Mitä läpinäkyvämpi ja avoimempi yhtiö, sen parempi maine

Pohjoisranta Burson-Marsteller ja Arvopaperi tutkivat jo 16. kerran yksityissijoittajien näkemyksiä pörssiyhtiöiden maineesta. Tänä vuonna kysyttiin ensimmäistä kertaa myös viestinnän avoimuuden ja läpinäkyvyyden merkitystä. Se näyttää heijastuvan suoraan yritysten kokonaismaineeseen. Parhaimpia tuloksia viestinnän avoimuudesta saivat KONE, Konecranes, Vaisala ja Amer Sports. Kehnoimmin pärjäsi rakennusala.

Mainelistan kärkeä hallitsevat edellisvuosien tapaan KONE, Vaisala ja Ponsse. Eniten sijoitustaan paransivat Uponor, Outokumpu ja Comptel. Läpinäkyvyys ja avoimuus korostuivat kaikissa kärkiyhtiöissä ja esimerkiksi KONEen koki avoimeksi peräti 83 prosenttia vastaajista.

– Avoimuuden ja läpinäkyvyyden vaateet yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet, eikä vähiten sosiaalisen median kasvun myötä. Tämän vuoden tutkimus osoittaa kiinnostavia tuloksia siitä, että näillä on iso merkitys myös yrityksen maineen kannalta. Erityisesti kriisitilanteissa pörssiyhtiöiltä odotetaan nopeaa ja avointa kommunikaatiota, kertoo Pohjoisranta Burson-Marstellerin Senior Advisor ja hallituksen puheenjohtaja Jouni Heinonen.

Eri toimialoista rakennusalan yhtiöillä on paljon parantamisen varaa viestinnän avoimuudessa ja läpinäkyvyydessä. Vain 19 prosenttia vastanneista koki listan pohjimmaisena olevan Lemminkäisen viestivän toiminnastaan avoimesti ja läpinäkyvästi. YIT:n vastaava osuus oli 30. SRV Yhtiöt pärjäsi paremmin, sillä sen viestinnän koki läpinäkyväksi ja avoimeksi 41 prosenttia vastaajista. Alan uudet pörssitulokkaat Lehto Group ja Consti Yhtiöt peittosivat avoimuudessa rakennusalan isot toimijat, sillä yli puolet vastaajista piti yhtiöitä avoimina ja läpinäkyvinä.

Kriisit heijastuvat heti mainesijoitukseen

Viimeisen vuoden aikana eri yrityksiä heilutelleet kriisit näkyivät odotetusti mainetutkimuksessa. Nokian Renkaat putosi alkuvuoden testihuijauskohun seurauksena 14 pykälää listalla alaspäin.

– Nokian Renkaiden kohdalla näkyy hyvin se, että yritys on pitkään koettu erittäin hyvämaineiseksi. Vaikka hyvä maine ei pelasta yritystä, se suojaa kriiseissä. Siksi maineen eteen pitää tehdä jatkuvasti töitä. Nokian Renkaiden sijoitus mainetutkimuksessa putosi merkittävästi, mutta kokonaismaine pysyi edelleen hyvällä tasolla, Heinonen analysoi.

Maineen osatekijöistä Nokian Renkaiden pudotus näkyy erityisesti julkisessa kuvassa sekä yhteiskuntavastuussa, jotka laskivat usealla pisteellä. Lisäksi viestinnän avoimuudessa Nokian Renkaat jäi kauas kärkiyhtiöistä, sillä vain 31 prosenttia vastaajista koki sen viestivän avoimesti. Myös veroparatiisikohuun joutuneen Nordean kokonaismainepisteet putosivat. Nordean maineen osa-alueista laskivat erityisesti menestymisen sekä yhteiskuntavastuun mainepisteet, jotka putosivat kymmenellä. Kohu vaikutti myös siihen, kuinka avoimena Nordean viestintää pidetään. Ainoastaan 20 prosenttia vastaajista koki Nordean viestivän toiminnastaan avoimesti ja läpinäkyvästi.

Lehto Group ampaisi mainelistan kärkisijoille

Pörssin uusista tulokkaista rakennusyhtiö Lehto Group raivasi tiensä suoraan kärkikymmenikön tuntumaan sijalle 12.  Pihlajalinna taas ylsi kokonaismainepisteissä erinomaisen rajana pidetyn 70 pisteen tuntumaan ja oli sijalla 24. Niin ikään uusina tulokkaina arvioidut Kotipizza Group sekä päivittäistavarakaupan Tokmanni Group jäivät listan keskikastiin sijoille 44 ja 45. Rakennusyhtiö Constin mainesijoitus oli 57.

Suomen arvostetuin pörssiyhtiö on edelleen KONE. Uusina kymmenen parhaan joukkoon nousivat Konecranes, Huhtamäki sekä Neste. Myös UPM-Kymmene jatkoi vahvaa nousuaan ja paransi sijoitustaan neljällä pykälällä listan viidenneksi. Tämän vuoden parhaat pisteet olivat KONEen 87 pistettä ja heikoimmat Stockmannin 49 pistettä.

Pörssiyritysten mainetutkimus 2016 toteutettiin lokakuussa. Yritysten mainetta arvioi 1 226 vastaajaa, jotka ovat pääasiassa suomalaisia yksityissijoittajia. Mainetta mitataan kuudella eri ulottuvuudella, joita ovat yrityskulttuuri ja johtaminen, menestyminen, julkinen kuva, tuotteet ja palvelut, yhteiskuntavastuu sekä muutos- ja kehityskyky. Kokonaismaine ja sen ulottuvuudet saavat vastausten perusteella arvon välillä 0–100 (70 =erinomainen). Tutkimusta on tehty vuodesta 2001. Tutkimustuloksia esitellään tuoreimmassa Arvopaperi-lehdessä.

Jouni Heinonen, Senior Advisor ja hallituksen puheenjohtaja, Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy, p. 040 500 0548, jouni.heinonen(at)bm.com

Pohjoisranta Burson-Marsteller on viestinnän strateginen kumppani. Rakennamme asiakkaidemme mainetta ja saamme aikaan mitattavia tuloksia. Keskeisiin palvelualueisiimme kuuluvat maineen ja viestinnän strateginen konsultointi, mediasuhteet, vaikuttajaviestintä, sijoittaja- ja talousviestintä, kriisiviestintä sekä tutkimukset ja analyysit. Digitaalisuus on osana kaikkea tekemistämme. Olemme osa kansainvälistä Burson-Marsteller-viestintätoimistoketjua ja WPP-konsernia. Burson-Marstellerin verkosto kattaa 110 maata.www.burson-marsteller.fi

Hyvämaineisimmat pörssiyhtiöt 2016

1 KONE