• Pohjoisranta BCW Oy/

Minnesota-mallinen hoitomuoto vahvistaa asemaansa Suomen päihdehoitokentässä – Rehapin ja Kantamon hoito keskitetään Kärkölään

Kaksi Suomen suurimpiin kuuluvaa Minnesota-mallista päihdehoitotoimijaa yhdistävät voimansa, kun Kantamo Oy* on hankkinut omistukseensa Rehappi Oy:n** toiminimen ja brändin 6.11.2020 solmitulla sopimuksella. Kaikki Rehappi Oy:n hoidot keskitetään Kantamon hoitokeskukseen Kärkölään 6.12.2020 alkaen.

Päihdehoitokeskus Kantamon hallituksen puheenjohtaja Juha Rantasen mukaan Kantamon ja Rehapin yhteistoiminnan seurauksena Minnesota-mallinen päihdehoito saa Suomessa entistä vahvemman aseman.

- Rehapin vahvan tunnettuuden ja aseman myötä meillä on mahdollisuus vahvistaa tutkitusti hyvin tuloksellisen Minnesota-mallisen päihdekuntoutuksen asemaa Suomen julkisessa päihdehoitojärjestelmässä ja työterveydenhuollossa, Rantanen kertoo.

Minnesota-mallinen hoito on alun perin Yhdysvalloissa kehitetty hoitomuoto, joka perustuu 12 askeleen ohjelmaan. Se on maailman käytetyin laitosmuotoinen päihdehoito. Hoito koostuu yhden kuukauden laitosjaksosta ja yhdentoista kuukauden avohoidosta. Tuloksia seurataan viikoittain avohoidon ajan. Kaksi kolmasosaa Minnesota-mallisen hoidon aloittaneista potilaista on edelleen raittiina 12 kuukautta perushoidon päättymisen jälkeen, ja koko 12 kuukauden hoidon käyneistä raittiina on 10 vuoden kuluttua 94 prosenttia.

Kantamo on Suomen johtava Minnesota-mallisen tai 12 askeleen hoitomallin laitosmuotoisen päihdekuntoutuksen järjestäjä, ja sen avohoitoryhmien verkosto on maan laajin. Kantamon hoito on Avi:n valvoma ja säätelemä yksityinen sosiaalialan palvelu. Kantamon ja Rehapin kuntouksessa on tähän mennessä käynyt lähes 2000 potilasta.

Suomessa päihderiippuvaisia kuntoutetaan usein perinteisillä avo- ja laitoshoidoilla. Juha Rantasen mukaan Minnestoa-mallinen hoito ei ole vakiinnuttanut asemaansa kotimaisessa päihdehoitojärjestelmässä, toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa.

- Ruotsissa Minnesota-mallinen hoito on yleisempää. Arviolta 70 prosenttia maan laitoskuntoutuksesta keskittyy Minnesota-malliseen hoitoon. Suomessa alkoholista ja sen liitännäissairauksista johtuva kuolleisuuslukema on 300 prosenttia korkeampi kuin Ruotsissa, Rantanen kertoo.

Lisätietoja medialle:

Juha Rantanen, hallituksen puheenjohtaja, Päihdehoitokeskus Kantamo, 050 66 364

Riina Kirmanen, viestintäjohtaja, Humana Oy, riina.kirmanen@humana.fi tai 0505505638

*Kantamo on päihdehoitoon erikoistunut yritys, joka tarjoaa Minnesota-mallin mukaista hoitoa. Yrityksen päihdehoitokeskus sijaitsee Kärkölässä, joka on noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä.

www.kantamo.fi

**Humana on johtava pohjoismainen sosiaalialan toimija. Tarjoamme vastuullisesti yksilöllisiä lastensuojelu- ja hoivapalveluita sekä palveluita vammaisille, mielenterveyskuntoutujille sekä perheille lähellä ihmistä ja arkea. Palveluiden vaikuttavuus ja asiakastyytyväisyys ovat meille tärkeitä asioita. Humanalla on 16 000 työntekijää, joista Suomessa 2 700. Humana omistaa Rehappi Oy:n, joka on vuodesta 2008 asti tarjonnut Minnesota-mallista päihdekuntoutusta hoitokeskuksessaan Rymättylässä.