Pääsiäinen on kaupunkilomien sesonkia: Verkkovaluutta kiristää kilpailua Suomen valuutanvaihtobisneksessä

Matkailuliiketoiminnan tavoin verkkoon siirtyvä rahanvaihto muuttuu dramaattisesti, kun kuluttaja pystyy vaivattomasti vertailemaan kursseja ja valitsemaan itselleen halvimman sekä helpoimman tavan valuutanvaihtoon. Helsinki-Vantaan johtava rahanvaihdon toimija ChangeGroup uskoo, että viime pääsiäisen suosikkikohteet Englanti, Tanska ja Ruotsi säilyttävät suosionsa ja takaa näiden maiden valuutoille parhaat kurssit verkkopalvelussaan pääsiäiskampanjan ajan.

Rahanvaihtoliiketoiminta on suurten muutosten keskellä. Viime vuosikymmenellä matkailu siirtyi verkkoon, nyt rahanvaihto seuraa perässä. Kuluttaja pystyy vaivattomasti klikkaamaan tarvitsemansa valuutan verkkopalvelussa ja noutamaan sen helposti ennen koneeseen nousua.

”Kuluttaja ei ole enää yksittäisen valuutanvaihtokonttorin tietojen varassa. Hän näkee verkossa suoraan, missä matkavaluutta kannattaa vaihtaa. Lisäksi rahanvaihtoon ei tarvitse enää varata aikaa, koska matkakassan voi helposti napata mukaan kentältä ennen koneeseen nousemista”, kertoo ChangeGroupin Suomen maajohtaja Marjut Eronen.

Verkko kauppapaikkana mahdollistaa paremmin myös ajankohtaisten tuotteiden tarjoamisen kuluttajille.

”Esimerkiksi pääsiäinen on lyhyiden kaupunkilomien sesonkia. Lontoo, Tukholma ja Kööpenhamina ovat kestosuosikkeja”, Eronen kertoo.

”Koko palveluasetelma on verkon myötä muuttunut. Valuutanvaihtajan kannatti aikaisemmin ottaa itselleen mahdollisimman paljon voittoa, jos jollekin valuutalle oli kysyntää. Kuluttaja voi nyt vaivattomasti ja nopeasti vertailla, missä rahansa vaihtaa ja meidän kannattaa vastata tähän tarjoamalla edullisempia kursseja juuri näille ajankohtaisille valuutoille. Näin uskomme saavamme eniten asiakkaita”, Eronen kertoo.

ChangeGroup keskittyy ajankohtaisten kampanjoiden lisäksi siihen, että yhtiö tarjoaa pääsääntöisesti parhaat kurssit Suomessa suosituimmille valuutoille, kuten Thaimaan bahteille ja Yhdysvaltojen dollareille.

Lyhyet kaupunkilomat houkuttavat pääsiäismatkailijoita

Viime vuonna pääsiäisen suosituimpia valuuttoja olivat Englannin punta sekä Tanskan ja Ruotsin kruunut.

”Olemme varautuneet pääsiäiseen kampanjalla ja takaamme parhaan kurssin näille valuutoille verkkopalvelussamme. Tarkastamme päivittäin lupaamiemme valuuttojen kurssit varmistaaksemme, että kurssimme ovat paremmat kuin pankeilla ja muilla valuutanvaihtoyrityksillä. Haluammekin haastaa kuluttajat vertailemaan valuuttoja. Ja jos lupauksemme parhaasta kurssista ei pidä, maksamme pääsiäiskampanjan ajan erotuksen kuluttajalle”, Eronen painottaa.

Ehdottomasti edullisin tapa noutaa verkkopalvelussa vaihdettu valuutta on lentokentän noutopisteet. Matkalle lähtijä voi valita noutopaikaksi myös oman postikonttorinsa, mutta silloin kustannukset nousevat Itellan määrittelemän postituskulun verran.

Verkkopalvelun käyttö on helppoa. Palvelu löytyy suoraan ChangeGroupin verkkosivuilta, jossa valitaan haluttu valuutta, summa ja noutopaikka sekä -aika. Seuraavaksi asiakas siirtyy maksamaan ostoksensa verkkopankkitunnuksillaan. Asiakas saa noutopisteessä tilaamansa valuutan esittämällä henkilöllisyystodistuksen ja tilausvahvistuksen. Noutopaikkoja on Helsinki-Vantaan lentokentällä molemmissa terminaaleissa sekä ennen että jälkeen turvatarkastuspisteiden. Lisäksi valuutan voi hakea Helsingin keskustan noutopisteistä.

Jos lento jostain syystä perutaan, eikä matkailija pääsekään lomallensa, ChangeGroup haluaa jakaa riskin.

”On tarpeeksi ikävää, kun lomamatka peruuntuu. Jos matka peruuntuu, hyvitämme verkkopalvelussa tehdyn rahanvaihdon, pientä noin kolmen euron käsittelykulua vastaan.”

www.changegroup.fi

Lataa kuvia osoitteesta http://www.flickr.com/photos/changegroupsuomi/

Marjut Eronen
Operations Manager, Helsinki
marjut.eronen@changegroup.com
puh. +358 401728987

Näin vaihdat verkkovaluuttaa

1. Mene osoitteeseen www.changegroup.fi
  2. Valitse haluttu valuutta, summa ja noutopaikka sekä -aika.
  3. Maksa ostoksesi verkkopankkitunnuksillasi.
  4. Nouda valuuttasi esittämällä henkilöllisyystodistuksesi ja tilausvahvistuksesi noutopisteessä.

Noutopaikkoja on Helsinki-Vantaan lentokentällä molemmissa terminaaleissa sekä ennen että jälkeen turvatarkastuspisteiden. Lisäksi valuutan voi hakea Helsingin keskustan noutopisteistä. Matkalle lähtijä voi valita noutopaikaksi myös oman postikonttorinsa, mutta silloin kustannukset nousevat Itellan määrittelemän postituskulun verran.

ChangeGroup Suomi perusti ensimmäisen valuutanvaihtopisteensä vuonna 1994 Helsingin Pohjoisesplanadille. Yritys on yksi maamme vanhimpia vielä Suomessa toimivia valuutanvaihtotoimistoja. Yhtiöllä on yhteensä 14 valuutanvaihtopistettä, joista 8 sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Yhtiö työllistää noin 80 henkilöä, jotka palvelevat vuosittain yli 300 000 rahanvaihtoasiakasta. Yhtiön pääyhteistyökumppanit ovat Finavia, Helsingin Satama, Nordea, Sampo ja OP-Pankki.

Vuonna 1992 Lontoossa perustettu ChangeGroup on johtavia valuutanvaihtopalveluiden tarjoajia niin matkailijoille kuin kansainvälisille yrityksillekin. Ketju palvelee yli kolmea miljoonaa asiakasta vuosittain, ja maailmanlaajuinen verkosto sisältää 120 toimipistettä 22 kaupungissa ja 11 maassa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Tyynenmeren Aasiassa.