Ohjelmistoyritys IFS jatkoi kasvuaan vuonna 2019 ja haastaa toimialansa jättiläiset myös Suomessa

Ohjelmistoyritys IFS:n vuosi 2019 oli menestys maailmanlaajuisesti. IFS:n globaalista teknologialiiketoiminnasta vastaavan Sakari Jorman mukaan IFS haastaa vakavasti myös Suomessa ohjelmistoalan suurimpia yhtiöitä, Oraclea ja SAP:ia.

Ruotsalaislähtöinen toiminnanohjausjärjestelmiin erikoistunut IFS menestyi loistavasti vuonna 2019. IFS ylsi kansainvälisesti kasvulukemaan, joka on peräti kolminkertainen toimialan keskiarvoon nähden.

IFS otti vuonna 2019 myös tukevampaa jalansijaa Pohjoismaissa. Pilviteknologiaan perustuvat palvelut ja ratkaisut muodostavat IFS:n tarjoaman selkärangan ja kyseisellä palvelualueella IFS kasvoi Pohjoismaiden markkinalla peräti 106 prosenttia vuodesta 2018.

IFS kamppailee myös Suomessa markkinaosuuksista Oraclen ja SAP:n kanssa. IFS:n globaaleista teknologialiiketoiminnoista vastaavan Sakari Jorman mukaan yrityksen hyvä asiakastyytyväisyys ja ERP-hankkeiden korkea onnistumisprosentti Suomessa povaavat kuitenkin IFS:lle yhä suurempaa markkinaosuutta myös kotimaan maaperällä. IFS:n ketterä ja räätälöitävä ohjelmisto on osoittautunut istuvan loistavasti etenkin kotimaisten keskisuurten ja suurten yritysten tarpeisiin.

- Suomi on meille tärkeä kasvumarkkina, koska keskimääräisen suomalaisyrityksen koko ja tarpeet vastaavat juuri meidän teknologiamme vahvuuksia. Liiketoimintamme on Suomessa erittäin terveellä pohjalla. Tuloksemme on pitkään ollut nousujohteinen ja henkilöstömme on kasvanut tasaisesti - rekrytoimme tälläkin hetkellä, Jorma kertoo.

Kaksinumeroinen kasvu globaalisti

IFS:n keskeisimmät palvelualat ovat rakennusteollisuus, valmistava teollisuus, energia-ala, palveluala sekä ilmailu- ja puolustusteollisuus. Vuonna 2019 IFS ylsi jokaisella maantieteellisellä alueellaan ja jokaisella toimialallaan kaksinumeroiseen kasvuun. IFS:n keskeisistä toimialoista liikevaihtoaan kasvattivat etenkin ilmailu- ja puolustusteollisuus (+38 %) sekä palveluteollisuus (+53 %).

Sakari Jorma siirtyi keväällä Talenomin teknologiajohtajan paikalta vastaamaan IFS:n globaaleista teknologialiiketoiminnoista. Jorman vastuualueisiin IFS:llä kuuluu myös kasvun edistäminen ja hänen mukaansa yksi IFS:n kasvun salaisuuksista piilee haastajan asemaa vaalivassa organisaatiokulttuurissa.

- Olemme haastaja toimialallamme. Kyseinen asetelma sopii meille loistavasti. Olemme jatkuvasti pystyneet kasvattamaan markkinaosuuttamme myös Suomessa, kuten varteenotettavan markkinahaastajan kuuluukin, Jorma sanoo.

IFS:n vuosi 2019 lukuina

• Lisenssitulot 161 miljoonaa dollaria (32 prosentin kasvu vuodesta 2018).
  • Tulot ylläpito- ja huoltopalveluista 202 miljoonaa dollaria (16 prosentin kasvu vuodesta 2018).
  • Tulot konsultointipalveluista 230 miljoonaa dollaria (14 prosentin kasvu vuodesta 2018).
  • Oikaistu käyttökate 154 miljoonaa dollaria (32 prosentin kasvu vuodesta 2018).
  • Liikevaihto 668 miljoonaa dollaria (20 prosentin kasvu vuodesta 2018).
  • IFS:n keskeisistä toimialoista liikevaihtoaan kasvattivat etenkin ilmailu- ja puolustusteollisuus (+38 %) sekä palveluteollisuus (+53 %) kokivat mainittavan kasvun vuodesta 2018.
  • IFS:n pilvi- ja SaaS-palveluiden vuoden 2019 liikevaihto kasvoi 56 prosentilla vuodesta 2018.

Lisätiedot:

Tuuli Mikonaho, MarketingManager, Finland, IFSNordics, tuuli.mikonaho@ifsworld.com

IFS

IFS kehittää ja toimittaa liiketoimintajärjestelmiä maailmanlaajuisesti asiakasyrityksille, jotka toimivat valmistavassa teollisuudessa, toimitusketjun hallinnassa, ja tarjoavat kunnossapito- ja huoltopalveluita.

Henkilöstömme ja ratkaisujemme toimialatuntemus sekä sitoutuneisuutemme tuoda jokaiselle asiakkaallemme lisäarvoa on tehnyt meistä johtavan ja suositelluimman toimittajan sektorillamme. Kasvava kumppaniverkostomme ja 4 000 työntekijäämme tukevat yli 10 000:ta asiakasta ympäri maailmaa lisäämällä heidän kilpailuetuaan. Lue lisääifs.com

Seuraa meitä Twitterissä:@ifs

Tutustu IFS:n teknologiaa ja innovaatioita käsittelevään blogiin:https://blog.ifsworld.com/