Pohjoismaiden suurimpaan vanhainkotiin innovatiivista teknologiaa

Tampereen Koukkuniemen vanhainkodista rakennetaan uudenlainen ”vanhusten kaupunki”, jossa asukkaiden arkea helpottavat uusimmat teknologiset ratkaisut. G4S Tampereen lukkoasema asentaa suururakassa nykyaikaisen älykkään lukitusjärjestelmän.

– Vanhainkodissa älykkäät lukitusratkaisut tuovat asukkaiden arkeen turvallisuutta ja lisäävät asumismukavuutta. Kansainvälisesti lukitusratkaisuissa siirrytään yhä enemmän sähköisiin ja älykkäisiin lukkoihin. Pyrimme jatkuvasti olemaan edelläkävijä uusimman teknologian ja osaamisen suhteen, kertoo G4S Tampereen lukkoaseman yksikön päällikkö Jere Kalevo.

Koukkuniemen vanhainkodin uusi älykäs lukitusjärjestelmä toimii elektronisilla avainpesillä ja avaimilla. Yli 900 oveen asennettavan älylukon ansiosta asukkaiden ja henkilökunnan kulkuoikeudet voidaan hoitaa helposti ja turvallisesti. Suomessa kehitetty elektroninen iLOQ lukitusjärjestelmä kehittää tarvitsemansa sähköenergian avaimen työntöliikkeestä.

– Haluamme rakentaa mahdollisimman hyvän ja turvallisen hoivapaikan ja samalla tarjota työntekijöillemme hyvät työskentelyolot. Tämän takia käytämme hyvinvointiteknologian uusimpia ratkaisuja. Kokonaisuudessaan yhteistyö G4S Tampereen lukkoaseman kanssa on ollut loistavaa ja he hallitsevat suuretkin kohteet, kertoo Tampereen kaupungin turvallisuuspäällikkö Pasi Keinonen.

– Sähköinen iLOQ-lukitusjärjestelmä tulee käytössä perinteistä mekaanista lukitusjärjestelmää edullisemmaksi ja turvallisemmaksi pitkällä tähtäimellä. Esimerkiksi asukkaan kadonnut avain on nopea ja edullinen poistaa käytöstä. Lukkojen muutokset voidaan tehdä nopeasti ja huomattavasti pienemmillä kustannuksilla kuin perinteisissä mekaanisissa malleissa. Avaimiin voidaan antaa lisäksi joustavasti oikeuksia, vaikka saunatilan käyttöön tietyksi ajaksi, iLOQ:n myyntipäällikkö Pauli Pukari kuvailee sähköisen lukitusjärjestelmän etuja.

Antibakteeriset ovenkahvat tappavat sairaalabakteereja

Koukkuniemen vanhainkotiin asennetaan myös ovenpainikkeet ja -vetimet, jotka on käsitelty uudella Abloy Active -pintakäsittelyllä, jonka sisältämä kolloidinen hopea tappaa sairaalabakteereita ja estää tehokkaasti niiden leviämistä. Sairauksien leviämisen estäminen tuo myös kustannussäästöjä.

Tampereen Lapinniemessä sijaitsevasta Koukkuniemen vanhainkodista rakennetaan uudenlaista ympäristöä ikääntyvien ihmisten asumiseen. Alueella sijaitsevia vanhainkotiosastoja muutetaan vähitellen tehostetun palveluasumisen yksiköiksi ja alueen rakennuskantaa uudistetaan vastaamaan nykyaikaisia asumisen ja hoivan tarpeita. Pohjoismaiden suurimman vanhainkodin uudistustyöt jatkuvat vuoteen 2020 asti.

Jere Kalevo, yksikön päällikkö, G4S Lukkoasema Oy Tampere, 050 338 66 35, jere.kalevo@fi.g4s.com
Pasi Keinonen, turvallisuuspäällikkö, Tampereen kaupunki, 050 521 50 19, pasi.keinonen@tampere.fi
Pauli Pukari, myyntipäällikkö, iLOQ Oy, 040 317 02 26, pauli.pukari@iloq.com

G4S on maailman johtava turvallisuusratkaisuja tarjoava yritys, joka toimii yli 120 maassa. G4S Suomi tarjoaa ainoana turvallisuusalan toimijana keskitetysti maan monipuolisimmat turvallisuuspalvelukokonaisuudet. Suomessa G4S tuottaa laajat turvallisuuden ja rahahuollon palvelut yksityisen ja julkisen sektorin sekä kotitalouksien tarpeisiin. Suomessa yrityksen palveluksessa työskentelee lähes 2 300 turvallisuusalan ammattilaista.

Suomalainen iLOQ Oy kehittää, valmistaa ja markkinoi innovatiivisia korkean turvallisuustason elektronisia lukitusratkaisuja, jotka tarjoavat ylivoimaisia etuja avainten sarjoitukseen, lukitusjärjestelmän ylläpitoon sekä elinkaarikustannuksiin liittyen.