Ovia-avaimet voittivat Abloyn avainkiistassa

Ovia-avaimia valmistava DT Trade Oy on voittanut Abloyn markkinaoikeudessa käydyssä avainkiistassa. Markkinaoikeuden antaman päätöksen mukaan Ovia-avain ei loukkaa Abloyn oikeuksia.

Markkinaoikeudessa ratkennut kiista syntyi alun perin, kun DT Trade Oy toi markkinoille syyskuussa 2013 Abloy Exec -lukitusjärjestelmän kanssa yhteensopivan Ovia-avainaihion. Abloy Exec -lukitusjärjestelmän patentti oli umpeutunut maaliskuussa 2013, minkä jälkeen Abloylla ei ollut enää yksinoikeutta lukkoihin sopivien avaimien valmistukseen.

Kiista ratkesi markkinaoikeudessa Ovian hyväksi. Abloy väitti Ovia-avainaihion muistuttavan muotoilultaan liikaa Abloyn Exec-avaimia ja vaati yhtiötä lopettamaan avainten myynnin ja markkinoinnin. Lisäksi Abloyn mielestä Ovia viittasi markkinoinnissaan hyvän liikemiestavan vastaisesti Abloy Exec -tavaramerkkiin.

Markkinaoikeus katsoi, että Ovia-avain eroaa muotoilultaan tarpeeksi Abloyn Exec-avaimesta. Lisäksi Abloy Exec -yhteensopivuus on ollut sekä jälleenmyyjien että kuluttajien kannalta olennainen tieto, joten yhteensopivuuteen viittaaminen markkinoinnissa on ollut perusteltua.

”Olemme tyytyväisiä päätökseen, jolla on kriittinen merkitys yritystoimintamme jatkuvuudelle. Lähdimme alusta asti suunnittelemaan laadukasta Ovia-avainta, jolla on omintakeinen, selvästi erottuva suomalainen design. Upeaa nähdä, että olemme onnistuneet tässä”, DT Traden toimitusjohtaja Juha Toivonen kertoo.

Ovia-avain on kuluttajalle nopea ja kustannustehokas tapa teettää Abloy Exec -lukitusjärjestelmään sopivia avaimia ilman hankalaa tilausprosessia. Lisäksi suomalainen muotoilu ja materiaalina käytetty saksalainen korkealaatuinen hopeanikkeli tekevät avaimesta miellyttävän ja kevyen käyttää. Ovia-avaimia voi teettää hyvin varustetuissa suutari- ja avainliikkeissä ympäri maan.

Juha Toivonen, toimitusjohtaja, DT Trade Oy, puh. 050 049 1699

Ovia-avain on nopea, helppo ja edullinen tapa hankkia laadukkaita avaimia. Ovia-avain on yhteensopiva Abloyn Exec -lukitusjärjestelmän kanssa. Avaimia saa jo nyt yli 100 paikasta ja määrä lisääntyy jatkuvasti. Ovia-tavaramerkin omistaa lahtelainen DT Trade osakeyhtiö.