Porvoon sillan parannustyöt valmistuvat perjantaina 3.2.2012

Porvoon Mannerheiminkadun sillan parannustyöt ovat edenneet vauhdilla ja hanke valmistuu kolme kuukautta suunniteltua aikaisemmin.

”Kaikki liikennettä ja jalankulkijoita haittaavat työt saadaan valmiiksi sekä sillan että maatuen osalta perjantaihin 3. helmikuuta mennessä. Jotain pieniä maalaus- ja siivoustöitä tehdään vielä lumien sulamisen jälkeen", kertoo hankkeen projektipäällikkö Timo Karhumäki Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Alkuperäisissä suunnitelmissa hankkeen oli määrä valmistua kokonaisuudessaan kesäkuussa 2012. Töitä päätettiin aikaistaa, koska kaupungin asukkaat ja yrittäjät toivoivat, että urakka saadaan valmiiksi ennen kesäsesongin alkua. Nyt työt saatiin valmiiksi kolme kuukautta aikaistettuakin aikataulua aiemmin.

”Talvi alkoi kunnolla vasta tämän vuoden alussa, joten työt etenivät ilahduttavan nopeasti”, Karhumäki toteaa.

Toimiva, turvallinen ja siistimpi silta

Hankkeessa korjattiin silta, sen itäinen maatuki sekä siihen kuuluva alikulku. Sillan betonikansi uusittiin ja sillan rakenteita kunnostettiin. Myös sillan kaiteet, valaistus sekä teräspinnat maalattiin ja näkyvät betonipinnat pinnoitettiin.

”Nyt parannushankkeen jälkeen Porvoon silta on sulava osa jokinäkymää ja Porvoon kaupunkikuvaa. Tavoitteenahan oli tehdä sillasta liikenteen kannalta toimiva, turvallinen ja ulkoasultaan siistimpi”, Karhumäki kertoo.

Urakoitsijana hankkeessa on Peab Infra Oy ja tilaajana Uudenmaan ELY-keskus. Rakennustyön kokonaiskustannuksiksi muodostui noin 2 miljoonaa euroa, josta Porvoon kaupungin osuus on noin 650 000 euroa.

Projektipäällikkö Timo Karhumäki, Uudenmaan ELY-keskus, p. 040 554 5823
Kaupungininsinööri Risto Lindblad, Porvoon kaupunki, p. 0400 841 393