Mitä jos joululahja menee pieleen?

Joulukiireiden tuskaisin pulma on usein se, mikä on oikea lahja läheiselle. Onko lahjan saajalla jo tällainen? Onko väri oikea? Entä merkki? Mistä ne teinit nykyään pitävät?
Tammiston tavaratalopäällikkö Kjell Wallenius muistuttaa, että myös laaja palautusoikeus turvaa onnistumisen lahjaostoksissa. Joulusesonki näkyy myös vaihto- ja palautusmäärissä.

Väärän lahjan pelko on yleinen päänvaiva jouluostoksilla. Esimerkiksi kummit ja isovanhemmat antavat varsinkin nuorille mieluummin rahaa. Kuitenkin oikean joulupaketin saaminen ja avaaminen tuo iloa, joka harvalla on jäänyt vain lapsuuteen.

”Oikeaan pakettiin nähden kirjekuori tuntuu tylsältä idealta. Jouluostoksilla on tärkeää muistaa, että lahjan vaihtaminen on täysin ok. Me emme kysy selityksiä – se, että tuote ei tunnu mieleiseltä, on täysin riittävä syy”, Gigantti Tammiston tavaratalopäällikkö Kjell Wallenius sanoo.

Gigantin laaja palautusoikeus on jouluna vielä laajempi

Kuluttajasuojalain mukaan myymälästä ostetuilla tuotteilla ei ole palautusoikeutta lainkaan, vaan kaupat päättävät itse vaihto- ja palautusehdoistaan. Lain mukaan vain etämyynnissä, kuten verkkokaupassa, ostetuilla tuotteilla on 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. Gigantin kaikkia tuotteita koskevaa normaalia 30 päivän vaihto- ja palautusoikeutta pidennetään varta vasten joulun ajaksi. Ennen joulua ostettujen tuotteiden vaihto- ja palautusaika kestää tammikuun loppuun asti.

”Tuntuu, että ihmiset edelleen arastelevat palauttaa tuotteita. Siihen ei ole mitään syytä. Ymmärrämme, että esimerkiksi kodin viihdelaitteet ovat isoja investointeja ja niiden halutaan olevan juuri sopivia. Ja usein sopivuus huomataan vasta käytössä”, Wallenius sanoo.

Käytössä kokeillunkin tuotteen voi vaihtaa – jopa ilman kuittia

Myös siis seinälle ripustetun taulutelevision voi tuoda hetken koekäytön jälkeen takaisin, jos laite ei tunnukaan parhaalta vaihtoehdolta. Ainoastaan käyttöön otettuja puhelimia ei voi vaihtaa, mutta avaamattomassa pakkauksessa puhelimen saa joulun aikaan palauttaa.

Wallenius muistuttaa, että Gigantissa lahjan vaihto ja palautus onnistuu hienotunteisesti niin, ettei lahjan saaja tarvitse kuittia alkuperäisestä ostoksesta. Ostohetkellä tuotteen kuitin tiedot tallennetaan Gigantin tietokantaan joko ostajan tai lahjan saajan nimellä. Palautuksessa täytyy tietää ainoastaan, kenen nimellä lahja on alun perin ostettu. Tietokantaan tallentuvat myös tuotteen takuutiedot.

Joulusesonki näkyy vaihto- ja palautusmäärissä

Walleniuksen mukaan vaihtojen ja palautusten määrässä näkyy selvä kasvu joulun jälkeen. Palautussesonki alkaa jo välipäivinä. Pienelektroniikkaa palautetaan eniten – lähinnä sen vuoksi, että sitä myös hankitaan eniten lahjaksi.

”Useimmat löytävät jonkun korvaavan, mieluisamman tuotteen joululahjan tilalle – rahana palautuksia halutaan vähemmän. Jopa partakoneita otamme takaisin, jos ne halutaan vaihtaa. Tällaiset tuotteet menevät tietenkin hygieniajätteenä hävitykseen, eikä niitä laiteta enää takaisin hyllyyn. Meille tärkeintä on, että jokainen löytää itselleen sopivan tuotteen valikoimistamme”, Wallenius sanoo.

Myyntipäällikkö Niko Sandström, puh. 040 848 9950, niko.sandstrom@gigantti.fi

Gigantti Oy Ab on Suomessa toimiva kodinkoneketju, jolla on 41 myymälää ja noin 1000 työntekijää. Yhtiön liikevaihto viime tilikautena oli 441 miljoonaa euroa. Myymälöiden lisäksi Gigantti myy tuotteitaan verkkokaupassaan www.gigantti.fi sekä puhelimitse. Gigantti on osa norjalaista Elkjøp-konsernia, jonka omistaa englantilainen DSG international plc. Lisätietoja www.gigantti.fi.