Nuori, lasku ei katoa vaikka jätät sen avaamatta

Yllättävän moni etenkin nuoremman sukupolven edustaja lykkää laskujen avaamista stressiä ja ahdistusta välttääkseen. Virolaisen kulutusluottoihin erikoistuneen BIGBANKin teettämän kyselyn mukaan erityisesti nuoret väistelevät totuutta.

BIGBANKin omilla asiakkaillaan teettämä kysely kertoo, että liki puolet (43 %) vastaajista lykkää toisinaan laskujen tai kirjekuorien avaamista stressiä välttääkseen. Laskujen avaamista kaihdetaan eniten nuorten, alle 25-vuotiaiden vastaajien keskuudessa (jopa 73 % ikäryhmästä). Saman ikäryhmän edustajista peräti 96 prosenttia potee huonoa omaa tuntoa holtittomasta rahankäytöstä usein tai toisinaan.

- Nuoren ihmisen mielestä vastuu omasta taloudesta voi tuntua pelottavalta. ”Härkää sarvista” -asenne helpottaa kuitenkin rahankäytön suunnittelua, ja laskujen avaaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa antaa myös enemmän aikaa valmistautua laskun maksamiseen, toteaa BIGBANKin Suomen maajohtaja Veiko Kandla.

Reippaimmin laskujen kimppuun käyvät yli 60-vuotiaat ja yli 40 000 euroa vuodessa tienaavat vastaajat.

Myös tilin saldon katsomista vältellään, jotta todellisuus ei paljastaisi karuja kasvojaan. Tämäkin piirre korostui nuoremmilla vastaajilla: Alle 25-vuotiaista vastaajista 55 prosenttia välttelee tiliotteen katsomista, mutta yli 60-vuotiaista vastaajista ainoastaan 18 prosenttia lykkää tilin saldon tarkistamista. Erityisesti nuorten naisten (alle 35-vuotiaat) keskuudessa tilin saldon tarkistamista kartetaan (43 % vastaajista).

BIGBANKin kyselytutkimuksen mukaan näyttää siltä, että ajan kanssa taloudenpitoon totutaan ja ikä tuo rohkeutta totuuden kohtaamiseen. Kaikissa ikäryhmissä kuitenkin naiset olivat hivenen herkempiä välttelemään sekä laskujen että tiliotteiden avaamista.