Nauti auringosta palamatta!

Kesän valo ja lämpö auttavat monia iho-ongelmista kärsiviä. Aurinko helpottaa esimerkiksi psoriaasin ja atooppisen ihon oireita. Toisaalta ihotautilääkäri näkee vastaanotollaan päivittäin liiallisen auringonoton aiheuttamia seurauksia.

Auringolta suojautuminen on yksinkertaista: pysyttele varjossa keskipäivällä ja suojaa itsesi vaatteilla sekä aurinkovoiteella. Silti yhden jos toisenkin suomalaisen nenä ja olkapäät punoittavat liiallisen auringossa oleskelun seurauksena, varsinkin alkukesästä.

– Liika altistuminen auringolle on iholle suurin kesäajan riski. Pelkän palamisen takia hakeudutaan erikoislääkärin vastaanotolle vain harvoin, mutta auringon säteilyn seurauksia näkee päivittäin, kertoo ihotautien erikoislääkäri Maria Huttunen Terveystalo Jyväskylästä.

Suojaaminen kannattaa

Auringon säteily ei pysähdy ihon pintakerrokseen, vaan vaikuttaa myös ihonalaiseen sidekudokseen. Jokainen palamiskerta lisää ihosyöpäriskiä. Lisäksi jatkuva säteilyaltistus vanhentaa ihoa ja aiheuttaa valovaurioita eli aurinkokeratooseja.

– Menneiden vuosien auringonottobuumi on lisännyt ihosyöpien määrää. Vuosikymmeniä Suomessa tolkutettiin, kuinka D-vitamiinia pitäisi kerätä kesällä auringossa, ja muotikin suosi ruskeaksi paahtunutta ihoa. Nyt pitää muuttaa ajattelua: auringosta voi nauttia palamatta, Huttunen painottaa.

Jos iho on kuitenkin päässyt palamaan, voi oireita lievittää kotioloissa esimerkiksi hydrokortisonivoiteen ja viileiden kääreiden, kuten kostean pyyhkeen avulla. Särkylääke helpottaa myös oloa. Auringosta pitää luonnollisesti pysyä poissa.

Vakavammissa tapauksissa kannattaa kääntyä ihotautilääkärin puoleen.

– Ihon kroonisia valovaurioita ja valovanhenemista hoidetaan muun muassa kemiallisella kuorinnalla, jossa ihon pintakerros poistetaan. Uudistunut iho on kimmoisampi, ja toimenpiteestä toipuu muutamassa päivässä. Aurinkoa tulisi välttää parin kuukauden ajan hoidon jälkeen.

Kesän kiusana hyttyset ja hikoilu

Kesäajan iho-ongelmiin kuuluvat myös hyönteisten puremat sekä lisääntyvä hikoilu.

– Suurin hyönteisen pistosta aiheutuva ongelma on kutiseva iho, jota on lähes pakko raapia. Kutinaan kannattaa kokeilla antihistamiinia: esimerkiksi itikanpuremista kärsivät voivat syödä koko hyttyskauden allergialääkettä ilman suurempia haittavaikutuksia. Paikallishoitona voi käyttää mietoa kortisonivoidetta, Huttunen ohjeistaa.

Hikoilu puolestaan aiheuttaa hautumia ja näppylöitä. Niihin paras ensiapu on riittävän tiheä saippuapesu.

Hoida myös oireetonta ihoa

Huttunen ei halua kuitenkaan liikaa pelotella auringon vaaroista. Kohtuullinen auringon säteily tekee hyvää varsinkin iho-ongelmista kärsiville.

– Moni kroonista ihotautia sairastava potilas iloitsee kesän tullen vähenevästä kutinasta ja muusta oireilusta. Säännöllisestä hoidosta pitäisi kuitenkin muistaa huolehtia myös kesäkuukausina, vaikka oireet hetkellisesti häviäisivätkin.

Näin suojaudut liialta paahteelta:

• Vältä keskipäivän aurinkoa ja hakeudu varjoon.
  • Käytä pitkähihaisia paitoja. Muista kuitenkin, että ohuen puuvillavaatteen suojakerroin
  • on vain noin 20.
  • Käytä mieluiten leveälieristä hattua. Myös niska kaipaa suojaa auringon paahteelta.
  • Käytä aurinkovoidetta, jonka suojakerroin on vähintään 20.

Maria Huttunen, iho- ja sukupuolitautien erikoislääkäri, Terveystalo Jyväskylä, maria.huttunen@terveystalo.com, puh. 030 633 11

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2012 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com