Moni odottava äiti tarvitsee tukea ravitsemuksessaan

Äidin raskauden ja imetyksen aikainen ravitsemus on tärkeää sikiön kasvulle ja kehitykselle. Monipuolisesti ruokaileva terve äiti ei tarvitse erityisiä muutoksia ruokavalioonsa, mutta entä jos ruokavalio ei ole suositellun mukainen tai taustalla on ruokaan liittyviä ongelmia?

Raskauden aikaiseen ravitsemukseen pätee sama tuttu suositus kuin muihinkin elämänvaiheisiin: syö ruokaympyrän mallin mukaisesti ja säännöllisesti. Vaikka ohje on yksinkertainen, raskaana oleva ei voi välttyä netin ja sosiaalisen median varoituksilta ja kiellettyjen aineiden listoilta.

Vältettävien raaka-aineita ovat kypsentämätön kala ja liha sekä tyhjiöpakattu kala. Pastöroimattomasta maidosta valmistettuja tuotteita ei tule syödä niissä piilevän listeriavaaran vuoksi. Eniten epätietoisuutta esimerkiksi netin keskustelupalstoilla näyttää liittyvän juustoihin: mitkä luetaan pehmeisiin juustoihin ja tuorejuustoihin, mitä saisi syödä ja mitä ei.

Terveystalon ravitsemusterapeutti Anette Palssa toivoo että sekä odottavat äidit että neuvolat suhtautuisivat suosituksiin asiallisesti mutta rennosti ja maalaisjärkeä käyttäen.

-          Käytännössä kaikkien suurten suomalaisten valmistajien juustot on tehty pastöroidusta maidosta ja niitä voi huoletta käyttää kuumentamatta. Varovaisuutta on hyvä noudattaa ulkomailla ja ulkomaisiin pehmeisiin juustoihin ja pienten juustoloiden tuotteisiin liittyen, hän ohjeistaa.

Ulkomaisia pakastemarjoja Anette Palssa ei suosittele syömään kypsentämättöminä.

Ruokaa järkevästi – ei kuitenkaan kahden edestä

Kannattaa muistaa että mitään dieettejä ei raskauden ja imetyksen aikana kannata noudattaa. Sisävesien vanhojen petokalojen ja Itämeren silakan, merilohen tai taimenen runsasta käyttöä ei suositella.

-          Varmuuden vuoksi ei kannata välttää mitään, mutta kannattaa muistaa että äidin valinnat vaikuttavat vauvaankin. Esimerkiksi imetysaikana rasvan laatu siirtyy äidinmaitoon, Anette Palssa neuvoo.

Mitä enemmän ruoka on aiheuttanut päänvaivaa ennen raskautta, sitä enemmän tukea odottaja raskauden edetessä tarvitsee. Tukea haetaan usein verkosta, mutta tarvetta on myös yksilöllisen tilanteen huomioivalle neuvonnalle. Mikäli äidin taustalla on ruoka-aineallergioita tai syömishäiriö, tarvitaan apua terveellisen ja täysipainoisen ruokavalion kokoamiseen. On tärkeää tunnistaa raskausajan diabeteksen riskit ja sen mukaisen ruokavalion noudattaminen. Erityistä huomiota tarvitaan myös niille, jotka syövät yksipuolisesti tai joilla on ylipainoa.

-          Terveellinen ruokailu on tärkeää myös turhien lisäkilojen välttämiseksi. Raskauden aikana painonnousu on yksilöllistä eikä sitä kannata vahtia liian tarkasti, mutta kahden edestä ei kannata syödä. Energian tarve lisääntyy kuitenkin raskauden aikana keskimäärin vain 150 kilokalorin verran, mikä on käytännössä yhden voileivän verran!

Anette Palssa, laillistettu ravitsemusterapeutti, Terveystalo, anette.palssa@terveystalo.com, puh. 050 5475 194

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2012 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com