Parhaat palkitsemispolitiikat Stora Ensolla, Caverionilla ja Constilla

Suomalaisten pörssiyhtiöiden palkitsemispolitiikat on analysoitu ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun ne tulivat pakollisiksi. Ammattilaisraadin mukaan palkitsemispoliitikkojen taso vaihtelee suuresti.

Euroopan Unionin Osakkeenomistajien oikeuksia koskeva direktiivi edellytti tänä vuonna ensimmäistä kertaa, että pörssiyhtiöt toivat palkitsemispolitiikat ja -käytännöt yhtiökokouksiin äänestettäväksi. Yhtiökokoukselle jaettavan materiaalin tulee esitellä nykyistä tarkemmin yrityksen palkitsemispolitiikka ja toteutettu palkitseminen.

Suomalaisten pörssiyhtiöiden palkitsemispolitiikat on nyt arvioitu niiden sisällön, relevanttiuden ja lukijaystävällisyyden mukaan. Analyysissä yhtiöitä arvioitiin kolmessa kokoluokassa. Suurten pörssiyritysten sarjan voitti Stora Enso, keskikokoisten sarjan Caverion ja pienten pörssiyhtiöiden sarjan Consti.

Analyysin raatiin kuuluivat Varman vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela, DIF-Hallitusammattilaiset ry:n pääsihteeri Leena Linnainmaa ja Nasdaqin Associate General Counsel Tapani Manninen. Raadin sihteerinä toimi Korn Ferryn partneri Juhani Ruuskanen. Lisäksi Anu Heinonen Pohjoisranta BWC:stä arvioi palkitsemispolitiikat sijoittajaviestinnän näkökulmasta ja kahdeksan aktiivista piensijoittajaa yhtiökokousäänestäjinä. Analyysin tulokset julkistettiin 26. elokuuta.

Pörssiyhtiöiden hallinnointikoodi on edellyttänyt toimitusjohtajan palkitsemiselta täyttä avoimuutta Suomessa jo vuodesta 2003 lukien. Viisitoista vuotta myöhemmin finanssikriisin jälkimainingeissa EU lisäsi osakkeenomistajien oikeuksia koskevaan direktiiviin säännökset pörssiyhtiön toimielinten palkitsemispolitiikan ja -raportin esittämisestä yhtiökokoukselle. Direktiivimuutoksen myötä myös hallinnointikoodia päivitettiin. Sijoittajien kannalta kiinnostavaa uutta on se, että palkitsemispolitiikassa on kuvattava, miten politiikka edistää yhtiön liiketoimintastrategiaa ja pitkän aikavälin taloudellista menestystä. Hyvä sijoittajaystävällinen palkitsemispolitiikka kertoo juuri kyseisen yhtiön tilanteesta ja tavoitteista toimielinten palkitsemisessa. Yleisluontoinen kuvaus, joka voisi koskea mitä tahansa pörssiyhtiötä, ei hyödytä sijoittajia. Vajaa kolmannes palkitsemispolitiikoista  täytti raadin odotukset hyvin tai erinomaisesti, tulevaisuudessa toivottavasti kaikki saavuttavat hyvän tason. Lisäksi raadin tavoitteena on, että ensi keväänä ensimmäistä kertaa yhtiökokoukselle esitettävä palkitsemisraportti antaisi sijoittajaystävällisellä tavalla kuvan toimielinten palkitsemisen toteutumisesta juuri kyseisessä pörssiyhtiössä”, sanoo arviointiraadin jäsen, pääsihteeri Leena Linnainmaa Hallitusammattilaiset ry:stä.

”Kiitän Stora Enson puolesta siitä, että arvovaltainen raati on arvioinnut palkitsemispolitiikkamme Suomen tämän vuoden parhaaksi suurten yritysten sarjassa. Olemme iloisia ja yllättyneitä. Seurasimme EU:n direktiivin implementointia kansalliseen lainsäädäntöön sekä Suomessa että Ruotsissa ja osallistuimme Suomen hallintokoodin valmistelutyöhön. Siksi meillä oli hyvät valmiudet laatia toimielinten palkitsemispolitiikka uusien säännösten edellyttämällä tavalla.

Stora Ensossa kuvasimme konsernin nykyisen palkitsemiskäytännön hallituksen, toimitusjohtajan ja tämän sijaisen osalta palkitsemispolitiikkaamme pyrkimyksenä tarjota mahdollisimman selkeää tietoa sijoittajille. Tästä syystä palkitsemispolitiikka ei ole ainakaan toistaiseksi juurikaan vaikuttanut Stora Enson palkitsemiskäytäntöihin tai sen osakkeenomistajien toimintaan. Palkitsemisen elementtien on tuettava yrityksen liiketoimintastrategiaa ja sen pitkäaikaisia taloudellisia etuja. Stora Enson palkitsemispolitiikka on laadittu tämän tavoitteen saavuttamiseksi”, sanoo suurten yritysten sarjan voittajan, Stora Enson hallituksen puheenjohtaja Jorma Eloranta.

Palkitsemispolitiikoissa on vielä kehitettävää mutta parhaimmisto onnistui tehtävässä hyvin

Palkitsemispolitiikkojen laadussa on vielä kehitettävää. Valtaosa yrityksistä näyttää asettaneen tavoitteekseen pelkästään hallinnointikoodin vaatimusten täyttämisen. ”Analyysimme perusteella palkitsemispolitiikkojen laatu vaihtelee suuresti kussakin kategoriassa ja raportoinnin taso on kirjava. Jokaisessa ryhmässä oli yrityksiä, joiden kohdalla on tulkinnallista täyttävätkö palkitsemispolitiikat hallinnointikoodin minimivaatimukset. Piensijoittajat toivoivat vielä liiketoimintalähtöisempää, selkeämpää ja ytimekkäämpää raportointia asioista, joista yhtiökokouksessa äänestetään. Parhaimmisto erottui muista erityisesti vastuullisuuskuvan edistämisen, palkitsemisen liiketoimintayhteyden korostamisen, informatiivisuuden ja lukijaystävällisyyden osilta”, sanoo raadin sihteerinä toiminut partneri Juhani Ruuskanen Korn Ferrystä.

Juhani Ruuskanen, Korn Ferry
Partneri