Onko teillä sairastettu? Näin katkaiset tautikierteen kotona

Bakteerit ja virukset kulkevat kodin ilmassa pölyhiukkasten ja muiden epäpuhtauksien mukana. Flunssa- ja influenssakauden aikana tautien leviämistä voi ehkäistä hyvällä hygienialla, mutta käsienpesun lisäksi taudinaiheuttajat kannattaa pitää poissa hengitysilmasta, jotta tautikierre ei jää jylläämään kotiin.

Kun perheenjäsen sairastuu, oikea ratkaisu on jäädä kotiin paranemaan. Tällöin virukset ja bakteerit jäävät kuitenkin leijumaan sisäilmaan ja asettuvat kodin pinnoille. Ne leviävät yleensä joko koskettaessamme muita ihmisiä tai likaantuneita pintoja kuten ovenkahvoja, kaiteita tai puhelinta – ja sen jälkeen omia silmiä tai nenää. Taudinaiheuttajat eivät leviä vain syljen tai aivastuksen mukana, vaan niitä voi kulkeutua paikasta toiseen myös pölyhiukkasten kyydissä.

- Etenkin lapsiperheissä flunssakierteet ovat tuttuja päiväkodeista. Kartoitimme suomalaisten asenteita ilmanlaatua kohtaan kyselytutkimuksella, ja siihen vastanneista lapsitalouksista peräti puolet oli huolissaan ilmanlaadusta lapsensa päiväkodissa tai koulussa ja 43 prosenttia on yleisesti ottaen myös huolissaan huonon ilmanlaadun vaikutuksesta omaan tai perheenjäsenten terveyteen. Omalla toiminnallaan voi vaikuttaa siihen, ettei päiväkodista saatu pöpö ainakaan jää jylläämään kotiin, ilmanpuhdistukseen erikoistuneen Blueairin markkinointijohtaja Annika Waller kertoo.

Infektiokauden aikana ilmakin vaatii puhdistusta

Taudinaiheuttajat voivat säilyä toimintakykyisinä erilaisilla pinnoilla useita tunteja. Likaiset pinnat kannattaa puhdistaa desinfiointiaineella ja käsiä pestä riittävän usein. Sisäilman puolestaan saa parhaiten puhtaaksi terveydelle haitallisista epäpuhtauksista tehokkaalla ilmanpuhdistimella. Sisäilman mikrobeista bakteereilla, sädesienillä ja sienillä kuten homeilla on suurin merkitys terveyden kannalta.

- Infektiokauden aikana taudinaiheuttajien jyllätessä tehokas ilmanpuhdistin voi vähentää tarttumisriskiä, sillä pölyn ja muiden epäpuhtauksien ohella puhdistin sieppaa ilmasta suodattimeensa myös viruksia, bakteereita ja itiöitä. Se on hyvä keino toistuvien nuha- ja tulehduskierteiden ennaltaehkäisyyn, sanoo Waller.

Johns Hopkins -yliopiston tuoreen lääketieteellisen tutkimuksen mukaan jatkuvasti valuva nenä voi johtua myös ilmansaasteista. Etenkin allergiset perheenjäsenet voivat reagoida kotioloissa ulkoilmasta sisälle tulleisiin liikenteen ja katupölyn pienhiukkasiin. Kaupungissa tai vilkkaiden autoteiden lähellä asuvat altistuvat ärsytysoireita aiheuttaville epäpuhtauksille eniten.

- Vain vajaa puolet (47 %) niistä kyselymme vastaajista, joiden luona asuu alaikäisiä lapsia, kertoo pyyhkivänsä kotona pölyt vähintään viikoittain. Lapsitalouksissa kuitenkin imuroidaan (75 % viikottain tai useammin) ja tuuletetaan (59 %) muita ahkerammin. Jatkuva ilmanpuhdistus tihennetyn siivousvälin lisäksi voisi kohentaa etenkin allergiaperheiden elämänlaatua tuntuvasti, Waller kertoo.

Tiedot perustuvat Blueair AB:n tilaamaan kyselytutkimukseen, jonka suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy. Kysely toteutettiin M3 Research Oy:n internet-paneelissa syyskuussa 2016 ja sen aineistona oli 1 000 vastaajan otos 18–70-vuotiaista suomalaisista. Kyselytutkimuksen lähtöotos oli kansallisesti edustava.

Mediayhteydet Suomessa:
blueair-pbm@bm.com

Blueair
Yli 60 maassa myytävät Blueairin tuotteet puhdistavat sisäilmaa ja edistävät terveyttä ja hyvinvointia kodeissa ja työpaikoilla. Blueairin ilmanpuhdistimet poistavat huoneilmasta pölyhiukkasia, kemikaaleja, siitepölyä, allergeeneja, kuituja, viruksia ja muita epäpuhtauksia hiljaisesti mutta tehokkaasti. blueair.com/fi