Näin suojaat kodin ja mökin kesälomalla

Kesälomien alku herättää myös murtovarkaat. Turvayhtiö G4S listasi keinoja murtovarkauksien ennaltaehkäisyyn kodeissa ja vapaa-ajan asunnoissa.

– Asuntomurrot lisääntyvät kesäkuukausina, kun ihmiset ovat poissa kodeistaan kesämökeillä ja lomamatkoilla, G4S:n Kotiturvan asiantuntija Kari Tenhunen kertoo.

Poliisin tietoon tulee asuntomurtoja vuosittain noin 6 500 kappaletta. Murtoja tehdään pitkälti samassa suhteessa kuin suomalaiset asuvat kerrostaloihin, omakoti- ja rivitaloihin. Kesälomien jälkeen murrot vapaa-ajan asuntoihin yleistyvät. Finanssialan keskusliiton tietojen mukaan kotivakuutuksista maksettiin murtokorvauksia 19,3 miljoonaa euroa vuonna 2011.

– Murtovarkaita kiinnostaa kaikki nopeasti rahaksi muutettava tavara, kuten elektroniikka, korut, työkalut ja polkupyörät. Murtovarkaan suurin ongelma on kiinnijäämisen riski, joten parasta ennaltaehkäisyä on pitää asunto asutun näköisenä ja harkita selkeästi merkittyä elektronista murtosuojausta, Tenhunen toteaa.

Sosiaalinen media murtovarkaiden uusin vinkkilähde

– Hyvät suhteet naapureihin auttavat lomilla huolehtimaan talon pitämisestä asutun näköisenä. Yhdessä on helpompi huolehtia postilaatikon säännöllisestä tyhjentämisestä, ruohon leikkaamisesta ja pihakasvien kastelusta. Tuttujen naapurien pihalta voi myös käydä kysymässä, millä asialla tuntemattomat henkilöt liikkuvat, Tenhunen sanoo.

­– Kansainvälisesti yleistyneen trendin mukaan murtovarkaat saattavat hakea myös Facebookista ja muualta sosiaalisesta mediasta vinkkejä sopivista tyhjillään olevista kohteista. Voi miettiä, kuinka paljon haluaa hehkuttaa lomaa ja pitkiä poissaoloja kotoa. On hyvä huolehtia Facebookin yksityisyysasetuksista ja miettiä, mitä tietoa haluaa jakaa tuntemattomille.

Varkaiden työtä vaikeuttavat myös kunnollinen lukitus ja murtohälyttimet.

– Elektroninen murtosuoja toimii ennaltaehkäisevästi, sillä se merkitään näkyvästi asunnon ulkopuolelle. Lisäksi murtotilanteessa laite antaa hälytyksen G4S:n palvelukeskukseen, josta päivystäjä ohjaa paikalle tarvittavan avun, Tenhunen sanoo.

Kehittyneimpiin murtohälytyslaitteisiin on mahdollista yhdistää myös muita toimintoja. Esimerkiksi G4S:n Kotiturva-palvelu yhdistää murtohälytyksiin varoitukset kosteudesta ja savusta. Laite varoittaa myös piilevistä vesivahingoista, jotka keräävät kosteutta hiljalleen.

– Kodin turvajärjestelmien myynti lisääntyy merkittävästi kesäkauden alussa. Ihmiset ovat aktiivisimmillaan juuri ennen lomakautta, kun nämä asiat muistuvat mieleen.

Muista nämä suunnitellessasi kesälomaa!

• Huolehdi postit pois laatikosta ja eteisen lattialta loman aikana
  • Pidä piha siistinä ja nurmikko leikattuna
  • Kytke vedet pois pääkytkimestä omakotitalossa
  • Tarkista sähkölaitteet ja irrota johdot seinästä varmuuden vuoksi
  • Muista, että myös varkaat voivat seurata sosiaalista mediaa – päivitä kuvat vasta matkan jälkeen
  • Sovi naapurien kanssa, miten toimitaan, jos havaitaan epäilyttäviä henkilöitä

Kari Tenhunen, myyntikanavapäällikkö, G4S Suomi, kari.tenhunen@fi.g4s.com, 044 0615 805

G4S on maailman johtava turvallisuusratkaisuja tarjoava yritys, joka on erikoistunut turvaamaan liiketoimintaprosesseja aloilla, joilla turvallisuusriskejä pidetään strategisina uhkina. G4S on Lontoon pörssin suurin noteerattu työnantaja ja yritys on noteerattu myös Kööpenhaminan pörssissä. G4S toimii yli 125 maassa ja sen palveluksessa työskentelee yli 620 000 työntekijää.

Suomessa G4S tuottaa laajat turvallisuuden ja rahahuollon palvelut yksityisen ja julkisen sektorin sekä kotitalouksien tarpeisiin. Suomessa yrityksen palveluksessa työskentelee yli 2 000 turvallisuusalan ammattilaista. Lue lisää osoitteesta www.g4s.fi