Nokiasta karaokepeleihin: Oulun ICT-ala muuttaa muotoaan

Tekesin uusi raportti nostaa Oulussa vahvasti vaikuttavan ICT-alan yhdeksi merkittävimmistä innovaatioaloista viimeisen 30-vuoden aikana. Online-karaokepeleihin erikoistunut Greybrain on malliesimerkki uusista yrityksistä, joiden varaan Oulun tulevaisuus rakennetaan. Pelialan kehityksen suurin este on pula osaajista Oulun seudulla.

”Pelialalla on huutava pula osaajista. Jotta ala voi todella kukoistaa Oulussa, täytyy koulutuspuolen ja yritysten yhteistyötä vahvistaa. Oulun ammattikorkeakoulun, yliopiston ja Business Oulun kanssa on käyty keskusteluja aiheesta, jotta käytännönläheistä koulutusta saataisiin myös tänne. Muuten joudumme palkkaamaan työntekijämme muualla”, kertoo oululaisen Greybrainin toimitusjohtaja Samu Keränen.

Peliteollisuus on kasvanut vauhdilla vuosituhannen alkuvuosina. Vuosina 2004–2008 digitaalisten peliyritysten liikevaihto kasvoi maailmanlaajuisesti 13 prosenttia vuodessa. Suomessa vastaava luku oli 17 prosenttia. Vaikka peliteollisuus tuottaa sisältöjä, sen juuret ovat viime kädessä Nokia-vetoisessa tietotekniikan kehityksessä. Keräsen mukaan Nokian merkitys myös Oulussa on suuri.

”Nokiasta tulee huippuosaajia, joita mekin olemme palkanneet. Siirtäminen isosta yrityksestä pienempään vaatii kuitenkin erilaista asennoitumista tekemiseen”, Keränen painottaa.

Myös valtion halu tukea tietoyhteiskuntaa on ollut merkittävä tukipilari alan kehityksessä.

”Erityisesti vuosituhannen vaihteesta lähtien Tekesin rahoitusta on kohdistunut myös peliteollisuuden kehityshankkeisiin. Esimerkiksi käyttäjälähtöisyys ja mobiilisovellukset ovat jo pitkään olleet tärkeitä painotuksia. 2000-luvulla Tekesillä on ollut useita peliteollisuutta tukevia ohjelmia, joissa on korostettu vuorovaikutuksellisuutta, viihdekäyttöä, poikkitieteellisyyttä, kaupallistamista ja kansainvälistä verkostoitumista. Juuri nyt Tekes on valmistelemassa uutta, nimenomaan pelialalle suuntautuvaa ohjelmaa”, kertoo Juha Pulkkinen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Julkinen rahoitus on tärkeää peliyrityksen alkuvaiheessa

Suomalaisten innovaatioiden syntyä ja Tekesin roolia siinä on tutkittu tuoreessa SfinPact-vaikuttavuusraportissa. VTT:n tekemä raportti perustuu noin 5 000 suomalaisen innovaation Sfinno-tietokantaan. Sfinno on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen innovaatiotietokanta, joka mahdollistaa suomalaisen innovaatiotoiminnan ja -politiikan tutkimisen vuosikymmenten ajalta.

Tutkimuksen mukaan Tekes on ollut mukana 62 prosentissa tutkituista innovaatioista ja niistä 82 prosentissa sen rooli on ollut merkittävä. Julkisen rahoituksen pitkäjänteisyys on tärkeää, sillä koskaan ei voida tietää, mikä innovaatio nousee maailman menestykseen.

Tekesin rahoituksella on ollut suuri merkitys myös Greybrainin alkutaipaleella.

”Julkinen rahoitus on alkuvaiheessa tärkeää. Rahoituksen avulla luomme tulevaisuuden Suomea, ja panostukset maksavat itsensä takaisin työpaikkoina ja verotuloina”, uskoo Samu Keränen.

Esimerkiksi vuosina 2003–2009 Rovio julkaisi noin 50 mobiilipeliä ilman suurempaa menestystä. Vasta joulukuussa 2009 ilmestynyt Angry Birds räjäytti potin. Yritys sai alkuvaiheessa yksityistä rahoitusta, mutta vuodet 2006–2009 olivat yritykselle vaikeita. Juuri noina vuosina myös Tekes rahoitti yrityksen tutkimus- ja kehitystyötä.

Raportti avaa innovaatiotarinoita peleistä bioetanoliin

Innovaatio on uusi tuote, palvelu tai toimintatapa, joka tuottaa taloudellista tai yhteiskunnallista hyötyä. Selvityksen mukaan Tekesillä on ollut merkittävä rooli rahoituksen lisäksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan aktivoijana sekä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja yritysten verkottajana.

”Innovaatioiden syntyminen on tässä ajassa erityisen tärkeää, sillä ne takaavat Suomen kilpailukyvyn ja menestyksen myös tulevaisuudessa”, kertoo Tekesin pääjohtaja Veli-Pekka Saarnivaara.

”Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja sen läpinäkyvä tarkastelu ovat tärkeä osa Tekesin vastuullisuutta. On tärkeää, että suomalaiset tietävät, mitä Tekes tekee ja mitkä ovat sen toiminnan vaikutukset”, Saarnivaara jatkaa.

Tekesin yleisen vaikuttavuuden lisäksi raportissa pureudutaan seitsemän toimialan kehityksen ja innovaatioiden kuvaamiseen. Siinä esitellään myös monien menestyneiden innovaatioiden tarinat. Sellaisia ovat mm. Rovion Angry Birds, Raision Benecol, St1:n bioetanoli ja Polar Electron rannetietokoneet.

Raportin yhteydessä Tekes julkisti myös Vaikutusten valtatie -sivuston, joka kuvaa havainnollisesti suomalaisen innovaatiokentän, yhteiskunnallisten muutosten ja Tekesin ohjelmien yhteyttä 1980-luvulta tähän päivään. Sivuston on toteuttanut Flo Apps Oy.

Tekes Review 289/2012: Funder, activator, networker, investor

Vaikutusten valtatie (toimii parhaiten Firefoxilla)

Toimitusjohtaja Samu Keränen, Greybrain Oy, puh. 040 969 6838

Asiantuntija Juha Pulkkinen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Tekesin palvelut, puh. 044 436 8043