Oulun Puhelimen luetteloliiketoiminta Fonectalle

Fonecta Oy ja Finnet-ryhmään kuuluva Oulun Puhelin Oyj ovat tehneet liiketoimintakaupan, jossa Oulun Puhelin myi painettujen puhelinluetteloiden liiketoimintansa Fonectalle. Kaupan kohteena oli Oulun Puhelimen osuus OUKA-puhelinluettelosta, joka ilmestyy Oulu-Koillismaan, Kainuun ja Pohjanmaan alueella. Kauppaan kuului myös Oulun Puhelimen julkaisema paikallinen puhelinluettelo, joka ilmestyy toukokuussa. Aiemmin tänä vuonna Fonecta hankki Kajaanin Puhelinosuuskunnan osuuden OUKA-puhelinluettelosta. Fonectan ja Oulun Puhelimen yhteistyö jatkuu tiiviinä liiketoimintakaupan jälkeenkin. Lähitulevaisuudessa yritykset aikovat syventää ja laajentaa yhteistyötään sekä painetuissa puhelinluetteloissa että sähköisissä yhteystietopalveluissa. Tämän vuoden lokakuussa ilmestyvät OUKA 2006 -puhelinluettelot julkaisee Fonecta Oy ja Pohjanmaan PPO Oy. Niiden painosmäärä on noin 230 000. ”Fonectan ja Pohjanmaan PPO:n julkaisuyhteistyö jatkuu ennallaan. Pohjanmaan PPO palvelee omia liittymäasiakkaitaan ja Fonecta Oulun Puhelimen sekä muiden operaattoreiden asiakkaita OUKA 2006 -puhelinluetteloihin liittyvissä asioissa. Asiakkailta kauppa ei edellytä toimenpiteitä”, sanoo toimitusjohtaja Heikki Jämsänen Fonecta Oy:stä. Puhelinluettelolla on Oulussa pitkät perinteet. Ensimmäinen Oulun puhelinluettelo ilmestyi vuonna 1897. Vuodesta 1977 lähtien Oulun puhelintilaajatiedot ovat olleet osana OUKA-puhelinluetteloa. ”Oulun Puhelin keskittyy tietoliikenteeseen ja siihen kuuluvien tuotteiden sekä palveluiden kehittämiseen ja tarjoamiseen. Koemme, että nyt on oikea aika myydä luetteloliiketoiminta alaan erikoistuneelle Fonectalle. Luetteloliiketoiminta elää murroskauttaan, kilpailu kiristyy ja johtaa liiketoiminnan keskittymiseen suuriin yksiköihin. Oulun Puhelin on tehnyt pitkään yhteistyötä Fonectan kanssa ja tämä hyvä yhteistyö jatkuu asiakkaidemme eduksi”, toteaa toimitusjohtaja Risto Siivola Oulun Puhelin Oyj:stä. OUKA-puhelinluetteloa käyttää 90 prosenttia alueen asukkaista kotona ja 91 prosenttia työpaikalla. Käyttäjistä 93 prosenttia on tyytyväisiä OUKA-puhelinluetteloon. (Lähde: TNS Gallup, Puhelinluetteloiden bränditutkimus 3/2004). OUKA-puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat muun muassa 02 02 02- ja 118 -numeropalvelut. Alueen puhelinyhtiöt tarjoavat 118-numeropalvelun liittymäasiakkailleen. Fonecta tarjoaa 118-numeropalvelun muun muassa Soneran ja Saunalahden matka- ja lankapuhelinasiakkaille. Suomessa soitettiin viime vuonna lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Fonectan ja Finnet-ryhmän osuus oli noin 75 prosenttia. Yhteystietojen lisäyksiä ja muutoksia OUKA 2006 -puhelinluetteloon voi tehdä kesäkuun loppuun asti. Lisätietoja: Fonecta Oy, toimitusjohtaja Heikki Jämsänen, puhelin 020 442 2100 Oulun Puhelin Oyj, toimitusjohtaja Risto Siivola, puhelin (08) 313 4201 Kuva OUKA-puhelinluettelosta tiedotusvälineiden käyttöön http://www.fonecta.fi/media/ Fonecta Oy on Suomen suosituin yhteystietoyritys ja alan markkinajohtaja Suomessa. Se tarjoaa yhteystietopalvelut suomalaisille ajasta, paikasta, käyttötilanteesta ja viestintävälineestä riippumatta. Joka päivä asiakkaat hakevat yhteystietoja Fonectan palveluista yli 1,5 miljoonaa kertaa. Fonectan tunnetuimpia yhteystietopalveluita ovat Puhelinluettelot, Inoa toimiala- ja yrityshakemisto, 02 02 02- ja 118-numeropalvelu, Fonecta Finder, 020202.fi ja ravintolaopas.net . Viime vuonna Fonectan liikevaihto oli 112 meur, josta Suomen osuus oli 93 meur. Suomessa Fonectan palveluksessa on tällä hetkellä noin 800 ihmistä 11 paikkakunnalla. Fonecta-konsernilla on liiketoimintaa myös Ranskassa. www.fonecta.fi Oulun Puhelin Oyj:n tavoitteena on olla Pohjois-Suomen asiakasläheisin ja kilpailukykyisin tietoliikenneyritys. OPOY:n liikevaihto vuonna 2004 oli 65,5 milj. euroa ja henkilökunnan määrä 459. Tulevaisuuden painopistealueet ovat Internet-, matkapuhelin-, data- ja turvapalveluissa. www.opoy.fi FONECTA OY, KOTIPAIKKA: HELSINKI, ELIMÄENKATU 17-19, 00510 HELSINKI, PUH. 020 442 2020, Y-TUNNUS 1755007-6, ALV REK