Norja valitsi IBX:n julkisen hankinnan operaattoriksi

Norjan hallinto- ja IT-virasto (Direktoratet for forvaltning og IKT eli DIFI) on valinnut IBX:n sähköisen kaupan alustan Ehandel.no:n operaattoriksi. Sopimus on nelivuotinen, siihen kuuluu neljän vuoden jatkomahdollisuus, ja sen arvo on arviolta 18-36 miljoonaa euroa.

Ehandel.no on julkisen sektorin sähköinen markkinapaikka. Alusta tarjoaa sähköisen kaupan kokonaispalveluita sekä opastaa hankinnassa. IBX on Euroopan johtava sähköisiä hankintaratkaisuja tarjoava yritys. Uusi sopimus IBX:n kanssa tuo käyttäjille parempia toimintoja, alempia hintoja ja yksinkertaisemman käyttöönoton aiempaan verrattuna. - Norja on jo edelläkävijä julkisen sektorin sähköisessä hankinnassa, ja uuden sopimuksen myötä kaikilla julkishallinnon organisaatioilla on mahdollisuus yksinkertaistaa ja tehostaa hankintaprosessejaan. Uusi ratkaisu koostuu yksinkertaisesta järjestelmästä ja sopii myös pienimmille kunnille, sanoo IBX Norjan toimitusjohtaja Herman Røvde. Vuoden 2009 aikana jo 80 Norjan julkishallinnon organisaatiota (kuntaa, lääniä ja valtion virastoa) hyödyntää IBX:ää/Ehandel.no-sivustoa. Alustan kautta tehtyjen hankintojen määrä vuonna 2009 tulee ylittämään 360 miljoonaa euroa. Tänään julkistetun uuden ratkaisun myötä tavoitteena on 1,9 miljardin euron kokonaismäärä vuoteen 2013 mennessä. Suomen julkisten hankintojen ratkaisut vielä alkutekijöissään - Suomella olisi paljon opittavaa Norjan mallista. Kaikkien meidän veronmaksajien etu olisi, että kunnille ja valtionhallinnon yksiköille olisi tarjolla yhtenevä ja tehokas hankintaratkaisu, joka mahdollistaisi keskitetymmin johdetun ja aidosti ammattimaisen julkisten hankintojen hallinnan, sanoo IBX Finland Oy:n toimitusjohtaja Seppo Lönnqvist.