Pernod Ricard Finland lisää kierrätysmuovipullojen käyttöä

Pernod Ricard Finland korvaa lasipulloja kevyemmillä kierrätysmuovipulloilla osana konsernin laajempaa yhteiskuntavastuusuunnitelmaa. Suomessa valmistetut kierrätysmuovipullot pienentävät merkittävästi yrityksen hiilijalanjälkeä ja sopivat kaikkiin pullonpalautuspisteisiin.

Pernod Ricard Finland korvaa yhä useampia lasipulloja muovisulkimilla varustetuilla kierrätysmuovipulloilla. Toukokuun alussa yritys toi markkinoille siidereille ja hiilihapotetuille hedelmäviineille tarkoitetun 75 senttilitran kierrätysmuovipullon. Elokuun aikana yritys suunnittelee tuovansa maustamattomille viinoille ja likööreille uudet 35 ja 20 senttilitran kierrätysmuovipullot. Muovipullot ovat 5–16 kertaa lasisia versioitaan kevyempiä.

-          Suomessa valmistetut kierrätysmuovipullot pienentävät huomattavasti yrityksemme hiilijalanjälkeä ympäristöystävällisemmän pakkauksen ja lyhentyneiden kuljetusmatkojen kautta, toteaa Pernod Ricard Finlandin QSE Manager Mikko Niemi.

Pernod Ricard Finlandin käyttämät kierrätysmuovipullot valmistetaan Hämeenlinnan kupeessa Ryttylässä Graham Packaging Companyn tuotantolaitoksessa. Yritys työllistää 65 henkeä. Suomessa ei enää ole lasipullojen valmistusta, joten niitä on tuotu ulkomailta.

Ympäristötietoinen valitsee kierrätysmuovipullon

Kuluttajan näkökulmasta kierrätysmuovipullo on kevyt, särkymätön ja se viilenee nopeasti. Aivan uutta kuluttajalle on, että muovisulkimella varustetut väkevien alkoholijuomien kierrätysmuovipullot voi palauttaa kaikkiin Palpan palautuspisteisiin, eikä vain Alkoihin.

-          Pullo on käytännöllinen esimerkiksi veneilijöille, sillä ne voi palauttaa saaristossa ruokakauppoihin. Kaiken kaikkiaan vuositasolla kyse on miljoonista pulloista, toteaa Senior Brand Manager Heli Töykkälä.

Kierrättämisen näkökulmasta viinoille tarkoitettujen taskumattipullojen ongelmana on ollut alumiinisuljin. Nyt Pernod Ricard Finland lisää myös jo olemassa oleviin kierrätysmuovipulloihin muovisulkimia.

-          Kierrätysmuovipullo, jossa on muovisuljin tehostaa pullojen käsittelyä. Muovipullo kierrätetään uusien pullojen raaka-aineeksi ja muovisuljin rouhitaan energiajakeeksi. Hienoa uudistuksessa on, että ympäristöystävällisyys ja kuluttajan etu on saatu samaan pakkaukseen, Töykkälä sanoo.

Pernod Ricard Finland tuo vuoden 2011 aikana markkinoille useita tuotteita uusissa ja erikokoisissa kierrätysmuovipulloissa.

Lisätiedot:

Heli Töykkälä, Senior Brand Manager, Pernod Ricard Finland: 040 545 7023 heli.toykkala@pernod-ricard.com

Mikko Niemi, QSE Manager, Pernod Ricard Finland: 0400 792 769 mikko.niemi@pernod-ricard.com

Pernod Ricard Finland on Suomen alkoholimarkkinoiden toiseksi suurin toimija ja maailman toiseksi suurimman alkoholikonsernin, ranskalaisen Pernod Ricardin omistama tytäryhtiö. Pernod Ricard Finland valmistaa, maahantuo, markkinoi, myy ja jakelee noin 400 kotimaista ja kansainvälistä alkoholituotetta. Yrityksen tärkeimpiä tuotteita ovat Absolut, Jameson, Martell, Mumm, Jacob's Creek, Minttu ja Lapponia.