikki vain yhdellä napin painalluksella.  Lisäksi kanta-asiakasohjelmamme avulla ansaitset palkintoöitä* nukkumalla ja saat välittömiä säästöjä salaisilla hinnoilla... Mikä voisi olla sen parempaa? Varaamisesta tuli lisäksi juuri entistä vaivattomampaa. Yli 25 miljoonan tarkistetun asiakaspalautteen ja 70 miljoonaa kertaa ladatun helppokäyttöisen sovelluksen ansiosta voit olla varma, että löydät juuri sinulle parhaiten sopivan majoituksen.

© 2020 Hotels.com, LP. Hotels.com ja Hotels.com-logo ovat rekisteröityjä tavaramerkkejä tai Hotels.com, L.P.:lle kuuluvia tavaramerkkejä. Kaikki muut tavaramerkit ovat omistajiensa omaisuutta.