Pöyry ja Vaisala mukaan Cleantech Finlandin veturiyrityksiksi

Jo 50 suomalaista cleantech-alan yritystä on yhdistänyt voimansa Cleantech Finland -brändihankkeessa. Cleantech Finlandin uusimmat jäsenet Pöyry ja Vaisala uskovat, että voimien yhdistäminen on avainasemassa suomalaisen cleantech-osaamisen kansainvälisessä menestyksessä. Sekä liiketoiminnan että markkinoinnin kannalta yritykset hakevat vahvaa synergiaetua.

Cleantech Finland yhdistää laajasti erilaisia suomalaisia cleantech-alan yrityksiä. Suurimmista yrityksistä muun muassa Cargotec, Kemira, Metso, Neste Oil ja Wärtsilä ovat Pöyryn ja Vaisalan lisäksi suomalaista osaamista maailmalla tunnetuksi tekevän Cleantech Finlandin jäseniä. Maailmalla jo toimivat suuremmat suomalaisyritykset luovat osaltaan muille alan yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Cleantech Finlandin uudet jäsenet Pöyry ja Vaisala ovat aidosti kansainvälisiä suomalaisyrityksiä. Vaisalan ulkomaantoimintojen osuus liikevaihdosta vuonna 2009 oli 97 prosenttia. Pöyryllä on toimintaa yli 50 maassa. - Suomalainen osaaminen on sinänsä arvostettua ja suomalaisilla yrityksillä on hyvä maine. Nämä vahvuudet hyödyntävä ja laajasti suomalaista osaamista yhdistävä Cleantech Finland on myös meille hyvä foorumi kasvattaa kansainvälistä tunnettuutta. Haluamme olla mukana muiden suomalaisten alan yritysten kanssa edistämässä suomalaista bisnestä maailmalla, Vaisalan viestintäjohtaja Helena Marjaranta linjaa. - Uskomme, että kun alan yritykset yhdistävät voimansa, suomalaisilla on löydettävissä myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia maailmalta. Muun muassa kaupungistuminen, väestön kasvu sekä ympäristöongelmat ovat haasteita, jotka suomalaisyritykset voivat kääntää liiketoimintamahdollisuuksiksi. Cleantech Finland yhdistää sekä erikokoisia että eri alan osaajia niin, että meillä on yhdessä mahdollisuus löytää kokonaisvaltaisempia lähestymistapoja maailman markkinoille, sanoo Pöyryn viestintäjohtaja Hanna-Mari Tuovinen. Vaisala ja Pöyry liputtavat vastuullisuuden puolesta Sekä Vaisala että Pöyry näkevät tärkeänä kestävän kehityksen tukemisen. Vaisala on omalta osaltaan mukana ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Vaisalan suurin panostus on referenssiradiosondi, instrumentti, joka on kehitetty nimenomaan ilmastonmuutoksen mittaukseen. - Laitteelle ei odoteta kaupallista menestystä, sillä maailmassa on ilmastontutkijoita vähän ja referenssiradiosondin kaltaisen laitteen kehityskustannukset ovat korkeat. Tästä huolimatta jatkamme kehitystyötä, sillä haluamme auttaa tutkijoita ymmärtämään ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä ja näin antaa oman osuutemme sen vastaiseen taisteluun, sanoo Marjaranta. Pöyryn hiljattain uudistettu visio nojaa vahvasti tasapainoisen kestävän kehityksen tukemiseen. - Kestävään kehitykseen perustuva maailma ei synny itsekseen ja uusia ratkaisuja on kehitettävä jatkuvasti. Pöyry haluaa olla mukana luomassa kestävään kehitykseen perustuvaa ympäristöä. Niin sanottu balanced sustainability -ajattelun on tarkoitus läpäistä koko toimintamme, Tuovinen toteaa. Henkilökohtaiset ja oikeat kontaktit avainasemassa Suomalaisen osaamisen tunnettuuden kasvattamisessa avainasemassa ovat yhteisesiintymiset maailmalla. - B-to-B-puolella on äärimmäisen tärkeää olla fyysisesti läsnä oikeilla foorumeilla. Cleantech Finland on mukana suomalaisyritysten kannalta tärkeissä tapahtumissa ja tarjoaa yrityksille foorumin esitellä suomalaista osaamista yhdessä ja laajemmin. Kuluvan vuoden aikana olemme olleet jo Intiassa ja Abu Dhabissa. Seuraava merkittävä tapahtuma on huhtikuussa Piilaaksossa, Cleantech Finlandin ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen kertoo. Finpron operoiman Cleantech Finland -brändihankkeen ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen näkee, että Pöyryn ja Vaisalan kaltaisten veturityritysten rooli on suomalaisen osaamisen tunnettuuden lisäämisessä avainasemassa. - Cleantech Finland on brändina yhtä vahva kuin sen alla olevat yritykset. Jo näiden 50 suomalaisyrityksen kautta meillä on sitä uskottavuutta, jota kansainvälisillä markkinoilla pärjätäkseen tarvitaan. Erittäin tärkeässä roolissa ovat maailmalla jo toimivat suomalaisyritykset, jotka pystyvät niin sanotusti antamaan nostetta pienemmillekin suomalaisille toimijoille. Myös tätä puolta sekä Pöyry että Vaisala pitivät tärkeänä, Hulkkonen kiittelee.