Millennium-teknologiapalkinnon uusi nimeämiskausi on alkanut

Ehdokkaiden nimeäminen maailman suurimman teknologiapalkinnon, Millennium-palkinnon, saajaksi on alkanut. Palkinto myönnetään elämän laatua merkittävästi parantavasta teknologisesta innovaatiosta. Ehdokkaita haetaan kaikilta teknologian alueilta, kaikkialta maailmasta. Aikaa ehdokkaiden nimeämiseen on 31.10.2005 saakka. Palkinnon myöntää itsenäinen Millennium-palkintosäätiö, jonka ovat perustaneet Suomen yksityinen ja julkinen sektori yhteistyössä. Ehdokkaita Millennium-teknologia-palkinnon saajaksi voivat nimetä kaikki teknillistieteelliset akatemiat, yliopistot, tutkimuslaitokset ja korkean teknologian yritykset maailmassa. Nimetty ehdokas voi olla joko tutkimus- ja kehitystyöryhmä tai yksityinen henkilö. Tarkat ohjeet nimeämiselle löytyvät säätiön internet-sivuilta osoitteesta www.millenniumprize.fi. Nimeämisohjeiden mukaan laadittujen dokumenttien tulee saapua Millennium-palkintosäätiöön viimeistään lokakuun 31. päivään 2005 mennessä. Palkinnonsaajan valitsee Millennium-palkintosäätiön hallitus korkeatasoisen kansainvälisen palkintolautakunnan suosituksen perusteella. Kahdeksanjäseniseen palkintolautakuntaan vuonna 2006 kuuluvat professori Jean-Claude Charpentier (Ranska), professori Bengt Nordén (Ruotsi), professori Charles M. Vest (USA), professori Akito Arima (Japani) sekä Suomesta professori Marja Makarow, professori Juhani Kuusi, professori Bengt Stenlund ja puheenjohtajana professori Pekka Tarjanne. Millennium-teknologiapalkinto jaetaan joka toinen vuosi ja se on miljoonan euron arvoinen. Palkinnon tavoitteena on ohjata teknologian kehitystä inhimilliseen suuntaan palkitsemalla elämän laadun parantamiseen ja kestävään kehitykseen tähtäävää tutkimus- ja kehitystyötä ja innovaatioita. Historian ensimmäinen Millennium-teknologiapalkinto myönnettiin kesäkuussa 2004 World Wide Webin keksijälle Tim Berners-Leelle. Seuraavan palkinnon saaja julkistetaan kesäkuussa 2006 ja palkinto luovutetaan juhlallisessa seremoniassa Helsingissä syyskuussa 2006. Lisätietoa: Millennium-palkintosäätiö Tapio Alvesalo Asiamies Gsm 0400 341 497 tapio.alvesalo@millenniumprize.fi Tanja Ikonen Tiedottaja Gsm 040 701 5757 tanja.ikonen@millenniumprize.fi www.millenniumprize.fi