Pöyrylle ensimmäisenä Suomessa pätevyys supermyrkkypäästöjen mittaamiseen

Akkreditointi on kansainvälisesti hyväksytty testaus- ja kalibrointilaboratorioiden pätevyyden osoitus. Se auttaa teollisuutta ja voimalaitoksia arvioimaan ja seuraamaan prosessien päästöjä luotettavasti ja vertailukelpoisesti sekä kehittämään toimintojaan.

Pöyry on saanut ensimmäisenä laboratoriona Suomessa akkreditoidun pätevyyden savu- ja poistokaasujen elohopean, raskasmetallien ja supermyrkkyjen kuten dioksiinien ja furaanien määrityksiin CEN/SFS-EN-standardien mukaisesti. Esimerkiksi jätteenpoltto- ja voimalaitosten ympäristöluvissa vaaditaan, että päästöjen mittaukset suorittaa riippumaton, ulkopuolinen ja akkreditoitu testauslaboratorio. Mittaukset tulee toteuttaa CEN-, ISO- tai vastaavien kansallisten standardien mukaisesti.

Standardin SFS-EN ISO/IEC 17025 mukainen akkreditointi on kansainvälisesti hyväksytty testaus- ja kalibrointilaboratorioiden pätevyyden osoitus. Suomessa sen myöntää Mittatekniikan keskuksen akkreditointipalvelu FINAS ja pätevyys on voimassa maailmanlaajuisesti yhteistyöverkoston kautta. Standardin mukaista akkreditointia ja pätevyyttä vaaditaan päästömittauksia tekeviltä laboratoriolta EU:n ympäristölainsäädännössä ja kansallisissa asetuksissa. Samalla edellytetään, että laboratoriolla on CEN-standardien mukaiset päästömittausmenetelmät pätevyysalueellaan.

Pöyryn tehokkuus- ja mittauspalvelut -yksikkö keskittyy teollisuus- ja energialaitosten mittauksiin ja käytön tehostamiseen. Yksikön akreditoitu testauslaboratorio toteuttaa vuosittain yli 100 päästö- ja takuu-mittausta Suomessa ja ulkomailla voima- ja jätteenpolttolaitoksissa, prosessi-, kemian- ja metalli-teollisuudessa sekä tuotekehitysprojekteissa.

Oili Tikka, Johtaja, Mittauspalvelut, Pöyry Finland Oy
Puh. 010 33 24625
Ilkka Heikkilä, Johtaja, Tehokkuus- ja mittauspalvelut, Pöyry Finland Oy
Puh. 010 33 24268

Pöyry on maailmanlaajuinen konsultointi- ja suunnitteluyhtiö, joka on sitoutunut tasapainoiseen kestävään kehitykseen ja vastuulliseen liiketoimintaan. Laatu ja rehellisyys ovat osa kaikkea toimintaamme, ja tarjoamme alan huippua edustavia johdon konsultointipalveluja, kokonaisratkaisuja sekä suunnittelua ja töiden valvontapalveluja. Pöyry tarjoaa perusteellista toimialaosaamista energia-, teollisuus-, liikenne, vesi-, ympäristö- ja kiinteistöaloilla. Pöyryllä on palveluksessaan noin 7 000 asiantuntijaa, ja paikalliskonttoriverkosto ulottuu noin 50 maahan. Pöyryn liikevaihto vuonna 2011 oli 796 miljoonaa euroa, ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä (Pöyry OYJ: POY1V).