Näin suojelet mökkipuutarhaasi – lue asiantuntijan 5 vinkkiä

Puutarhan hoito on kaikessa palkitsevuudessaan kesän suosikkiaskareita mökillä. Kiusana voi kuitenkin olla viherpeukalosta riippumattomat tekijät, kuten vaihteleva sää, läpitunkevat rikkakasvit ja tuhoja tekevät eläimet. Hong Kong -tavaratalojen puutarha-asiantuntija Omatarhuri Santeri Urhonen neuvoo, miten suojella mökkipuutarhaa ja ennaltaehkäistä häiriötekijöitä niin, että puutarha pysyy kauniina ja aikaa jää myös loikoilulle.

1. Suojaa säältä

Rantamökillä tuuli ja auringonpaiste kuivattavat istutusalueet nopeasti. Kasvupaikan valinnalla voi vaikuttaa ratkaisevasti kasvien viihtyvyyteen, mutta toisinaan tarvitaan myös vippaskonsteja. Esimerkiksi varjostusverkko ja pakkaspeite suojaavat paahteelta ja kuivumiselta.

2. Paranna heikkoa maata

Maa on kaiken elämän perusta ja sen ollessa kunnossa eivät kasvit hetkahda vähästä, oli sää mikä hyvänsä. Katteiden käyttäminen on tavattoman hyödyllinen keino ruokkia maaperän eliöstöä ja torjua rikkakasveja. Hyödynnä vanhat sanomalehdet silppuamalla lehteä istutuksen pohjalle ja levitä päälle esimerkiksi kuorikatetta.

3. Pelasta hyötykasvit nälkäisiltä eläimiltä

Tuoreet vihannekset ja marjat ovat paitsi ihmisten, myös eläinten suurta herkkua. Hyötykasvit kannattaa suojata ympäröimällä kasvimaa tiheäsilmäisellä puutarhaverkolla, johon eläimet eivät jää jumiin. Jos käytät pensasverkkoja, kiristä ne irti maasta, etteivät esimerkiksi siilit kävele niihin. Verkkojen lisäksi nälkäiset kuokkavieraat saa pysymään helpommin poissa peiteharsoa ja reikämuovia käyttämällä. Myös pelättimet voivat olla avuksi.

4. Ennaltaehkäise lemmikkien tihutyöt

Myös omat lemmikkieläimet voivat osoittautua puutarhan tuholaisiksi. Koirankestävään puutarhaan ei ole yksinkertaista reseptiä, mutta hyvä keino on tarkkailla, missä lemmikki viihtyy ja jättää ne alueet istuttamatta. Uudet kasvit kannattaa pitää muutaman päivän ajan nähtävillä ennen istutusta. Tällöin ne tulevat eläimelle tutuksi, eikä tarve penkomiselle enää välttämättä ole yhtä suuri. Muista välttää myrkyllisiä ja piikikkäitä kasveja.

5. Karkota matelijat ja jyrsijät siistimällä ympäristö

Sotkuinen ympäristö romukasoineen ja rehottavine nurmikkoineen on paitsi esteettisesti epäviehättävä, myös epähygieninen ja haittaelämiä houkutteleva. Hoitamattomalla pihamaalla viihtyvät käärmeet, etanat, myyrät ja hiiret. Nurmikko on hyvä pitää kauniina leikkaamalla se säännöllisesti tai hankkimalla robotti tekemään työ puolestasi. Akkukäyttöinen robottiruohonleikkuri on hiljainen puutarha-apulainen, joka pitää mökin nurmen tasaisena vaivattomasti.

Lisätiedot
Elina Standertskjöld-Nordenstam, Markkinointijohtaja, Hong Kong Group Oy, elina.standertskjold-nordenstam@hongkong.fi

Hong Kong on suomalainen koko perheen tavarataloketju tekeville ihmisille. Hong Kong tarjoaa monipuolisen valikoiman laadukkaita tuotteita edullisin hinnoin. Valikoimamme koostuu muun muassa työkaluista, puutarhatuotteista, kalastustarvikkeista, taloustarvikkeista sekä muista kotiin ja vapaa-aikaan liittyvistä tuotteista. Hong Kongin 530 työntekijää palvelee 27 tavaratalossa ympäri Suomea, 2 puutarhatuotteisiin erikoistuneessa Hong Kong Garden Centerissä ja verkkokauppa tarjoaa laajan tuotevalikoiman koko maan kattavasti. Kalastusverkkokauppa toimii myös kansainvälisesti. Hong Kong on perustettu vuonna 1989 ja sen omistavat suomalaiset yksityishenkilöt sekä Hong Kongin avainhenkilöt. Hong Kongin liikevaihto on noin 133 miljoonaa euroa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Vantaalla. www.hongkong.fi