NORJALAISILLE KATKARAVUILLE UUSI YMPÄRISTÖSERTIFIKAATTI

Norjan kestävä kalatalous vahvistuu entisestään, sillä norjalaisille Barentsinmeren katkaravuille on myönnetty Marine Stewardship Council (MSC) -järjestön kestävän kalastuksen sertifikaatti. Katkaravut pääsevät MSC-sertifikaatin saaneiden kaupallisesti kalastettavien norjalaislajien luetteloon. Näin Norja vahvistaa asemaansa maana, jolla on eniten ympäristösertifioituja tuotteita maailmassa.

-   MSC-sertifiointi on tärkeä markkinointitoiminnallemme. Eri markkinoilla vaaditaan erilaisia merkkejä ja sertifikaatteja. Norjalaiskatkaravuista tulee nyt entistä kilpailukykyisempiä, toteaa Ove Johansen, Norges sjømatrådin katkarapuihin ja äyriäisiin erikoistunut markkinointipäällikkö.

Norjalaisia katkarapuja kalastetaan ympäri vuoden. Barentsinmeren katkarapujen tärkeimpiä markkina-alueita ovat Iso-Britannia, Ruotsi, Suomi ja Norja. Näissä maissa myös kiinnostus kestävän kehityksen tuotteisiin on erityisen suurta. Barentsinmeren katkaravuille on myönnetty jo KRAV- ja Friend of the Sea -sertifikaatit. MSC-standardin mukainen sertifiointi takaa, että norjalaiset katkarapujen vientiyritykset voivat käyttää jokaisella markkina-alueella juuri sen alueen tunnetuinta ja tärkeintä ympäristösertifiointia.

Marine Stewardship Council (MSC) on kehittänyt sertifiointiohjelman kestävän ja hyvin hoidetun kalatalouden edistämiseksi. MSC-sertifiointi perustuu kolmannen osapuolen suorittamaan kalastuksen valvontaan, jossa valtuutettu sertifiointielin noudattaa MSC:n hyväksytyn sertifioinnin vaatimuksia.

MSC-sertifiointi on aiemmin myönnetty Norjan seidin, makrillin ja sillin kalastukselle sekä turskan ja koljan pyynnille. MSC-sertifioinnin myöntäminen norjalaiskatkaravun pyynnille Barentsinmerellä tarkoittaa, että valtaosa tärkeimmistä lajeista on nyt ympäristösertifioitu.

Lehdistötiedote ja lehdistökuvia saatavilla osoitteessa www.norskfisk.se

Norges sjømatråd on Norjan kalatalouden markkinointiyritys. Vuonna 2012 yritys sijoittaa noin 52 miljoonaa euroa norjalaisen kalan ja äyriäisten markkina-alueiden kehittämiseen. Norges sjømatrådin pääkonttori sijaitsee Tromssassa, ja sillä on 12 sivutoimipaikkaa tärkeillä kala- ja äyriäismarkkina-alueilla, esimerkiksi Ruotsissa. Toiminta rahoitetaan kalan ja äyriäisten viennistä perittävällä lakisääteisellä maksulla. Norges sjømatråd on valtiollinen osakeyhtiö, jonka omistaa Norjan kalastus- ja rannikkoministeriö.