Parhaita cleantech-liikeideoita haetaan pohjoismaisessa kilpailussa

Nordic Cleantech Open -kilpailu hakee innovatiivisia tiimejä ja liikeideoita, joilla on potentiaalia ympäristöliiketoiminnan tulevaisuuden tähdiksi. Kisan tavoitteena on saada uusia cleantech-yrityksiä kansainvälisille markkinoille.

Ensimmäistä kertaa järjestettävä kilpailu tarjoaa osallistujille runsaasti näkyvyyttä alan vaikuttajien keskuudessa, yhteyksiä pääomasijoittajiin ja huippuluokan valmennusta liikeidean kehittämiseen. Kaksikymmentäviisi tuomariston valitsemaa kilpailijaa pääsee kartuttamaan kokemuksiaan yritystoiminnasta, markkinoinnista ja rahoituksesta. Lisäksi kymmenen finalistia pääsee esittämään liikeideansa kansainvälisille pääomasijoittajille. Seuraavan kahden vuoden aikana järjestetään roadshowt muun muassa Pohjoismaissa, Lontoossa ja USA:ssa.

- Haluamme tarjota nuorille yrityksille mahdollisuuksia menestyä ja kasvaa kansainvälisillä markkinoilla. Ideoita arvioitaessa korostetaan erityisesti tiimin ammattitaitoa ja kehittymiskykyä sekä liikeidean uutuusarvoa. Parhailla yrityksillä on mahdollisuus päästä hiomaan liikeideaansa yhdessä alan kansainvälisten gurujen kanssa. Kilpailun ajoitus on oivallinen, sillä sijoittajat ovat talouden elpyessä palaamassa takaisin korkeamman riskin, eli alkuvaiheen yrityksiin, Suomen Nordic Cleantech Open -koordinaattori Mika Sulkinoja Lahden tiede- ja yrityspuistosta sanoo.

Nordic Cleantech Open on avoin kaikille aloitteleville cleantech-yrityksille, jotka eivät ole saaneet yli 750 000 euroa ulkopuolista yksityistä rahoitusta. Kilpailun taustalla on joukko cleantech-alan kansainvälisiä toimijoita ja sijoittajia. Osallistujat pääsevät maksutta mukaan cleantech-alan pääomasijoitustapahtumiin. Esimerkiksi 4.11. Lahdessa järjestettävä Cleantech Venture Day 2010 -tilaisuus tarjoaa huippuluokan puheenvuoroja alan trendeistä sekä esittelee sijoittajille parhaimmiston pohjoismaisista cleantech-alan sijoituskohteista.

Ensimmäisessä vaiheessa hakemuksia otetaan vastaan 10. joulukuuta 2010 asti, ks. www.nordiccleantechopen.com. Kilpailuun kannattaa kuitenkin osallistua ajoissa, sillä tuomaristo valitsee ennen 1. marraskuuta hakemuksensa jättäneiden keskuudesta osallistujat USA:ssa, San Josessa, pidettävään Cleantech Open Global -finaaliin.

Tärkeät päivämäärät

1. marraskuuta 2010    Viimeinen hakemusten jättöpäivä, mikäli haluaa osallistua myös Cleantech Open Global -finaaliin
10. joulukuuta 2010    Viimeinen hakemusten jättöpäivä
2. helmikuuta 2011    Pohjoismaiset TOP 25 -yritykset julkistetaan