Modernit ja vanhat mökit vaativat eri operaatiot ennen talven tuloa

Kosteus- ja homevauriot, rikkinäiset vesiputket ja jyrsityt vuodevaatteet voivat odottaa mökkeilijää keväällä, jos mökkiä ei laiteta talviteloille asiallisesti. Lue Hong Kong -tavarataloketjun keräämät neuvot mökin talviunille laittamiseen: miten varautua pakkaseen, tuhoeläimiin ja varkaisiin.

Mökkikausi lähenee loppuaan talven saapuessa. Uusien modernien mökkien ja vanhojen pakkasta kestävien hirsimökkien talviteloille laittamisessa on eroja.

Moderneissa mökeissä on tärkeää asettaa peruslämpötila sopivaksi, esimerkiksi 10 asteeseen, koska ne eivät kestä kylmää. Uusiin mökkeihin saatetaan jättää myös vedet putkiin, jolloin niihin on hyvä laittaa sulanapitokaapeli estämään putkien jäätyminen pakkasilla, neuvoo Hong Kongin tuoteryhmäpäällikkö Mika Lehtinen.

Hirsimökit jätetään talvella kylmäksi. Niiden tuuletusluukut kannattaa jättää auki, jotta ilma pääsee kiertämään sisätilassa kosteusvaurioiden ehkäisemiseksi. Talvella kylmänä olevan mökin vesiputket ja viemärit pitää sulkea ja tyhjentää, jotta putket eivät halkea pakkasilla.

Lisäksi kylmänä pidettävän mökin viemäreihin, putkistoihin ja lämminvesivaraajaan kannattaa laittaa myrkytöntä pakkasnestettä, jotteivät ne jäätyisi. Se estää myös korroosiota eli ruostumista. Lasinpesunestettä ei kannata käyttää, koska se haihtuu nopeasti, eikä siten estä jäätymistä.

Jos jätät mökin kellariin hillopurkkeja tai muita ruokia, sen lämpötila on hyvä pitää plussan puolella.

Pakkasvahti nimensä mukaisesti vahtii, ettei huoneen lämpötila pääse laskemaan pakkasen puolelle. Pieni lämmitin menee automaattisesti päälle ja lämmittää huonetta, kunnes tilan lämpötila on taas plussan puolella. Näin paukkupakkasien tuhoilta vältytään. Esimerkiksi kellarissa hillopurkit eivät räjähtele tai muu ruoka vahingoitu.

Kodinkoneet ja taulutelevisiot kestävät huonosti lämpötilavaihteluita, koska koneisiin saattaa kertyä kosteutta. Sen vuoksi ne on hyvä viedä talven ajaksi pois kylmästä mökistä.

Puutarhassa puolestaan eri koneisiin saattaa jäädä bensaa, joka ei säily talven yli. Kun tankkiin lisää bensiinin säilymistä parantavaa lisäainetta, kone käynnistyy vaivattomasti myös keväällä.

Valmistaudu tuhoeläimiin

Jotta pienet tuhoeläimet eivät pääsisi tekemään tuhojansa mökissä, on suositeltavaa pakata tekstiilit muovivalmisteisiin laatikoihin tai vakuumipusseihin ja kuivat muonat suljettaviin purkkeihin.

Sähköinen karkotin torjuu jyrsijät jo ennen kuin ne tulevat sisätiloihin. Toisena vaihtoehtona on asettaa sisätiloihin hiiren- ja rotanloukkuja tai hiirille ja rotille tarkoitettuja myrkkyjä.

Jos ilmankierron varmistamiseksi jätetään tuuletusluukkuja auki, niiden päälle kannattaa laittaa verkko, jottei kutsumattomia vieraita, kuten lepakoita, tule vierailulle mökin sisätiloihin.

Varkaiden varalle

Arvokkaat kodinelektroniikkalaitteet saattavat houkutella pitkäkyntisiä, mistä syystä niitä ei kannata jättää mökkiin. Myös muut arvoesineet on hyvä säilöä turvaan.

Murtovarkaita vastaan voi varustautua lukoilla ja murtohälytyslaitteilla. Riistakamera on puolestaan kätevä valvontalaite mökille: se ottaa liikkeestä kuvan ja lähettää sen vastaanottajan kännykkään sillä hetkellä.

Mikäli mahdollista, mökin kunto kannattaa käydä tarkistamassa ainakin kerran talven aikana vahinkojen varalta. Tarkista ennen kylmän kauden alkua myös mökin vakuutus.

Mökkeilijän muistilista:

1. Varaudu pakkaseen. Jos mökkisi selviää sähköittä kylmänä talven yli, jätä tuuletusluukut auki. Tyhjennä ja sulje vesiputket, viemärit ja lattiakaivot. Laita niihin myrkytöntä pakkasnestettä. Jos jätät mökkiin lämmöt päälle ja vedet putkiin, aseta putkeen sulanapitokaapeli. Hanki pakkasvahti esimerkiksi kellariin tai tilaan, jonka lämpötilan haluat pysyvän plussan puolella. Lisää puutarhakoneen tankkiin bensiinin lisäainetta, jotta kone lähtee keväällä hyvin käyntiin.

2. Estä tuhoeläinvahingot. Laita tekstiilit ja ruoka-aineet muoviastioihin. Kiinnitä verkko tuuletusluukkujen eteen, jos jätät sen auki. Hanki sähköinen karkotin, rotanmyrkkyä tai hiirenloukku estämään tihutyöt.

3. Varkaiden varalle. Vie kodinelektroniikka ja arvoesineet kotiin, hanki kunnon lukot ja hälyttimet.

4. Muista myös nämä. Siivoa mökki, lukitse ovet ja katkaise sähköt tarvittaessa. Laita savupiipun päälle hattu ja varmista katon kunto, jotta vettä ei pääse sisään, ja tyhjennä rännit. Tarkista mökin vakuutus. Käy tarkistamassa mahdollisuuksien mukaan mökin kunto ainakin kerran talven aikana.

Mökkeilijän ostoslista: näillä tuotteilla mökki toimi vielä keväälläkin:

pakkasvahti

sulanapitokaapeli

myrkytön pakkasneste

bensiinin lisäaine

muovivalmisteiset laatikot ja purkit

tuhoeläinkarkotin, rotanmyrkky tai hiirenloukku

lukot

riistakamera

Lisätiedot
Elina Standertskjöld-Nordenstam, Markkinointijohtaja, Hong Kong Group Oy, elina.standertskjold-nordenstam@hongkong.fi

Hong Kong on suomalainen koko perheen tavaratalo tekeville ihmisille. Hong Kong tarjoaa monipuolisen valikoiman laadukkaita tuotteita edullisin hinnoin. Valikoimamme koostuu muun muassa työkaluista, puutarhatuotteista, kalastustarvikkeista, taloustarvikkeista sekä muista kotiin ja vapaa-aikaan liittyvistä tuotteista. Hong Kongin 530 työntekijää palvelee 26 tavaratalossa ympäri Suomea ja verkkokauppa palvelee laajalla tuotevalikoimalla koko maan kattavasti. Kalastusverkkokauppa toimii myös kansainvälisesti. Hong Kong on perustettu vuonna 1989 ja sen omistaa suomalaiset yksityishenkilöt sekä Hong Kongin avainhenkilöt. Hong Kongin liikevaihto oli vuonna 2014 noin 133 miljoonaa euroa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Vantaalla. www.hongkong.fi