Pohjoismaiden paras cleantech-yritys haussa

Jälleen alkavassa Nordic Cleantech Open -kilpailussa etsitään Pohjoismaiden lupaavinta cleantech-kasvuyritystä. Kilpailun arvovaltainen tuomaristo valitsee hakijoiden joukosta 25 innovatiivisinta yritystä osallistumaan sijoittajakierroksille ja kilpailemaan finaalipaikasta. Kilpailun kärkikolmikko ratkeaa huhtikuussa Lahdessa.

Nordic Cleantech Open -kilpailuun osallistuu kansainvälistymistä tavoittelevia nuoria yrityksiä monelta toimialalta kaikista viidestä Pohjoismaasta. Tämän vuoden kilpailijoita arvioi yli 50 monikansallista yhtiötä ja sijoittajaa edustava tuomaristo.

– Kilpailun herättämä kiinnostus kertoo Pohjoismaisen cleantech-alan korkeasta tasosta. Uskon, että tänäkin vuonna kilpailijoiden joukosta löytyy suomalaisia yrityksiä, joilla on mahdollisuus todelliseen kansainväliseen läpimurtoon, arvioi Cleantech Finlandin ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen, yksi kilpailun suomalaisista tuomareista.

Kaksi suomalaisyritystä ylti viime vuonna 10 parhaan joukkoon

Nordic Cleantech Open -kilpailu ratkeaa huhtikuussa 2012 Lahden tiede- ja yrityspuiston järjestämään Cleantech Venture Day -tapahtumaan, missä tuomariston valitsemat kymmenen parasta finalistia esittelevät oman ideansa yleisölle, jotka pääsevät vaikuttamaan äänestyksellä kilpailun voittajakolmikon valintaan.

– Viime vuonna ensimmäisen kierroksen tapahtumat olivat kansainvälisiä menestyksiä. Lahdessa paikalla oli 80 sijoittajaa, Kööpenhaminan ja Lontoon pörssin tilaisuudet olivat loppuunmyytyjä. Viimevuotisessa kilpailussa kovatasoisista suomalaisyrityksistä kärkikastiin nousivat BT Wood ja ZenRobotics, kertoo Nordic Cleantech Open’in Suomen manageri Mika Sulkinoja Lahden tiede- ja yrityspuistosta.

– Loistava sijoituksemme loppukilpailussa kertoo kilpailun tuomariston erinomaisesta asiantuntemuksesta. Toivotamme kansainvälistä onnea ja menestystä myös tuleville Cleantech Venture Day -voittajille, hehkuttaa Zenroboticsin markkinointijohtaja Jufo Peltomaa.

Santtu Hulkkonen, ohjelmajohtaja, Cleantech Finland, +358 40 34 33 341

Mika Sulkinoja, Manager, Finnish Cleantech Cluster Programme, +358 50 357 1723

Jufo Peltomaa, VP of Marketing, ZenRobotics Ltd., jufo@zenrobotics.com

Verkkosivusto

Lisätietoja kilpailusta ja yrityksistä:

Lehdistö

Lehdistöön liittyvät kysymykset, lehdistötiedotteet ja akkreditoinnit: MyNewsdesk-sivusto.

Cleantech Finland -brändihanke tukee Suomen ympäristöliiketoiminnan kasvua ja yhdistää suomalaiset cleantech-alan huippuosaajat. Brändin tehtävä on parantaa yritysten tunnettuutta ja uskottavuutta kansallisten ja kansainvälisten sidosryhmien keskuudessa sekä luoda Suomesta kuva vastuullisena korkean teknologian ja ympäristöosaamisen maana, johon kannattaa sijoittaa ja sijoittua. Cleantech Finlandia hallinnoi ja kehittää Finpro. Brändin omistaa Elinkeinoelämän keskusliitto, EK. Cleantech Finlandin johtoryhmä myöntää käyttöoikeudet brändille.