Obama mullistaa Yhdysvaltain terveysmarkkinat

Maailman suurimmat terveydenhuoltomarkkinat mullistava ObamaCare-uudistus avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia myös suomalaisyrityksille.

– Yhdysvaltain terveydenhuoltomarkkinat ovat mittavan murroksen edessä. Vuonna 2014 voimaan astuvat ObamaCare-uudistuksen lainsäädäntömuutokset ja ohjeistukset avaavat yrityksille uusia markkinoita. Avainsanoja uudistuksessa ovat kustannustehokkuus ja ennaltaehkäisevä terveydenhuolto, sanoo Finpron Washingtonin vientikeskuksen päällikkö Val Kratzman.

Yhdysvaltain terveydenhuoltomarkkinat ovat maailman suurimmat. Kokonaisuudessaan ne muodostavat 47,5 prosenttia koko maailman terveysmarkkinoista. Uuden lainsäädännön myötä markkinat kasvavat lähes 10 prosentin vuosivauhdilla. Terveyssektorin kasvua tukevat myös ikääntyvä väestö ja palvelujen digitalisoituminen.

– Yksi esimerkki uuden lainsäädännön vaikutuksista markkinoihin on sairaaloille määrättävä 30 päivän hoitotakuu. Sairaaloiden kasvava vastuu potilaista myös hoidon jälkeen luo kannustimen seurata potilaan tilaa tämän siirryttyä kotihoitoon. Yksi tapa hoitaa monitorointia on potilaan oman älypuhelimen avulla, kertoo Finpron seniorikonsultti Eero Toivainen.

Yhdysvallat on edelläkävijä kuluttajille ja sairaaloille suunnattujen mobiilipalvelujen käyttöönotossa. Kekseliäät mobiilisovellukset antavat kuluttajille vahvemman roolin omasta terveydestään huolehtimisessa ja tuovat kustannussäästöjä. Terveydenhuollon uudistuksessa pyritään painottamaan yhä laajemmin ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa.

– Osana ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa Yhdysvalloissa suunnitellaan laajoja seulontoja. Esimerkiksi HIV-seulonnoista suunnitellaan koko väestön kattavia. Ajatuksena on, että terveyshaittojen ennaltaehkäisy on aina halvempaa kuin oireiden ja sairauksien hoito, Toivainen jatkaa.

Kuluttajat ovat terveysmarkkinoiden kuninkaita

Finpron selvityksen perusteella suomalaisyrityksille aukeaa Yhdysvalloissa laajalti uusia mahdollisuuksia lääketeollisuudessa, bioteknologiassa, sairaalavarusteissa, terveydenhuollon informatiikassa ja mobiililaitteissa.

– Maantieteellisesti Yhdysvalloissa on useita erilaisia klustereita, joihin voidaan tähdätä omalla tuotteella. Yhdysvaltojen terveysmarkkinoiden klusterit muodostavat yhdessä lähes puolet maailman terveysmarkkinoista. Yritysten on tärkeää tuntea paitsi terveysalan sääntely ja vakuutusalan korvausjärjestelmä myös kuluttajien toiveet. Kuluttajien rooli on Yhdysvaltain terveysmarkkinoilla korostunut esimerkiksi Suomeen verrattuna, kertoo Finpron aluemyyntipäällikkö Kimmo Aura.

Lisätietoja
Val Kratzman, vientikeskuksen päällikkö, Washington, Finpro, +358 20 469 5806, val.kratzman(a)finpro.fi
Eero Toivainen, seniorikonsultti, Finpro, +358 40 343 3379, eero.toivainen(a)finpro.fi
Kimmo Aura, aluemyyntipäällikkö, Finpro, +358 40 504 8317, kimmo.aura(a)finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, 040 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 370 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland. www.finpro.fi