Pakotteet lisäsivät elintarvikeyritysten menohaluja uusille markkinoille

Elintarvikealan vientiohjelmaan Food from Finlandiin osallistuvat suomalaisyritykset ovat tarttuneet vientiponnisteluihin rivakasti. Ohjelman tapahtumiin on tänä vuonna osallistumassa jo yli 100 suomalaista elintarvikeyritystä. Viime viikolla suomalaiset gourmet-tuottajat neuvottelivat Tanskassa uusista myyntisopimuksista. Parhaillaan suomalaisyritykset ovat Kiinassa esittelemässä tuotteitaan sekä tapaamassa suuren joukon kiinalaisia ostajia.

Food from Finland -kasvuohjelmassa tavoittelemme suomalaisten yritysten kanssa nopeita onnistumisia kansainvälisen myynnin kasvattamiseksi. Samalla kehitämme pk-yritysten osaamista ja valmiuksia kansainväliseen menestykseen pidemmällä aikavälillä. Syksyn Venäjä-pakotteet ovat lisänneet entisestään yritysten halua avata uusia kansainvälisiä markkinoita, kertoo seniorikonsultti Annaleena Soult Finpron Export Finlandista.

Työ- ja elinkenoministeriön rahoittaman Food from Finland -kasvuohjelman tavoitteena on kaksinkertaistaa suomalainen elintarvikevienti kolmeen miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä. Vientiä halutaan kasvattaa naapurimaiden lisäksi Saksaan, Kiinaan, Koreaan ja Japaniin. Tavoitteena on luoda viisituhatta uutta työpaikkaa elintarvikealalle.

Suomalaistuotteille kysyntää Tanskassa – uusista sopimuksista neuvotellaan

Hämeenlinnalainen perheyritys Herkkumaa panostaa kansainvälistymiseen useilla Euroopan markkinoilla – viimeksi Tanskaan järjestetyllä herkku- ja gourmet-yritysten ostajatapaamismatkalla. Yritys jalostaa arktisista marjoista hilloja ja mehuja sekä valmistaa erilaisia salaatteja ja vihannessäilykkeitä.

Venäjän viennin vaikeutuminen näkyy kilpailun kiristymisenä kaikilla markkinoille, joten meidän on tehtävä entistäkin kovemmin töitä. Yritykset tarvitsevat kohdemarkkinoille tehtäviä täsmämatkoja, joissa tavataan ostajia. Food from Finlandissa tehdään yritysten näkökulmasta juuri näitä oikeita asioita, kertoo Herkkumaan toimitusjohtaja Atte Rekola.

Tanskan markkinoille Herkkumaa on päässyt kiinni valmistamalla kaupan omalle merkille grillisalaattia. Rekola kertoo jatkavansa neuvotteluja useiden Food from Finlandin Tanskan-matkalla sekä viime syksynä Pariisin Sial-messuilla tavattujen ostajien kanssa.

Myös meetvursteja valmistava oululainen perheyhtiö Kotivara panostaa Tanskan markkinaan. Yritys on Herkkumaan tavoin investoinut tuotannon kasvattamiseen kansainvälisen myynnin tarpeisiin.

– Saimme Tanskasta arvokasta tietoa vähittäiskaupan markkinasta ja jatkamme paikallisten konsulttien kanssa työtä myyntikanavan avaamiseksi. Tavoitteenamme on, että saisimme tämän vuoden aikana tuotteitamme myyntiin tanskalaisille kuluttajille. Erottautumistekijämme ovat suomalainen puhtaus ja pohjoinen eksotiikka, kertoo Kotivaran myyntijohtaja Juha Räätäri.

Luumäkeläinen marjajalostaja Kaskein Marja maistatti Tanskassa ostajilla marjamehuja, siidereitä ja suomalaisia vakuumipakattuja metsäsieniä. Tanskan ostajatapaamisten pohjalta yritys jatkaa neuvotteluja 3–4 tahon kanssa.

– Meillä on kovat piipussa viennissä ja olemme viimeisen vuoden panostaneet voimakkaasti uusiin vientimarkkinoihin. Food from Finlandin ansiosta pystymme keskittymään tapaamisiin ostajien kanssa ja myyntineuvotteluihin. Suomalaisessa elintarvikeviennissä on paljon potentiaalia ja siihen kannattaa satsata, kertoo Kaskein Marjan toimitusjohtaja Pekka Koivisto.

Suomiherkut tarjolla Kiinassa ja Saksassa

Yli 20 suomalaisyritystä ovat parhaillaan Kiinassa eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakan johdolla. Ohjelmassa on tapaamisia yli 200 ostajan kanssa ja suomalaiselle lihateollisuudelle tärkeät neuvottelut vientilisensseistä Kiinan markkinoille.

Helmikuun alussa suomalaisyritykset suuntavat Food from Finlandin johdolla Euroopan suurimmille luomumessuille Saksaan. Maaliskuussa suomalaisyritykset esittäytyvät Aasian suurimmilla Foodex-messuilla Japanissa.

Esa Wrang, toimialajohtaja, elintarvikesektori, Export Finland, Finpro, esa.wrang@finpro.fi, puh. 0400 243 076
Annaleena Soult, seniorikonsultti, Export Finland, Finpro, annaleena.soult@finpro.fi, 040 3433447
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, outi.torniainen@finpro.fi, puh. 040 512 1375

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Tehtävämme on tuoda kasvua Suomeen. Finprossa työskentelee yli 200 asiantuntijaa yli 57 toimipisteessä 40 eri maassa. Finpro hallinnoi merkittäviä kansallisia hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinlandCare. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Olemme julkinen toimija ja osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi