Milloin silmälääkäriin?

Moni suomalainen kärsii jostakin silmäsairaudesta, usein tietämättään. Yleisimmät silmäsairaudet ovat hoidettavissa, jos ne havaitaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Siksi silmien terveys kannattaa tarkastaa säännöllisesti ja äkillisiin oireisiin kannattaa reagoida aina nopeasti.

Silmiin ja näkökykyyn liittyvät yllättävät oireet on aina syytä ottaa tosissaan. Tällaisia oireita ovat näön alentuminen, kipu, valonvälähdykset sekä näköhäiriöt. Silmien säännöllinen seuranta kannattaa myös ottaa vakavasti, sillä esimerkiksi oireettomasti etenevä silmänpainetauti ehtii tuhota näköhermoa pysyvästi jo ennen kuin potilas itse edes havaitsee näkökentän kapenemista.

-          Oireiden pahenemista ei kannata jäädä odottelemaan, vaan hakeutua heti silmälääkäriin, neuvoo silmätautien erikoislääkäri Tiina Leivo.

Yleisimpiä silmäsairauksia Suomessa ovat silmänpainetauti eli glaukooma, kaihi ja diabeettinen silmäsairaus ja silmänpohjan ikärappeuma. Esimerkiksi kaihi kehittyy lähes jokaiselle ikääntyvälle jossakin vaiheessa. Myös erilaiset tulehdukset ovat tavallisia. Silmän taittovirheet eivät ole varsinaisia silmäsairauksia, mutta niidenkin hoidosta kannattaa keskustella silmälääkärin kanssa, Leivo korostaa.

Säännöllinen seuranta on tarpeen

Ikä on silmien pahin vihollinen. Mitä enemmän ikää karttuu, sitä säännöllisimmin tulisi käydä silmälääkärissä.

-          Yli 40-vuotiaan on suositeltavaa käydä kontrollikäynnillä noin viiden vuoden välein, kun taas yli 60-vuotiaan vähintään kolmen vuoden välein. Myös esimerkiksi diabetes ja suvussa ilmenevät silmäsairaudet ja voimakas likinäkö lisäävät silmälääkärissä käynnin tärkeyttä. Mahdollisten silmäoireiden ilmetessä tarkastukseen hakeutuminen on erittäin tärkeää, kontrollikäynnit ovat vain varotoimenpide, Leivo kertoo.

Lääkärin vastaanotolla tutkitaan yleensä potilaan näkökyky, tutkitaan silmä mikroskoopilla sekä mitataan silmänpaine. Silmänpohjat saatetaan myös tarvittaessa kuvata. Potilaalle annetaan mustuaista laajentavia silmätippoja, jolloin lähinäkö on muutaman tunnin ajan heikentynyt.

Moni mieltää käynnin optikolla riittäväksi silmien terveyden seurannaksi. Optikolla käynti ei kuitenkaan yksinomaan riitä, sillä monet silmäsairaudet eivät paljastu optikon tutkimuksissa.

Väestön ikääntyminen, eliniän pidentyminen ja odotukset elämänlaadusta lisäävät esim. sekä kaihi- että ikänäköleikkausten määrää Suomessa. Näkökyky on keskeinen tekijä ihmisen toimintakyvyn, vireyden ja itsenäisen elämisen säilyttämisen kannalta. Esim. yli 65-vuotiaista noin kolmanneksella on näkökykyä alentavaa kaihimuutosta.

Tiina Leivo, silmäkirurgi, Terveystalo, tiina.leivo@terveystalo.com, puh. 030 633 9456

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2012 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com.
Terveystalon verojalanjälki vuodelta 2012 löytyy osoitteesta: www.terveystalo.com/fi/Yritystietoa/Vastuu/.