OY FORCIT AB toimittaa Ruotsiin louhintaräjähteitä arviolta 75 miljoonan euron edestä

Kauppa nostaa Forcitin Pohjoismaiden markkinajohtajaksi Hankolainen räjähdevalmistaja OY FORCIT AB on solminut ruotsalaisen kaivosalalla toimivan Boliden AB:n kanssa merkittävän louhintaräjähteiden toimitussopimuksen. Viiden vuoden sopimusjakson aikana Forcit toimittaa räjähteitä Bolidenin kahteen Pohjois-Ruotsissa sijaitsevaan maanpäälliseen kaivokseen arviolta 75 miljoonan euron arvosta. Kauppa nostaa Forcitin Pohjoismaiden markkinajohtajaksi.

Forcitin ja Bolidenin välinen sopimus kattaa jopa 28 000 tonnia räjähteitä vuodessa. Määrä vastaa lähes koko Suomen 35 000 tonnin vuotuista räjähdekäyttöä. Toimitettavat räjähteet käytetään Bolidenin Ruotsissa sijaitsevissa kaivoksissa Aitikissa ja Maurlidenissä. Tällä hetkellä Forcit on 75 % markkinaosuudellaan Suomen johtava räjähdevalmistaja. Sen lisäksi yritys on kasvanut yhdeksi suurimmista toimijoista koko Pohjoismaiden räjähdemarkkinoilla. – Näin suuri sopimus edellyttää meiltä tuotannon kasvattamista. Bolidenin kanssa tekemämme kauppa on Forcitille erityisen tärkeä, sillä sen ansiosta nousemme koko Pohjoismaiden markkinajohtajaksi, kertoo OY FORCIT AB:n toimitusjohtaja Ulf Sjöblom. Sjöblom arvioi, että toiminnan kasvun myötä Forcitin tuotanto kaksinkertaistuu vuoden 2011 loppuun mennessä. Hyvät valmiudet vastata kumppanin tarpeeseen Toteutunut kauppa osoittaa Forcitin hyvän suorituskyvyn ja valmiudet, joita kumppanit potentiaalisilta toimittajiltaan räjähdemarkkinoilla odottavat. Kilpailussa ratkaisevat toimitusvarmuus sekä kyky palvella joustavasti sekä suuria että pienempiä asiakkaita heidän tarpeidensa mukaan. – Yhteistyö luotettavan ja varman räjähdetoimittajan kanssa on elinehto suuren mittakaavan kaivostoimintaa harjoittavalle pörssiyritykselle. Räjähteiden jatkuva saatavuus on kyettävä takaamaan, sillä toiminnan keskeytyminen lyhyeksikin ajaksi aiheuttaisi Bolidenille huomattavia tappioita, mainitsee Development Superintendent Peter Palo Boliden AB:sta. Forcit on keskittynyt yksinomaan räjähteiden valmistukseen ja räjähteisiin liittyvien palvelujen tuottamiseen vuodesta 2008, jolloin se myi lakkojen, maalien ja liimojen sidosaineita valmistavan polymeeridispersioliiketoimintansa. Vuonna 2009 se perusti Ruotsiin tytäryhtiönsä Forcit Sweden AB:n, jonka toimitusjohtajana toimii Ari Kainulainen.