Onko jo oikea aika istuttaa – 5 vinkkiä kevään puutarhatöihin

Innokkaiden puutarhurien sormet syyhyävät jo istutustöihin. Liikaa stressiä puutarhanhoidosta ei kuitenkaan kannata ottaa, vaan siitä pitää nauttia omaan tahtiin, muistuttaa Hong Kong -tavaratalojen puutarha-asiantuntija, Omatarhuri Santeri Urhonen. Lue Urhosen muut vinkit puutarhan kevätpuuhiin.

1. Tee lyhyt perussiivous

Kevään puutarhatyöt voi aloittaa siitä, että siivoa pihan lumen ja talven jäljiltä. Kun raivaa esimerkiksi lumityövälineet varastoon ja siivoa lintujen ruokinnan jäljet, pihaa on kivempi katsella.

2. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Seuraavaksi viherpeukalon kannattaa tehdä muistilista: mitä haluan tehdä ja mitä minun pitää hankkia, jotta voin toteuttaa ideani. Yksittäisten tuotteiden sijaan puutarhamyymälöistä kannattaa hakea kokonaisuuksia. Jos haluat esimerkiksi istuttaa kasvin, hanki samalla kertaa tarvikkeet, joilla autat kasvin vahvaan kasvuun, kuten työkalut, multaa, kuorikatetta, kasteluvälineet, suojaharsoa ja tukikepit.

3. Leikkaa puut ja pensaat

Pihan puut ja lehtipensaat kannattaa leikata muotoon, kun ne ovat vielä levossa ja niiden silmut eivät ole auenneet. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mahlavirtausten takia esimerkiksi koivua, vaahteraa tai kirsikkapuuta ei saa leikata keväällä.

4. Kalkitse ja lannoita maa

Hyvä maa on puutarhanhoidossa kaiken perusta. Maa tarvitsee aurinkoa, vettä, ravinteita ja lannoitteita, jotta kasvit kasvavat siinä hyvin. Maata kannattaa parantaa keväällä esimerkiksi kalkitsemalla, lannoittamalla ja laittamalla siihen lehtisilppua. Sammakon näkeminen puutarhassa on hyvä merkki maan laadusta, koska hyötyhyönteiset kuuluvat sen ruokavalioon. Hyötyhyönteiset viihtyvät puutarhassa jonka maaperä on kunnossa.

5. Puiden ja pensaiden istutusaika on alkanut

Kun lapion saa upotettua maahan ja yöpakkaset väistyvät, on oikea aika aloittaa istutukset. Tee maahan sopiva istutuskuoppa, sekoita perusmaahan puolet puutarhamultaa ja istuta taimi. Muista kastella taimia riittävästi. Hyvä nyrkkisääntö maan sopivaan kosteuteen on, että jos otat maata nyrkkiisi ja puristat sitä, sormien välistä pitäisi tihkua muutama pisara kosteutta. Muussa tapauksessa maa on liian kuivaa tai liian kosteaa.

Lisätietoja

Elina Standertskjöld-Nordenstam, Markkinointijohtaja, Hong Kong Group Oy, elina.standertskjold-nordenstam@hongkong.fi

Omatarhuri Santeri Urhonen
Hong Kong -tavaratalojen puutarha-asiantuntijana toimii puutarhuri Santeri Urhonen. Santeri on intohimoinen puutarhuri ja viherrakentaja, joka päivätyökseen pyörittää tamperelaista viherrakentamiseen ja puutarhasuunnitteluun erikoistunutta Omatarhuri-yritystä.

Hong Kong on suomalainen koko perheen tavarataloketju tekeville ihmisille. Hong Kong tarjoaa monipuolisen valikoiman laadukkaita tuotteita edullisin hinnoin. Valikoimamme koostuu muun muassa työkaluista, puutarhatuotteista, kalastustarvikkeista, taloustarvikkeista sekä muista kotiin ja vapaa-aikaan liittyvistä tuotteista. Hong Kongin 530 työntekijää palvelee 27 tavaratalossa ympäri Suomea ja verkkokauppa tarjoaa laajan tuotevalikoiman koko maan kattavasti. Kalastusverkkokauppa toimii myös kansainvälisesti. Hong Kong on perustettu vuonna 1989 ja sen omistavat suomalaiset yksityishenkilöt sekä Hong Kongin avainhenkilöt. Hong Kongin liikevaihto on noin 133 miljoonaa euroa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Vantaalla. www.hongkong.fi